THEORY AND PRACTICE OF CHILDREN AND YOUTH LITERATURE IN FUNDAMENTAL TEACHING: DISENGUES AND CONFLICTS

Autores/as

  • Pedro Afonso Barth UEM

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v2i2.10336

Palabras clave:

Children and youth literature; Curriculum; Teachers training.

Resumen

The present work analyzes the presence of Child and Youth Literature in Fundamental Education through a theoretical approach - theories and recommendations and practical - analyzing curricula of schools and universities. The analysis allows to say that the university seems to ignore that the professional in Language needs to work literature with kids and teenagers and, in turn, the school curriculum seems ignore that humanitarian and reflexive role that literary texts can exercise in the school context. The course proposed in this work - analysis of the school's teaching plan in comparison to state and national parameters and theories of children's and young people's literature - may be an important practice for teachers to rethink their approach to the literary text.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Pedro Afonso Barth, UEM

Doutorando na Universidade Estadual de Maringá (UEM) (2016-2019). Mestre em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF/2016). Professor Colaborador da Universidade Estadual de Maringá. Pesquisador no Grupo do CNPq/FORPROLL (Formação de Professores de Línguas e Literatura) e aluno pesquisador no grupo CNPq/CELLE (Centro de Estudos de Literatura, Leitura e Escrita: História e Ensino).

Citas

AZEVEDO, R. Aspectos instigantes da literatura infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, I. (Org.). O que é qualidade em literatura infantil e juvenil? Com a palavra o escritor. São Paulo: DCL, 2005.
CADERMATORI, L. O que é literatura infantil. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1987.
COELHO, N. N. Literatura Infantil: Teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, T. Andar entre livros: A leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
DEBUS, E. S. D. Reflexões sobre os critérios de escolhas do livro literário nos anos iniciais do ensino fundamental. In: RÖSING, T. M. K.; BURLAMAQUE, F. V. (Orgs.) De casa e de fora, de antes e de agora: estudos de literatura infantil e juvenil. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2010. p. 205-225.
FARIA, M. A. Como usar a literatura infantil na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2013.
MAGNANI, M. do R. M. Leitura, literatura e escola. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
____. Em sobressaltos: formação de professora. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997.
PERROTTI, Edmir. O texto sedutor na literatura infantil. São Paulo: Icone, 1986.
PETIT, M. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Ed. 34, 2009.
OLIVEIRA, M. B. F. de. Sala de Aula de língua e práticas cidadãs. Trabalhos de Linguística Aplicada. Campinas, p. 65-74, Jan./Jun.2003.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico.(Org.). Referencias Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. 1 ed. Porto Alegre: SE/DP, 2009.
RÖSING, T. M. K. A formação do professor e a questão da leitura. 2.ed. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2003.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani da Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SOUSA, Ó. C. de. Aprender e ensinar: significados e mediações. In: TEODORO, A.; VASCONCELOS, M. L. (Orgs.). Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 2 ed. São Paulo: Cortez/ Mackenzie, 2005, p. 35-60.
ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global Editora, 2003.

Publicado

2017-07-18

Cómo citar

BARTH, Pedro Afonso. THEORY AND PRACTICE OF CHILDREN AND YOUTH LITERATURE IN FUNDAMENTAL TEACHING: DISENGUES AND CONFLICTS. Revista Água Viva, [S. l.], v. 2, n. 2, 2017. DOI: 10.26512/aguaviva.v2i2.10336. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/10336. Acesso em: 18 nov. 2024.