The dominant factors for the internationalization of scholars in Social Sciences graduate programs in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035020005

Keywords:

academic internationalization, graduate studies in Brazil, Social Science, Sociology of science, Sociology of knowledge

Abstract

In the last two decades, graduate programs in Social Science grew in number, while funding agencies began to push for its ‘internationalization’. This process is highly contradictious, and scholarship demonstrates how difficult it is to internationalize programs in the Humanities’ area. The present study discuss the main explaining factors behind the internationalization of scholars in Social Sciences. It analyzes a national on-line survey to describe the main aspects related to the internationalization of scholars careers and identify its dominant causes. The main results are the following: doing a post-doc abroad is more important to internationalization than studying for a short-time period during PhD period; The area of Anthropology is more internationalized than Sociology and Political Science, though it is not clear which are the causes for this result; professors in peripheral programs employ a low-cost approach to compensate for the lack of internationalization

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Marcelo Ehlert Maia, Fundação Getúlio Vargas, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil.

Professor associado da Escola de Ciências Sociais FGV CPDOC da Fundação Getulio Vargas, Rio de Janeiro, Brasil

Jimmy Medeiros, Fundação Getulio Vargas (FGV-RJ)

Doutor em políticas públicas, estratégias e desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), pesquisador da Escola de Ciências Sociais FGV CPDOC da Fundação Getulio Vargas, Rio de Janeiro, Brasil

References

BABBIE, Earl. Métodos de pesquisa survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999. [ Links ]

BEIGEL, Fernanda. Publishing from the periphery: structural heterogeneity and segmented circuits. The evaluation of scientific publications for tenure in Argentina’s Conicet. Current Sociology, v. 62, n. 5, p. 743-765, 2014. [ Links ]

CORDEIRO, Marina de Carvalho. Ciência e família: tempo, gênero e trabalho entre os cientistas sociais. In: RODRIGUES, Iram Jácome; RAMALHO, José Ricardo (Orgs.). Trabalho e ação sindical no Brasil contemporâneo, v. 1. São Paulo: Annablume, 2015. [ Links ]

_____ . “Você tem tempo?”: Uma análise das vivências temporais dos cientistas sociais na sociedade contemporânea. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2013. [ Links ]

CHOI, Sujin. Core-periphery, new clusters or rising stars? International scientific collaboration among advanced countries in the era of globalization. Scientome­trics, n. 90, p. 25-41, 2012. [ Links ]

DWYER, Tom. Reflexões sobre a internacionalização da sociologia Brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, v. 1, n. 1, p.57-86, 2013. [ Links ]

FIELD, Andy. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre, Editora Artmed, 2009. [ Links ]

GAILLARD, Jacques F. North-South research partnership: is collaboration possible between unequal partners? Knowledge and Policy: The International Journal of Knowledge Transfer and Utilization, v. 7, n. 2, p. 31-63, 1994. [ Links ]

HANAFI, Sari; ARVANITIS, Rigas. The marginalization of Arab language in social science: social constraints and dependency by choice. Current Sociology, v. 62, n. 5, p. 723-742, 2014. [ Links ]

KOCH, Tomás; VANDERSTRAETEN, Raf. Internationalizing a national scientific community? Changes in publication and citation practices in Chile, 1976-2015. Current Sociology, v. 67, n. 5, p. 723-741, 2019. [ Links ]

MARTÃN, Eloísa. (Re)producción de desigualdades y (re)producción de conocimiento: la presencia latino-americana em la publicación acadêmica internacional en ciencias sociales. desiguALdades.net.Working Paper Series, n. 59. 2013.Disponível em: <https://refubium.fu-berlin.de/bitstream/handle/fub188/19869/59-WP-Martin-Online.pdf?sequence=1>. Acessado em: 18 Out. 2019. [ Links ]

MARTINS, Carlos Benedito (Coord.). Horizontes das ciências sociais no Brasil: sociologia. São Paulo: Barcarolla Anpocs Discurso Ed., 2010. [ Links ]

MEDINA, Leandro R. Enacting network, crossing borders: on the internationalization of the social sciences in Mexico. Current Sociology, v. 67, n. 5, p. 705-722, 2019. [ Links ]

NÓBREGA, Rodolfo C. Desigualdades na academia: determinantes para publicação em periódicos de impacto na sociologia. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2018. [ Links ]

ORTIZ, Renato. As ciências sociais e o inglês. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 19, n. 54, p. 5-23, 2004. [ Links ]

PINHEIRO, Roberto Meireles; CASTRO, Guilherme Caldas; SILVA, Helder Haddad; NUNES, José Mauro Gonçalves. Comportamento do consumidor e pesquisa de mercado. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. [ Links ]

PORTO, Maria Stela Grossi. Panorama recente da pesquisa em sociologia no país. In: MARTINS, Carlos Benedito (Org.). Para onde vai a pós-graduação em ciências sociais no Brasil. Bauru (SP): Edusc, 2005. [ Links ]

RIBEIRO, Matheus Almeida P. As expressões da divisão internacional do trabalho intelectual em revistas internacionais de teoria social. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2018. [ Links ]

SCALON, Celi; MISKOLCI, Richard. Internacionalização: balanço e desafios para a sociologia brasileira. Revista Brasileira da Sociologia, v. 6, n. 13, 2018. [ Links ]

STRATHERN, Marilyn. The tyranny of transparency. British Educational Research Journal, v. 26, n. 3, p. 309-321, Jun. 2000. [ Links ]

VOSTAL, Filip. Academic life in the fast lane: the experience of time and speed in British academia. Time & Society, v. 24, Issue 1, 2015. [ Links ]

WEBER, Silke. A pós-graduação em ciências sociais: problemas e perspectivas do ensino da sociologia. In: MARTINS, Carlos Benedito (Org.). Para onde vai a pós-graduação em ciências sociais no Brasil. Bauru (SP): Edusc, 2005. [ Links ]

Published

2020-09-04

How to Cite

Maia, J. M. E., & Medeiros, J. (2020). The dominant factors for the internationalization of scholars in Social Sciences graduate programs in Brazil. Sociedade E Estado, 35(02), 473–500. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035020005

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.