Musicality and Theater
the Process of Creation in Outside, a Noir Musical
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45059Keywords:
Aquela Cia. de Teatro, Sound dramaturgy, Polyphony, Musical Theater, Music-theater interactionAbstract
In this article, I expose some fundamentals of the creation process of the theatrical show Outside, a musical noir, staged by Toque Cia de Teatro in 2011, of which I highlight the dialogue between Music and Theater as the main foundation. I bring notes that emerged from my participation as a creative artist and reports from other artists involved in the editing, which compose a polyphonic memory intertwined by the voices of the actors-musicians, the director, the playwright, and the musical director, without hierarchies between them. Finally, I describe scenes of this theatrical show, performed in a collaborative process of creation, particularly in its musical aspects.
Downloads
References
ARAÚJO, Antônio. A Gênese da Vertigem - O Processo de criação de O Paraíso Perdido. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.
BELQUER, Daniel. Escutar a cena: um outro olhar para o que soa. Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas do Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Rio de Janeiro, 2010. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas).
BRANDÃO, Tânia. Passos, letras, notas e interdições – pequeno estudo do teatro musical carioca. VI Congresso de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas,2010.
CAMPOS, Augusto de. Música de Invenção. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2007.
CASTILHO, Jacyan. Ritmo e Dinâmica no Espetáculo Teatral. São Paulo: Editora Perspectiva, 2013.
DA COSTA, José. Teatro Contemporâneo no Brasil. Criações compartilhadas e presença diferida. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009.
FERNANDES, Silvia. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, FAPESP, 2012.
FISCHER, Stela. Processo Colaborativo e experiências de companhias teatrais brasileiras. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.
GARDEL, André. A palavra - corpo e a performance poética em Arnaldo Antunes (2008). Sala Preta, 8, 223-234. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p223-234 - Acesso em: 22 de set.2015.
KOSOVSKI, Pedro. Outside. Coleção Dramaturgias. Ed. Multifoco. Rio de Janeiro, 2012.
LEHMANN, Hans -Thies. Teatro Pós-dramático. São Paulo: Cosac-Naif, 2007.
MAFFI, Kátia Milene dos Santos. Técnica Klauss Vianna: apontamentos sobre a produção cinético-sonora. Instituto de Artes, Universidade de Brasília, 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas).
MALETTA, Ernani. A interação música-teatro sob o ponto de vista da polifonia. Polifonia, Cuiabá, MT, v. 21, n. 30, pp. 29-54, jul-dez., 2014.
MALETTA, Ernani. Atuação Polifônica: princípios e práticas. Ed. UFMG,2016.
MENDES, Doriana. Helena e seu ventríloquo, uma ópera eletroacústica: processos de memória, organização e construção de um corpo cênico, Organização de A. Bonfatti [et. al.]. Rio de Janeiro, Multifoco, 2021.
PAVIS, Patrice. A Análise dos Espetáculos. Ed. Perspectiva: São Paulo, 2011.
PICON-VALLIN, Béatrice. A Cena em Ensaios. São Paulo: Perspectiva, 2008.
RANCIÈRE, Jacques O espectador emancipado. Tradução de Daniele Ávila Small. Disponível em: http://www.questaodecritica.com.br/2008/05/o-espectador-emancipado - Acesso em: 10 de mai. 2008.
ROUBINE, Jean Jacques. A Linguagem da Encenação Teatral 1880-1980 Trad. Yan Michalski. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1980.
SPRITZER, Mirna. Poética da Escuta. Artigos - Revista Voz e Cena - Brasília, v. 01, nº 01, janeiro-junho/2020 - pp. 33-44. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/ Acesso em: 13 de set.2022.
TRAGTENBERG, Lívio. Música de Cena: dramaturgia sonora. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2008.
VARGAS, Herom. Rock e música pop: espetáculo, performance e corpo. In Comunicação e Inovação, Revista Imes 2010.
VERSTRAETE, Pieter. The Frequency of imagination. University of Amsterdam. Tese de PhD, 2009.
WISNIK, José Miguel. O Som e o Sentido: uma outra história das músicas. 2ª edição São Paulo: Editora Schwarcz, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.