The Brazilian black films and the transformation of the image: paths of an aesthetic-political term

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237030012

Keywords:

Cinema studies; Black film; Race; Representation; Brazilian audiovisual

Abstract

This article discusses the historical, political and social processes that promote the diffusion of festivals, movie’s shows, movie’s meetings, film clubs and black cinema/audiovisual collectives in the last decade in Brazil. The text points out how the greatest technical and artistic training of black people in the face of the democratization and expansion of higher education, together with collective mobilizations of black people in the audiovisual sector, creates a growing scenario for the production and circulation of films by authorship black in the country. Finally, it is reflected how these films can indicate new ways of thinking and making cinema, in proposing a transformation in racial representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anthony Rodrigues, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestre e Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

BARBOSA, Muryatan S. O Ten e a negritude francófona no Brasil: recepção e inovações. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 28, n. 1, p. 171-184. 2013.

CRIPPS, Thomas. Black film as genre. Bloomington, IN: Indiana University Press, 1978.

CANDIDO, Marcia Rangel; FLOR, Juliana; FREITAS, Jefferson Belarmino de. Desigualdades entre diretores(as), roteiristas e personagens de filmes nacionais de grande público. Boletim, n. 7, Edição especial 10 anos GEMAA, 2020.

CARVALHO, Noel dos Santos. O produtor e cineasta Zózimo Bulbul - o inventor do cinema negro brasileiro. Revista Crioula, n. 12, Nov. 2012.

______. Introdução. In: DE, Jeferson. Dogma Feijoada, o cinema negro brasileiro. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Fundação Padre Anchieta, 2005.

CARVALHO, Noel dos Santos; DOMINGUES, Petrônio. Dogma Feijoada: a invenção do cinema negro brasileiro. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 33, n. 96, p. 1-18, 2018.

DAFLON, Verônica Toste; FERES JÚNIOR, João; CAMPOS, Luiz Augusto. Ações afirmativas raciais no ensino superior público brasileiro: um panorama analítico. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 302-327, 2013.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo, v. 12, n. 23, p. 100-122, 2007.

FERREIRA, Viviane. Cinemas negros: modelos de negócios viáveis às mulheres negras. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Brasília (PPGCOM/UnB), Brasília, 2019.

FLORESTAN, Fernandes. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Contracorrente, 2021.

FREITAS, Kênia. Cinema negro brasileiro: uma potência de expansão infinita. In: SIQUEIRA, Ana, et al. Festival Internacional de curtas de Belo Horizonte (catálogo). Belo Horizonte: Fundação Clóvis Salgado, 2018.

FREITAS, Kênia; BARROS, Laan Mendes de. Experiência estética, alteridade e fabulação no cinema negro. Eco Pós, v. 21, n. 3, p. 97-121, 2018.

FREITAS, Kênia; MESSIAS, José. O futuro será negro ou não será: Afrofuturismo versus Afropessimismo - as distopias do presente. Revista Imagofagia, v. 17, p. 402-424, 2018.

FREITAS, Jefferson; PORTELA, Poema; FERES JÚNIOR, João; BESSA, Águida; NASCIMENTO, Vivian. Políticas de ação afirmativa nas universidades federais e estaduais (2013-2018). Levantamento das políticas de ação afirmativa. Rio de Janeiro: Gemaa (Uerj), 2020.

GATES, Racquel J.; GILLESPIE, Michael B. Reinvindicando os estudos de filme e mídia pretos. São Paulo: Abraccine Traduções, 2020.

GILLESPIE, Michael B. Film blackness: American cinema and the Idea. Durham, NC: Duke University Press, 2016.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

______. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

IKEDA, Marcelo. O “cinema de garagem”, provisoriamente: notas sobre o contexto de renovação do cinema brasileiro a partir da virada do século. Aniki, v. 5, n. 2, p. 457-479, 2018.

______. Cinema brasileiro a partir da retomada: aspectos econômicos e políticos. São Paulo: Summus, 2015.

LIMA, Márcia. Ações Afirmativas e juventude negra no Brasil. Cadernos Adenauer, v. 16, n. 1, p. 27-43. 2015.

______. Desigualdades raciais e políticas públicas: ações afirmativas no governo Lula. Novos Estudos, n. 87, p. 77-95. 2010.

LIMA, Márcia; CAMPOS, Luiz Augusto. Apresentação: inclusão racial no ensino superior. In: Dossiê raça, desigualdades e políticas de inclusão. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 245-254, 2020.

OLIVEIRA, Janaína. “Kbela” e “Cinzas”: o cinema negro no feminino do “Dogma Feijoada” aos dias de hoje. In: SIQUEIRA, Ana, et al. Festival Internacional de curtas de Belo Horizonte (catálogo). Belo Horizonte: Fundação Clóvis Salgado, 2018.

REID, Mark A. Redefining black film. Berkeley, CA: University of California Press, 1993.

RODRIGUES, Anthony. Cinemas negros brasileiros: projetos políticos e movimentos culturais sob uma perspectiva sociológica. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Antropologia) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGSA/UFRJ), Rio de Janeiro, 2021.

SOBRINHO, Gilberto A. O Afroperspectivismo de A Trilogia da Bicha Preta, de Juan Rodrigues: construindo as estéticas das resistências. Logos, v. 27, n. 1, p. 152-167, 2020.

TRAPP, Rafael Petry. A sociologia negra de Eduardo de Oliveira e Oliveira. Revista da ABPN, v. 10, n. 25, p. 194-221. 2018.

Published

2022-12-19

How to Cite

Rodrigues, A. (2022). The Brazilian black films and the transformation of the image: paths of an aesthetic-political term. Sociedade E Estado, 37(03), 1027–1049. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237030012

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.