JORNAL DO CONHECIMENTO: JORNALISTIC GENRES AND MOTHER LANGUAGE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v5i3.31304

Keywords:

Textual Genres. Journalistic genres. Jornal do Conhecimento.

Abstract

In this paper, we present an experience report about the planning and implementation of textual production workshops, in the sphere of journalistic genres, developed within the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), of the Course of Letters/Portuguese at the Federal University of Piauí (UFPI), Campus Senador Helvídio Nunes de Barros, in Picos - PI. The activities were carried out through workshops with students of the 1st, 2nd and 3rd years of high school, which promoted the production and creation of the Jornal do Conhecimento from the Centro Estadual de Tempo Integral (CETI) Marcos Parente. We therefore aim at: a) report our experience during the period of activity and development of the school newspaper; b) address the work with textual genres at school; and c) reflect on the contributions of these activities to the students' teaching-learning process. For the materialization of this proposal, a bibliographical research was initially made, based on the theoretical foundations of Bakhtin (2003), Marcuschi (2005), Traquina (2005), Lage (2001, 2005), among others. Then, workshops on journalistic genres were held. We evidenced that the practice of activities focused on these genres motivated the development of the reading and writing of the students, so that these actions worked as an instrument of interaction of the students in their school experience.

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Author Biographies

Ana Maria de Sousa, UFPI

Graduanda do Curso de Licenciatura em Letras/Português pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (CSHNB), em Picos ”“ PI.

Elaine Maria Luz Barbosa, UFPI

Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Piauí (UFPI - Teresina). Graduanda em Licenciatura em Letras - Português e Literatura de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Piauí (UFPI - Picos). Especialista em Assessoria de Comunicação e Jornalismo Digital pelo Instituto de Educação Superior Raimundo Sá (IERSA). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Assessoria de Comunicação e Assessoria de Imprensa.

Juscelino Francisco do Nascimento, UFPI and UEPB

Doutor em Linguística (2019) pela Universidade de Brasília (UnB), Mestre em Letras - Área de Concentração em Estudos de Linguagem (2014) pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Graduado em Letras/Inglês (2010) pela UFPI e em Letras/Português-Espanhol (2013) pelo Instituto Superior de Educação Alvorada Plus. Atualmente, é Professor Adjunto da UFPI, Campus Senador Helvídio Nunes de Barros, em Picos, onde é Coordenador do Curso de Letras/Português; Professor Formador do Centro de Educação Aberta e a Distância (CEAD/UFPI), onde é Coordenador de Estágios do Curso de Letras/Inglês; e Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

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Published

2020-05-02

How to Cite

SOUSA, Ana Maria de; BARBOSA, Elaine Maria Luz; NASCIMENTO, Juscelino Francisco do. JORNAL DO CONHECIMENTO: JORNALISTIC GENRES AND MOTHER LANGUAGE TEACHING. Revista Água Viva, [S. l.], v. 5, n. 3, 2020. DOI: 10.26512/aguaviva.v5i3.31304. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/31304. Acesso em: 7 nov. 2024.