Voice as performance
a phenomenological experience of the poetic act of counting and doular
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.46574Keywords:
Performance, Phenomenology, Voice, Count, DoularAbstract
This article aims to contribute to the studies and reflections on the voice as performance, as a fundamental element in the understanding of the awareness that exists in the performance of the voice, in the action of counting and of doular. It starts from the assumption that the art of storytelling and doulage are ritualistic processes. Its research problem is the question: how does the voice reveal itself, as a performance, in the art of storytelling and in my craft as a doula? Among the theoretical foundations that support the discussion, I use Paul Zumthor for the conceptual field between voice and performance, intertwining this field with bachelard's redondo phenomenology. Across the street, I am guided by the conception of the Sacred Feminine- Clarissa Pinkola Estes and in the analytical psychology of Carl Gustav Jung, It is a work that is constituted in autobiographical narrative, reflective and poetic.
Downloads
References
ALMEIDA, Ivone Maria Xavier de Amorim & MARTINS, Benedita Afonso, O Olhar, o Escutar e o ato de Escrever como processo metodológico de pesquisas em artes, 2022 (no prelo).
BACHELARD, Gaston. A Poética do Devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BACHELARD, Gaston. A Terra e os Devaneios do Repouso. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BACHELARD, Gaston. Lautréamont. Paris: José Corti, 1970.
BACHELARD, Gaston. O Ar e os Sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BAJARD, Élie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 2005.
BEDRAN, Beatriz Martini. Ancestralidade e contemporaneidade das narrativas orais: A arte de cantar e contar histórias. 2010. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Arte) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.
BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis: Vozes, 2007.
CANEVACCI, Massimo. Antropologia da comunicação visual. Rio de Janeiro. DP&A Editora, 2009.
ÉSTES, Clarissa Pinkola. A ciranda das mulheres sábias: ser jovem enquanto velha, velha enquanto jovem. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
FERREIRA, Agripina Encarnación Alvarez. Dicionário de imagens, símbolos, mitos, termos e conceitos Bachelardianos [livro eletrônico]. Londrina: Eduel, 2013.
FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da Etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. In: Revista Cena nº 7. Periódico do programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas do Instituto de Artes - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. ISSN 1519-275X. 2011.
GALEANO, Eduardo. O Livro dos Abraços. Porto Alegre: L&PM, 2002.
KAPLAN, Caren. Autobiografia de resistência: gêneros fora-da-lei e sujeitos feministas transnacionais. Travessia - Revista de Literatura, n. 29/30, pp. 63-99.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
OLIVEIRA, Maria Rosa Duarte de. Explorando o território da voz e da escrita poética em Paul Zumthor. Revista FronteiraZ, n. 9, 2012.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? Do original em inglês SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion, second edition. New York & London: Routledge, 2002. pp. 28-51. Disponível em: http://performancesculturais.emac.ufg.br/uploads/378/original_O_QUE_EH_PERF_ . Acesso em: 28/mar de 2021.
SCHECHNER, Richard. Performers e Espectadores: Transportados e Transformados. In: Revista Moringa Artes do Espetáculo. Vol 2. n1. 2011.
SILVA, Marluce Cristina Araújo. A arte de contar histórias: um parto de mim mesma. 2017. 52 f. Monografia (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
SILVA, Maurício Pedro da. Zumthor, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Ubu, 2018. Recorte - Revista Eletrônica, v. 16, n. 1, 2019.
SPRITZER, Mirna. Ator e palavra: práticas da vocalidade. VI Congresso de pesquisa e pós-graduação em Artes Cênicas, 2010.
TURNER, Victor. O Processo Ritual Estrutura e Anti Estrutura. São Paulo: Vozes, 1974.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.