Polyphonic staging

the exercise of polyphony as the foundation of the creative process in Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45589

Keywords:

Theatre, Polyphony concept, Polyphonic staging, Discursive instances, Creative Process

Abstract

First, the author presents his understanding of Theatre which he considers an art of polyphonic nature. In such sense, Theatre is the result of the equipollent simultaneity of four discursive instances: image, word, movement and sound. He, then, points out some inconsistencies between this simultaneity nature and the creative processes he participated in. He also highlights not only the greater appreciation of some of these instances but also of the voice of the director during the assembly of a play. Thus, he presents a proposal of polyphonic staging based on his concept of polyphony and organized into eight moments whose principles and procedures the author will describe and analyze in the course of the presentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernani Maletta, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

Professor Titular do Curso de Graduação em Teatro da Escola de Belas Artes da UFMG. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005), apresentando em sua tese o conceito de atuação polifônica para a formação do artista cênico. Em 2010/2011, desenvolveu pesquisa de Pós-Doutorado na Itália, ao lado da renomada artista e pesquisadora italiana Francesca Della Monica, com quem estabeleceu uma parceria profissional. Vem, desde então, atuando ativamente nesse país, tanto na criação quanto na formação artística. Autor de uma peculiar metodologia para o aprendizado de conceitos musicais próprios das Artes da Cena, bem como para a prática do canto e da execução instrumental, voltada para atores e bailarinos, registrada em seu livro “Atuação polifônica: princípios e práticas”, publicado em 2016 pela Editora UFMG. Como diretor cênico/musical, ator e cantor, é reconhecido pela participação em diversos espetáculos de Teatro em âmbito nacional e internacional, entre os quais se destacam trabalhos realizados com os Grupos Galpão/MG, Clowns de Shakespeare/RN e Teatro da Pedra/MG, e com os diretores Gabriel Villela/SP e Federico Tiezzi/Itália. Nos últimos anos, cabe evidenciar sua atuação na direção musical do espetáculo teatral “O Grande Circo Místico”, por indicação de Edu Lobo, e na dramaturgia musical, ao lado de Della Monica, das tragédias Ifigênia em Áulis, de Eurípides, e Electra, de Sófocles, produzidas pelo Istituto Nazionale del Dramma Antico no Teatro Greco di Siracusa/Italia, tornando-se o primeiro artista brasileiro a participar em produções desse instituto, nesse espaço que é o maior exemplo da arquitetura teatral do ocidente. É fundador e diretor do Grupo Cênico-Musical Voz&Companhia e integrante do Grupo Vocal Nós&Voz. Atua principalmente nas seguintes áreas: direção musical, direção cênica, atuação polifônica, formação do ator e preparação vocal-musical.

References

MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

Published

2022-12-31

How to Cite

Maletta, E. (2022). Polyphonic staging: the exercise of polyphony as the foundation of the creative process in Theater. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(02), 221–243. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45589

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.