WEAVING CONCEPTS IN TEACHING LANGUAGE AND LITERATURE
CONSCIOUS LITERACY
Keywords:
Digital Literacy, Pedagogy of Multiliteracies, Decolonial Literacy, Inclusive Education, Educational ProcessesAbstract
In the contemporary era, literacy goes beyond the limits of traditional teaching, encompassing diverse spheres, from the school environment to digital platforms. This article addresses the need to explore and understand traditional, school-based, digital, and critical literacies within the Pedagogy of Multiliteracies (Rojo, 2012). This approach analyzes not only the technical aspects of reading and writing, but also their social, cultural, and political dimensions. In addition, the decolonial perspective is crucial, questioning hierarchies of power and promoting an inclusive vision of literacy practices. Investigating the conceptual interrelations between different types of literacy is essential for an equitable and emancipatory education. The article dialogues with studies on decolonial literacy, according to Dering (2021), and integrated literacy, according to Gomes (2023), highlighting significant contributions to the
understanding of these concepts in the contemporary educational context.
Downloads
References
BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Do Computador ao Tablet: Vantagens Pedagógicas na Utilização de Dispositivos Móveis na Educação. Revista Educaonline, v. 6, p. 125-149, 2012.
BUZATO, Marcelo El Khouri. Letramentos Digitais e Formação de Professores. In: III Congresso Ibero-Americano EducaRede, 2006, pp. 81-86.
COSCARELLI, Carla Viana.; RIBEIRO, Ana Elisa. (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Ceale; Ed. Autêntica, 2005, 248p.
DERING, Renato de Oliveira. A prova de redação do Enem: manutenção da colonialidade por meio do ensino de produção textual. 2021. 220 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) -Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tedeserver/api/core/bitstreams/77edbda3-e4fa-4cbb-8361-7be912ffed5f/content Acesso em 26 jul. 2023
DUTRA, Karine. A educação nas redes sociais. Redes Modernas, 2013. Disponível em: http://redes.moderna.com.br/2013/01/18/a-educacao-nas-redes-sociais/. Acesso em: 17 de jun. de 2023.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Petrópolis: Vozes, 1984.
GARCIA, Paulo Sergio. (s.d) A internet como nova mídia na educação. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/EAD/NOVAMIDIA.PDF. Acesso em: 20 jun.2023.
GOMES, Silvane Aparecida. Contribuições da Semiótica Discursiva para as práticas de letramento no ensino de língua portuguesa. 2023. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Faculdade de Letras, Universidade
Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. Disponível em: http://www.poslin.letras.ufmg.br/defesas/2226D.pdf Acesso em: 18 mar. 2024.
Kato, Mary Aizawa. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística. São Paulo: Ática,1986.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 141 p, 2012a.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 1. ed. Campinas: Papirus, 2003.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012b
KLEIMAN, Angela B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Angela B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61.
KLEIMAN, Angela B. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. In: Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/KqMWJvwLDpVwgmmVJpFv4bk/?format=pdf Acesso em: 22 abr. 2023.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, Carlos Alberto de; Morales, Ofelia Elisa Torres. (Org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens (Coleção Mídias Contemporâneas), v. 2. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, p.15-33, 2015. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 14 mar. 2023.
RECUERO, Raquel. Introdução à análise das redes sociais online. – Coleção EPUB: UFBA, 2017.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. – Porto Alegre: Sulina, Coleção Cibercultura, 2009.
ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Orgs.) Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2009.
SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. BH: Autêntica, 1998.
SOARES, Magda Becker. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 17. ed. São Paulo. Ática, 2002. E-book.
STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
STREET, Brian V. Literacy in Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Água Viva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.