PÊCHEUX, FOUCAULT AND THE PANDEMIC: DISCURSIVE NOTES ON REPRESENTATIONS OF TEACHING-LEARNING IN TIMES OF COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v6i2.36838

Keywords:

Discourse analysis. Pêcheux. Foucault. Coronavirus. Pandemic.

Abstract

This paper seeks to make gestures of interpretation about discursive clippings extracted from an interview conducted in 2020 and published in the newspaper O Globo. Theoretically, we will use some assumptions of Pêcheux and Foucault, considering approximations and distances between the aspects of discourse analysis institutionalized from the studies of both authors. This text serves, therefore, to add to other studies already carried out, as a preamble of differentiation between theories, while aiming to shed light, under a discursive bias, to the history of the present, especially in the educational context in which we are situated in the midst of the COVID-19 pandemic.

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Author Biographies

Éderson Luís Silveira, UFSC

Doutor e Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua na área de Estudos da Linguagem subárea Estudos Discursivos, Literários e Educacionais; Membro-pesquisador do Grupo Michel Foucault e os estudos discursivos; do Grupo Formação de Professores de Línguas e Literatura (FORPROLL/CNPq) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Experiências Estéticas e Formação Docente (GESTAR/CNPq).

Lucas Rodrigues Lopes, UFPA

 licenciado/bacharel em Letras Português/Inglês pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) (2007), mestre em Linguística, área de concentração - Estudos Linguísticos, linha de pesquisa - Linguagem e Discurso - pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (2010) e doutor em Linguística Aplicada, área de concentração Linguagem e Sociedade, linha de pesquisa - Linguagens, Culturas e Identidades, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) (2018). Atualmente, é professor do curso de Letras - Inglês na Universidade Federal do Pará (UFPA) - Campus Universitário do Tocantins/Cametá, membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Letras - Inglês e pesquisador do Grupo de Pesquisa Estudos do Discurso, Sentido, Sociedade e Linguagem (DISENSOL) (CNPq/UFPA).

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Published

2021-08-13

How to Cite

SILVEIRA, Éderson Luís; LOPES, Lucas Rodrigues. PÊCHEUX, FOUCAULT AND THE PANDEMIC: DISCURSIVE NOTES ON REPRESENTATIONS OF TEACHING-LEARNING IN TIMES OF COVID-19. Revista Água Viva, [S. l.], v. 6, n. 2, 2021. DOI: 10.26512/aguaviva.v6i2.36838. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/36838. Acesso em: 28 dec. 2024.