RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS

Authors

  • Cristina Ávila Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Keywords:

.

Abstract

This article issues from manifold persistent researches carried on by the historian in a still incipient branch of study, iconography - the analysis of "figurative writing" or "sign language", the conveyance of a message by means of mediating forms, figures that depict ideas, "images" or "symbols", objects and natural elements. The research developed in this field circumscribes itself to the documentation relating to the colonial period in Minas, a period pervaded by what is generically called "baroque style", and which extends over the 18th century on to the beginning of the 19th. It encloses, therefore, religious documentation - predominant at the time - registering the various devotions through images and representative pictures in Fraternities books. The historian intends to synthetize the "primacy of the visual" in the baroque art, placing it in the context and dynamic sense of colonial history in Minas, ideologically shaped by the counter-reformist religious spirit and by tradition came from the Middle Age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Ávila, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

historiadora, professora da UFMG e presidente do Centro de Pesquisa do Barroco Mineiro.

References

Araújo, Emanuel. A construção do livro. Nova Fronteira/Pró-Memória/TNL, Rio de Janeiro, 1986.

Avila, Affonso. Resíduos seiscentistas em Minas. UFMG/Centro de Estudos Mineiros, Belo Horizonte, 1967, 2v.

Avila, Affonso. O lúdico e as projeções do mundo barroco. Perspectiva, 2a ed. (Col. Debates), São Paulo, 1980.

Barthes, Roland. O óbvio e o obtuso. Nova Fronteira, Rio de Janeiro, 1990.

Bazin, Germain. L’ architecture religieuse baroque au Brésil. Pion, Paris, 1958, t. 1 et. 2.

Bazin, Germain. O Aleijadinho e a escultura barroca no Brasil. Record, Rio de Janeiro, 1971.

Bazin, Germain. Le langage des styles. Dictionnaire des formes artistiques et des écoles d’art. Somoguy, Paris, 1976.

Bazin, Germain. Refléxions sur Forigine et Involution du Baroque dans le nord du Portugal. In: Boletim da Academia Nacional de Belas Artes. Imp. Nac., nr. 2, Lisboa, 1950, 3/13.

BOSCHI, Caio. O barroco mineiro - artes e trabalho. Brasiliense, São Paulo. 1988.

Boschi, Caio César. Os leigos e o poder. Ática, São Paulo, 1986.

Boxer, C. R. A idade de ouro do Brasil. Nacional, São Paulo, 1963.

Boulenger, L'abbé A. Histoire generate de L’Eglise. Librairie Catholique Emmanuel Vitte, Tomo III (Les Temps Modemes), Lyon/Paris.

Burin, Elizabeth. Reflexions sur quelques aspects de l'enluminure dans 1'ouest de la France au VII siécle. In: Bulletin monumental. Societé Française D' Archéologie. Musée des Monuments Français, Tone 143 III, Paris, 1985.

BUTSCH, Albert Fidelis. Handbook of renaissance ornament. Dover, New York, 1969.

Calabrese, Omar. A linguagem da arte. Globo, Rio de Janeiro, 1987.

CAMPOS, Ernesto de Souza. Livros de horas. Iluminuras. Saraiva, São Paulo, 1967.

Chartier, Roger, A história cultural. Bertrand, Lisboa-Rio, 1990.

Druet, Roger e Grégoire, Herman. La civilisation de 1’écriture. Fayard et Dessain et Tolra, Paris, 1976.

DUBY, George. O tempo das catedrais - arte e sociedade. 980 - 1420. Editorial Estampa, Lisboa, 1979.

Eliade, Mircea. Tratado da história das religiões. Edições "Libros do Brasil", Lisboa, s/d.

Francastel, Pierre. A realidade figurativa: elementos estruturais de sociologia da arte. Perspectiva, São Paulo, 1982.

Garnier, F. Le langage de Timage au moyen age (Signification et simholique'). Le Léopard d’or., Paris, 1982.

Ginzburg, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. Companhia das Letras, São Paulo, 1989.

Gombrich, E. H. Arte e ilusão. Um estudo da psicologia da representação pictórica. Martins Fontes, São Paulo, 1986.

Hoornaert, Eduardo, et alii. História da igreja no Brasil. Vozes, Petrópolis, 1977, T. 2.

Illuminatede — calligraphic manuscripts, an exhibition held at the Fogg art Museum and Houghton Library., February 14 - Abril L, Massachusetts, Cambridge, 1955.

Le Goff, Jacques. O maravilhoso e o quotidiano no Ocidente medieval. Ed. 70, Lisboa, 1985.

Levy, Hannah. A Propósito de três teorias sobre o Barroco. In: Pintura e escultura - textos escolhidos da revista do Institudo do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. FAU- USP/MEC-IPHAN, São Paulo, 1978, p. 11/33.

Machado, Lourival Gomes. Barroco mineiro. Perspectiva, São Paulo, 1973.

Massin. La lettre et Timage. La figuration dans I'alphabet latin de 1’huitième siècle à nos jours. Gallimard, Paris, 1973.

Menezes, J. Furtado de, Igrejas e irmandades de Ouro Preto. A religião em Ouro Preto. Imprensa Oficial (pub. IEPHA/MG), Belo Horizonte, 1975.

MONTENEGRO, João Alfredo de Souza. Evolução do catolicismo no Brasil. Vozes, Petrópolis, 1972.

PalÚ, Pe. Lauro C.M. Nova escola para aprender a ler, escrever e contar. In: Barroco 10. UFMG, p. 97/103, (Org. Affonso Ávila), Belo Horizonte, 1978/1979.

PANOFSKY, Erwin. Estudos de iconologia. Temas humanísticos na arte do Renascimento. Estampa, Lisboa, 1986.

Panofsky, Erwin. Significado nas artes visuais. Perspectiva, 2a. ed., São Paulo, 1979.

Salles, Fritz Teixeira de. Associações religiosas no ciclo do ouro. UFMG: Centro de Estudos Mineiros (Col. Estudos), Belo Horizonte, 1963.

SerrãO, Vitor. A pintura de brutesco do século XVIII em Portugal e as suas repercussões no Brasil. In: Revista Barroco 15. Imprensa Universitária (org. Affonso Ávila), Belo Horizonte, 1992.

Smith, Robert. A arte barroca de Portugal e do Brasil. Panorama, v. 7, nB 38, p. 1-22, Lisboa, 1949.

Souza, Laura de Melo C. O diabo e a terra de Santa Cruz. Cia das Letras, São Paulo, 1986.

Tavares, Myriam Ribeiro Silva. Os passos de Aleijadinho em Congonhas do Campo: evolução histórica e análise crítica. In: Revista Barroco. UFMG, nr. 4, Belo Horizonte, 1972, 35-53.

Teixeira, Luís Manuel. Dicionário ilustrado de belas artes. Presença, Lisboa, 1985.

The universal penman, engraved by George Bickhan. London, 1743. New York, 1968 (fac-símile).

Trindade, Cônego Raimundo. Instituições de igrejas no Bispado de Mariana. Publicação n9 13 do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional Rio de Janeiro, 1945.

Vovelle, Michel. Ideologias e mentalidades. Brasiliense, São Paulo, 1987.

Published

2022-08-12

How to Cite

Ávila, C. . (2022). RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS. Sociedade E Estado, 8(01 e 02), 108–154. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786