INTERPRETATIVE CONTEMPLATION OF THE IMPRESSIONIST LANDSCAPE CREATIONS IN VERDE VAGOMUNDO: AN APPROACH BETWEEN BENEDICTO MONTEIRO, CLAUDE MONET AND VAN GOGH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v6i2.32719

Keywords:

Benedicto Monteiro. Claude Monet. Van Gogh. Landscape construction. Impressionism.

Abstract

This work has as an main objective to make a (comparative) interpretation between two landscape constructions contained in the novel Verde vagomundo, by Benedicto Monteiro (1992), and two paintings by Claude Monet (Matin sur la Seine, le beau temps and Impresion, sunrise) and one by Van Gogh (Self-portrait, 1887). For this, we will base ourselves in Argan (1992) and Hauser (1994), when discussing about the characteristic and, in a sense, philosophical aspects of Impressionism; in Sandanello (2014, 2016), referring the foundation about the literary impressionism (a relationship between aesthetics of Impressionism and the Literature); in Lanson (1909), in his study of the substance and adjective of the word in prose; and in Paes Loureiro (2001, 2015), when discussing about poetry as an eternal becoming and the fertility of the Amazon, the cradle of poeticity in his forest. Furthermore, we state that landscapes, both in paintings and in words, manifest the poetry embodied in poem paintings germinated by impression.

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Author Biographies

Adonai da Silva de Medeiros, UEPA

Graduando do Curso de Licenciatura Plena em Letras língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Monitor bolsista pelo Programa de Monitoria (UEPA/CCSE), atualmente atuando como Monitor nas disciplinas Concepções Literárias Universais, Literatura Infantojuvenil e Literatura Brasileira II, tendo também atuado como Monitor nas disciplinas Teoria Literária/Literatura (2018-2019) e Literatura Portuguesa (2018). Membro integrante do Grupo de Pesquisa Linguagens Artísticas e Estilos Poéticos (LAESP-UEPA), vinculado a linha de pesquisa Literatura, Escrita e Estilo.

Raphael Bessa Ferreira, UEPA

Professor Assistente IV (TIDE) da área de Literatura do Departamento de Língua e Literatura da Universidade do Estado do Pará. Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo. Mestre em Literatura Brasileira pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (2010). Graduado em Letras, Habilitação em Língua Portuguesa, pela Universidade da Amazônia (2008). Líder do Grupo de Pesquisa em Linguagens Artísticas e Estilos Poéticos (LAESP). Membro do Grupo de Pesquisa "Estudos do Léxico no Discurso Literário", da USP. Membro (Annuaire) da Association Internationale de Stylistique (AIS). Editor-chefe da Ribanceira, Revista de Letras da Universidade do Estado do Pará.

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Published

2021-08-13

How to Cite

MEDEIROS, Adonai da Silva de; FERREIRA, Raphael Bessa. INTERPRETATIVE CONTEMPLATION OF THE IMPRESSIONIST LANDSCAPE CREATIONS IN VERDE VAGOMUNDO: AN APPROACH BETWEEN BENEDICTO MONTEIRO, CLAUDE MONET AND VAN GOGH. Revista Água Viva, [S. l.], v. 6, n. 2, 2021. DOI: 10.26512/aguaviva.v6i2.32719. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/32719. Acesso em: 27 jul. 2024.