Music and theatre
approaches and diversions
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45412Keywords:
Mousikè, Music and theatre, Scenic choir, Polyphony, MusicalityAbstract
The article proposes reflections about the relations that exists between music and theatre. Talks about the comum origin on primitive man rituals and on practice of mousikè by the classical antiquity choir. Highlights his subsequent removal due to the Cartesian view of western art, that even today it is present on practice and shaping of scenic artists. The text points to the notions of polyphony and of musicality as a foundation of a scenic experience that covers a variety of voices operates by actors in scene, in order to overcome borders between the languages.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O teatro grego. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Lisboa: Edições 70, 1984. p. 61-79.
FERNANDES WEISS, Ledice. O laboratório do músico. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.11, n.4, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/presenca/article/view/111276. Acesso em: 12/10/2021.
FERNANDINO, Jussara. Música e cena: uma proposta de delineamento da musicalidade no teatro. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2 ed. São Paulo: Editora Unesp; Rio de Janeiro: Funarte, 2008.
MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.
MALETTA, Ernani. A interação música-teatro sob o ponto de vista da polifonia. Revista Polifonia, v.21, n.30, 2014. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/2311 Acesso em: 15/10/2021.
MALETTA, Ernani. Uma proposta metodológica para a apropriação de conceitos do discurso musical na criação cênica. Anais Abrace, v.10, n.1, 2009. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/2606. Acesso em: 16/10/2020.
MOREIRA, Jussara Trindade. A contemporaneidade do teatro de rua: potências musicais da cena no espaço urbano. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2014
MOTA, Marcus. Dramaturgia Musical: Variações em Torno de sua Redefinição. Música em Contexto, [S. l.], v. 13, n. 2, pp. 01–24, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/Musica/article/view/30075. Acesso em: 2 mar. 2022
MOTA, Marcus. A dramaturgia musical de Ésquilo: investigações sobre composição, realização e recepção de ficções audiovisuais. Brasília: Editora UnB, 2008.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
SCHAEFER, Sérgio. Dialogismo, polifonia e carnavalização em Dostoiévski. 2011: Bakhtiniana, Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v.6, n.1, pp. 194-209, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/6019/5534. Acesso em 30/06/2021.
TRAGTENBERG, Livio. Música de cena: dramaturgia sonora. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 1999.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, Círculo do livro, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.