Voice as performance

a phenomenological experience of the poetic act of counting and doular

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.46574

Keywords:

Performance, Phenomenology, Voice, Count, Doular

Abstract

This article aims to contribute to the studies and reflections on the voice as performance, as a fundamental element in the understanding of the awareness that exists in the performance of the voice, in the action of counting and of doular. It starts from the assumption that the art of storytelling and doulage are ritualistic processes. Its research problem is the question: how does the voice reveal itself, as a performance, in the art of storytelling and in my craft as a doula? Among the theoretical foundations that support the discussion, I use Paul Zumthor for the conceptual field between voice and performance, intertwining this field with bachelard's redondo phenomenology. Across the street, I am guided by the conception of the Sacred Feminine- Clarissa Pinkola Estes and in the analytical psychology of Carl Gustav Jung, It is a work that is constituted in autobiographical narrative, reflective and poetic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marluce Cristina Araújo Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA, Belém/PA, Brasil

Possui Mestrado em Artes pelo Programa de Pós Graduação da UFPA-PPGARTES (2019-2022). Com Especialização na Arte de Contar histórias pela FCC- Faculdade Ciência e Conhecimento (2018-2019), com Licenciatura Plena em Teatro pela Universidade Federal do Pará (2013-2017). Com Formação em Arte Dramática - Escola Técnica Estadual de Teatro Martins Pena/RJ, 2010. É professora substituta da Universidade Federal do Pará - UFPA, na Escola de Teatro e Dança - ETDUFPA. 

Ivone Maria Xavier de Amorim Almeida, Universidade Federal do Pará - UFPA, Belém/PA, Brasil

Doutora em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2010) e Mestre em Antropologia Social pela Universidade Federal do Pará (1998). É bacharel em Ciências Sociais, com ênfase em Sociologia e Antropologia, pelas Faculdades Integradas Colégio Moderno - FICOM (1984). É professora Adjunta da Universidade federal do Pará (UFPA), lotada no Instituto de Ciências e Artes (ICA), vinculada à Escola de Teatro e Dança (ETDUFPA). Compõe o quadro de professores do Programa de Pós-graduação em Artes em Rede Nacional (UFPA) e do Programa de Pós-Graduação em Artes (Mestrado e Doutorado) PPGARTES-UFPA, vinculada a linha 2 - Teorias e interfaces epistêmicas em artes.

References

ALMEIDA, Ivone Maria Xavier de Amorim & MARTINS, Benedita Afonso, O Olhar, o Escutar e o ato de Escrever como processo metodológico de pesquisas em artes, 2022 (no prelo).

BACHELARD, Gaston. A Poética do Devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BACHELARD, Gaston. A Terra e os Devaneios do Repouso. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BACHELARD, Gaston. Lautréamont. Paris: José Corti, 1970.

BACHELARD, Gaston. O Ar e os Sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BAJARD, Élie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 2005.

BEDRAN, Beatriz Martini. Ancestralidade e contemporaneidade das narrativas orais: A arte de cantar e contar histórias. 2010. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Arte) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis: Vozes, 2007.

CANEVACCI, Massimo. Antropologia da comunicação visual. Rio de Janeiro. DP&A Editora, 2009.

ÉSTES, Clarissa Pinkola. A ciranda das mulheres sábias: ser jovem enquanto velha, velha enquanto jovem. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

FERREIRA, Agripina Encarnación Alvarez. Dicionário de imagens, símbolos, mitos, termos e conceitos Bachelardianos [livro eletrônico]. Londrina: Eduel, 2013.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da Etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. In: Revista Cena nº 7. Periódico do programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas do Instituto de Artes - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. ISSN 1519-275X. 2011.

GALEANO, Eduardo. O Livro dos Abraços. Porto Alegre: L&PM, 2002.

KAPLAN, Caren. Autobiografia de resistência: gêneros fora-da-lei e sujeitos feministas transnacionais. Travessia - Revista de Literatura, n. 29/30, pp. 63-99.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.

OLIVEIRA, Maria Rosa Duarte de. Explorando o território da voz e da escrita poética em Paul Zumthor. Revista FronteiraZ, n. 9, 2012.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Do original em inglês SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion, second edition. New York & London: Routledge, 2002. pp. 28-51. Disponível em: http://performancesculturais.emac.ufg.br/uploads/378/original_O_QUE_EH_PERF_ . Acesso em: 28/mar de 2021.

SCHECHNER, Richard. Performers e Espectadores: Transportados e Transformados. In: Revista Moringa Artes do Espetáculo. Vol 2. n1. 2011.

SILVA, Marluce Cristina Araújo. A arte de contar histórias: um parto de mim mesma. 2017. 52 f. Monografia (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

SILVA, Maurício Pedro da. Zumthor, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Ubu, 2018. Recorte - Revista Eletrônica, v. 16, n. 1, 2019.

SPRITZER, Mirna. Ator e palavra: práticas da vocalidade. VI Congresso de pesquisa e pós-graduação em Artes Cênicas, 2010.

TURNER, Victor. O Processo Ritual Estrutura e Anti Estrutura. São Paulo: Vozes, 1974.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2023-06-29

How to Cite

Silva, M. C. A., & Almeida, I. M. X. de A. (2023). Voice as performance: a phenomenological experience of the poetic act of counting and doular. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(01), 196–215. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.46574

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories