Vocal creativity laboratory
topics for a reflection on actor learning
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48278Keywords:
Creativity and creation processes, Vocal investigation, Theatre, ActorAbstract
This paper aims to discuss the subject of creativity concerning practices of vocal experimentation. The considerations involving such matter are inspired by the propositions of Fayga Ostrower in the work Criatividade e processos de criação [Creativity and creation processes], which shall be unfolded into methodological suggestions for the development of a creative individuality that expresses itself mainly, although not exclusively, through its voice. The starting hypothesis is that studies around creativity and its basic aspects are a feasible path for the elaboration of methodological propositions toward creative developments using voice. Of the aspects presented by Ostrower, three shall serve as starting points for the proposed considerations: promotion of social interaction; development of individual sensibility; and use of intuition in vocal creation processes.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993
BONFITTO, Matteo. O ator-compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislávski a Barba. São Paulo: Perspectiva, 2006.
BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, T. M. O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 1998, p.19-32.
FELDENKRAIS, Moshe. Consciência pelo movimento. São Paulo: Summus, 1977.
GAIARSA, José. Respiração e Circulação. São Paulo: Brasiliense: 1987.
GROTOWSKI, J. Em busca de um teatro pobre. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
KANT, Immanuel. Crítica à razão pura. São Paulo: Edições e Publicações Brasil, 1956
MALETTA, Ernani de Castro. A dimensão espacial e dionisíaca da voz com base nas propostas de Francesca Della Mônica: resgatando liberdade expressiva e identidade vocal. Urdimento. v. 1, n. 22. Florianópolis: UDESC, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101222014039/3212 . Acesso em 09 mar. 2021.
OSTROWER. Faya. Criatividade e processos de criação. 17.ed., Petrópolis: Vozes, 1987
PEREIRA, Jorge Tadeu. Aquecimento vocal na prática cênica: múltiplas vozes. Rio de Janeiro: Synergia, 2019
VARGENS, Meran. A voz articulada pelo coração. 1ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2013
VERGARA, Sylvia Constant. Razão e Intuição na tomada de decisão: uma abordagem exploratória. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, jul../set. 1991. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/8941 . Acesso em: Acesso em 09 mar. 2021.
VERGARA, Sylvia Constant. Sobre a razão e Intuição na tomada de decisão. Revista .de Administração Pública. Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, abr./jun. 1993. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/8673 . Acesso em: Acesso em 09 mar. 2021.
WEINECK, Jurgen. Biologia do Esporte. Tradução de Anitta Viviani; revisão científica Valdir Barbanti. São Paulo: Manole, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.