The reality of UERJ Social Work students in pandemic

Authors

  • Paula Bonfim Guimarães Cabral UERJ
  • Graziela Scheffer Machado UERJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/sersocial.v24i51.43094

Keywords:

Covid-19 outbreak. , Social Work., Students.

Abstract

The article presents the preliminary outcomes of a research that aims to analyze the living conditions of students from the UERJ Faculty of Social Work of a public university in Rio de Janeiro in context of the Covid-19 outbreak and their strategies for dealing with this new reality. The research also aimed to build pedagogical strategies aligned with the reality of students during emergency remote teaching. The methodology used was a mixed approach and was carried out in two stages: in the first, an online questionnaire was applied to students from all levels of the course – reaching a total of 228 within a statistical population of 477 students; in the second phase, we used the solicited diaries research method in a group of 16 students that reported for one month their experiences in written and photographic records. The partial results of the research shows that the majority of these students have suffered the impacts of the outbreak both in terms of economic difficulties – with significant drop in their incomes – and mental health issues – many have symptoms of anxiety, fear, discouragement, and depression, which ends up decisively interfering in their academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDIFES. V Pesquisa Nacional de perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. FONAPRACE, Brasília, 2019. Disponível em https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf

ANTUNES, R. Coronavírus: O trabalho sob fogo cruzado (Pandemia Capital). Editora Boitempo, São Paulo, 2020, E-book Kindle.

BULLA, L. C., MENDES, J. Maria R., PRATES, J. C. Metodologia de investigação e intervenção do projeto Labinter da PUCRS. In: BULLA, L. C., MENDES, J. Maria R., PRATES, J. C (Orgs.). As Múltiplas formas de Exclusão. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

DEMO, P. Pesquisa – Princípio científico e Educativo. Cortez: São Paulo. 2001.

DUNKER, C. I. L. A arte da quarentena para principiantes (Pandemia Capital). Editora Boitempo, São Paulo, 2020, E-book Kindle.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.

_______. Educar com a mídia [recurso eletrônico]: novos diálogos sobre educação/ Paulo Freire, Sérgio Guimarães. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE. P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Paz e Terra, 1987.

IAMAMOTO, M.V. Serviço Social em tempo de capital fetiche: capital financeiro, trabalho e questão social. São Paulo: Cortez, 2008.

IPEA. Aspectos socioeconômicos da COVID-19: evidências dos trabalhadores formais do Estado do Rio de Janeiro. Texto para discussão / Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - Brasília: Rio de Janeiro, 2021.

MARTINS, M. “A pandemia expõe de forma escancarada a desigualdade social”. In: Pensar la pandemia. Observatorio Social del Coronavirus N° 64. Disponível: 64-Dias-Martins.pdf (clacso.edu.ar). Acesso outubro 2020.

MASCARO. A. l. Crise e pandemia (Pandemia Capital). Editora Boitempo, São Paulo, 2020, E-book Kindle.

METH, P. “Desabafando” – O método do diário solicitado. In: BRAUN, Virgínia; CLARKE, Viktória e GRAY, Debra. Coleta de dados qualitativos. Um guia prático para técnicas textuais, midiáticas e virtuais. Tradução de Daniela Barbosa Henriques, Petrópolis, Vozes, 2019.

PRATES, J. O método marxiano de investigação e o enfoque misto na pesquisa social: uma relação necessária. Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 11, n. 1, p. 116 - 128, jan./jul. 2012

WHITAKER, R. “O impacto psicológico da pandemia: contra a patologização de nosso sofrimento”. In: AMARANTE [et al.]. O enfrentamento do sofrimento psíquico na pandemia: diálogos sobre o acolhimento e a saúde mental em territórios vulnerabilizados, Rio de Janeiro: Ideias US/Fiocruz, 2020.

Published

2022-07-28

How to Cite

BONFIM GUIMARÃES CABRAL, Paula; SCHEFFER MACHADO, Graziela. The reality of UERJ Social Work students in pandemic. SER Social, [S. l.], v. 24, n. 51, p. 345–363, 2022. DOI: 10.26512/sersocial.v24i51.43094. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/43094. Acesso em: 30 may. 2024.