RELAÇÕES ENTRE O ILUMINISMO ALEMÃO E A CONCEPÇÃO GOETHIANA DE FORMAÇÃO

Auteurs-es

  • Abraão Lincoln Ferreira Costa UNIOESTE e UNIPLAN

DOI :

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v3i1.12184

Mots-clés :

Goethe; Wilhelm Meister; Bildung; Kultur.

Résumé

The genius found in Wilhelm Meister’s Apprenticeship, by the thinker Johann Wolfgang von Goethe, consists precisely of the incomparable ability to delineate, through a bildungsroman, the construction of a protagonist in the service of another human dimension, long forgotten. It is against this background that the present article intends to analyze, as one of the main philosophical-literary questions of the eighteenth century, the terms culture [Kultur] and formation [Bildung], and then articulate them with Goethean considerations and those of the philosophers Immanuel Kant and Friedrich Nietzsche. Thus, the main interest of this investigation is to think how the idea of ”‹”‹formation [Bildung], hitherto linked to the project of becoming, has been abandoned, and then another sense of edification of man is produced, this time associated with the interests of modern life.

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Biographie de l'auteur-e

Abraão Lincoln Ferreira Costa, UNIOESTE e UNIPLAN

Licenciado em filosofia pela Universidade Católica de Brasília (UCB), com pós-graduação lato sensu e mestrado no mesmo curso pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente, cursa o doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), instituição onde também integra o Grupo de Pesquisas sobre Filosofia, Ciência e Natureza na Alemanha do século XIX. Suas pesquisas concentram-se nos seguintes temas: Nietzsche e os conceitos de cultura, história e formação (Bildung); Ateísmo filosófico contemporâneo; Metafísica e Conhecimento; Política e Educação. É professor concursado da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF) e professor/pesquisador do Centro Universitário Planalto do Distrito Federal (UNIPLAN). 

Références

GOETHE, J. W. V. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Tradução de Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora 34, 2009.

KANT, I. Resposta à pergunta: o que é Iluminismo. In: A paz perpétua e outros opúsculos. Lisboa: Edições 70, 1990.

RINGER, F. K. O declínio dos mandarins alemães: a comunidade acadêmica alemã, 1890-1933. Tradução de Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Edusp, 2000.

WEBER, J. F. Formação (Bildung), educação e experimentação em Nietzsche. Londrina: Eduel, 2011.

STIRNIMANN, V-P. Schlegel, carícias de um martelo. In: SCHLEGEL, F. O dialeto dos fragmentos. Tradução de Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1997.

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Publié-e

2018-08-24

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COSTA, Abraão Lincoln Ferreira. RELAÇÕES ENTRE O ILUMINISMO ALEMÃO E A CONCEPÇÃO GOETHIANA DE FORMAÇÃO. Revista Água Viva, [S. l.], v. 3, n. 1, 2018. DOI: 10.26512/aguaviva.v3i1.12184. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/12184. Acesso em: 23 nov. 2024.