FIVE (IM)POSSIBILITIES FOR THE TRAINING OF READERS IN THE PUBLIC SCHOOL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v2i1.10332Resumen
On this qualitative paper, five characteristics are presented that facilitate or hinder the teaching and learning of reading practices in the public school media regarding the development of students' reading and writing skills. It is understood that reading and writing are processes related to the construction of meaning, based on the concept of literacy advocated by Kleiman (2013) and Soares (2009; 2015). Rather than pointing out mistakes, it is intended to instigate a critical sense in the search for changes in teaching posture by teachers, improvements in the physical conditions of the school environment, investments in continuing education of teachers and managers of public basic education in general, in addition to of the appreciation of the relationship between the text read / produced with the context of the student interacting in its construction of meaning. It is noticed that in fact the stimulus for reading contributes effectively to learning reading and writing, in this sense the public school environment must approach a teaching that allows students to interact with the texts and produce meanings together with them.
Descargas
Citas
COSTA, M. L. S.; AQUINO, L. M. Aulas de língua portuguesa e a percepção dos alunos sobre leitura nas séries iniciais do ensino fundamental. In: NASCIMENTO, J. F.; TORRES, F. F. (Orgs.). Investigações linguísticas em Picos: questões de ensino e de pesquisa. Teresina, PI: EDUFPI, 2017.
DERING, R.; FILETTI, E. As novas mídias e as práticas educativas: literatura e cinema em ambiente escolar. In: Revista e-scrita: Revista do Curso de Letras da Uniabeu. Nilópolis. v.4. n.2. Especial. 2013. Disponível em: Acesso em: 27 jan. 2018.
FERRONATO, C. J. Instrução e Política na Parahyba do Norte durante o processo de construção da nação brasileira (1823 ”“ 1840). In. PINHEIRO, A. C. F.; FERRONATO, C. J. (Orgs.). Temas sobre a instrução no Brasil Imperial (1822 ”“ 1889). João Pessoa: Editora Universitária/ UFPB, 2008.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo; Autores Associados; Cortez, 1984. Disponível em: Acesso em: 14 jan. 2018
INSTITUTO PRÓ-LIVROS. Retratos da Leitura no Brasil. 4ª ed. Brasília: Ibope Inteligência, 2016. Disponível em: Acesso em: 27 jan. 2018.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: Aspectos Cognitivos da Leitura. 15ª ed. Editora Pontes, 2013.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014.
MOSÉ, V. A escola e os desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
NASCIMENTO, I. M. S.; NASCIMENTO, J. F. Literatura no ensino médio: percepções de professores e alunos de uma escola pública de Francisco Santos ”“ PI. In: NASCIMENTO, J. F.; TORRES, F. F. (Orgs.). Investigações linguísticas em Picos: questões de ensino e de pesquisa. Teresina, PI: EDUFPI, 2017.
SILVA, E. D. A carne mais barata do mercado não é a carne negra: atividades na educação básica pública do distrito federal contra o racismo. In: Cadernos de pesquisa LILIAR, v. 01, n. 01, p. 22-31, 2016. Disponível em: Acesso em: 14 jan. 2018.
____. Eu gosto do gosto de gostar de ler: a leitura como gênero discursivo na escola. In: e-scrita Revista do Curso de Letras da UNIABEU, Nilópolis, v. 06, n. 01, p. 230-243, 2015a. Disponível em: Acesso em: 14 jan. 2018.
____. Concepções teóricas que fundamentam as práticas pedagógicas do projeto político pedagógico das escolas públicas do distrito federal. In: Revista UNIABEU, Belford Roxo, v. 08, n. 20, p. 177-186, 2015b. Disponível em: Acesso em: 14 jan. 2018.
____. Professor reflexivo na apropriação da oralidade no ensino-aprendizagem de língua estrangeira. In: Revista Línguas & Letras, Unioeste. Cascável, v. 15. n. 31, p. 01-20, 2014. Disponível em: Acesso em: 27 jan. 2018.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2015.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.