Notas sobre a forma e a razão dos conflitos no mercado de consumo

Authors

  • Ciméa Bevilaqua Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Keywords:

Troca, conflito, mercado, direitos do consumidor

Abstract

This article follows some of Marcel Mauss’s insights to discuss
the coexistence of the distinctive logics of gift relations and commodity
relations in brazilian society. The analysis is based on field research
developed in Curitiba (Paraná, Brazil) which focused the conflicts that
arise between consumers and suppliers in the market-place. The evidence
points out that the establishment of some sort of equivalence between
the transactors as subjects is as important in commodity relations as it is
recognised to be in gift relations, affecting even the claims concerning
consumer rights presented to state agencies. In more general terms, the
article suggests that pacific transactions and conflicts in the market-place
might be understood as part of the same communication system, in which
the general principle of reciprocity encompasses the instrumental
dimension of commodity relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ciméa Bevilaqua, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora do Departamento de Antropologia da Universidade Federal do Paraná; membro do Núcleo de Antropologia Urbana da Universidade de São Paulo

References

BEVILAQUA, Ciméa. Antropologia e História no mercado de consumo. In:

SCHWARCZ, Lilia; GOMES, Nilma L. (Orgs.). Antropologia e História:

notas sobre um debate. Belo Horizonte : Autêntica, 2000.

CHAVES, Christine de Alencar. Eleições em Buritis: a pessoa política. In:

PALMEIRA, Moacir; GOLDMAN, Marcio. (Orgs.). Antropologia, voto

e representação política. Rio de Janeiro : Contra Capa, 1996.

CLASTRES, Pierre. Arqueologia da violência: a guerra nas sociedades primitivas.

In: CLASTRES, P.; GAUCHET, M.; ADLER, A.; LIZOT, J. Guerra,

religião, poder. Lisboa : Edições 70, 1980.

DA MATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do

dilema brasileiro. Rio de Janeiro : Guanabara, 1979.

DUMONT, Louis. Homo hierarchicus: o sistema de castas e suas implicações.

São Paulo : Edusp, 1992.

DURHAM, Eunice. Movimentos sociais: a construção da cidadania. Novos

Estudos, São Paulo, n.10, 1984.

FAUSTO, Carlos. Da inimizade: forma e simbolismo da guerra indígena. In:

NOVAES, Adauto (Org.). A outra margem do Ocidente. São Paulo :

Companhia das Letras, 1999.

GODBOUT, Jacques; CAILLÉ, Alain. O espírito da dádiva. Rio de Janeiro :

Ed. Fundação Getúlio Vargas, 1999.

GREGORY, Chris. Gifts and commodities. Cambridge : Cambridge University

Press, 1982.

HIRSCHMAN, Albert. Exit, voice and loyalty: response to decline in firms,

organizations and states. Cambridge : Harvard University Press, 1970.

LANNA, Marcos. A dívida divina: troca e patronagem no Nordeste brasileiro.

Campinas : Ed. Unicamp, 1995.

LEIRNER, Piero de Camargo. O sistema da guerra: uma leitura antropológica

dos exércitos modernos. São Paulo, 2001. Tese (doutorado) – FFLCH/

USP.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Guerra e comércio entre os índios da América do

Sul. In: SCHADEN, Egon (Org.). Leituras de etnologia brasileira. São

Paulo : Companhia Editora Nacional, 1976 [1942].

_______. As estruturas elementares do parentesco. Petrópolis : Vozes, 1982

.

_______. Introdução à obra de Marcel Mauss. In: MAUSS, M. Sociologia e

Antropologia. São Paulo : EPU, Edusp, 1974 [1946].

MARQUES, Claudia Lima. Contratos no Código de Defesa do Consumidor.

ed. São Paulo : Ed. Revista dos Tribunais, 1998.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades

arcaicas. In: MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. São Paulo : EPU,

Edusp, 1974 [1923-24].

_______. Gift-gift. In: MAUSS, M. Ensaios de Sociologia. São Paulo :

Perspectiva, 1999 [1924].

OLIVEIRA, Luis Roberto Cardoso de. Fairness and communication in Small

Claims Courts. 1989. PhD Dissertation – Harvard University, Department

of Anthropology.

_______. Justiça, solidariedade e reciprocidade: Habermas e a Antropologia.

In: OLIVEIRA, R. C. de; OLIVEIRA, L. R. C. de. Ensaios antropológicos

sobre Moral e Ética. Rio de Janeiro : Tempo Brasileiro, 1996.

PARRY, Jonathan. The gift, the Indian gift and the ‘Indian gift’. Man, n. 21, p.

-473, 1986.

SAHLINS, Marshall. Stone age economics. New York : Aldine de Gruyter, 1972.

Published

2022-08-12

How to Cite

Bevilaqua, C. . (2022). Notas sobre a forma e a razão dos conflitos no mercado de consumo. Sociedade E Estado, 16(01 e 02), 306–334. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44635

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.