INTERNACIONALIZAÇÃO E EDUCAÇÃO: IMPACTOS NAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS

Authors

  • Edite Maria Sudbrack Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Arnaldo Nogaro Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

DOI:

https://doi.org/10.18829/rp3.v0i1.18620

Keywords:

Internationalization policies. Globalization. International organizations. Intercultural dialogue. Emancipatory multiculturalism.

Abstract

This announced text aims to think over the phenomenon called internationalization/transnacionalization
of the education as a result of globalization, particularly the higher education. The thematic dealt with
here is a little bit recent, complex and filled with contradictions. It discuss the calls for the
internacionalization process, while highlighting misconceptions that can exist because of the increase of
competitiveness, of commodification of knowledge, or even of a new approach of colonialism from
advanced countries upon the peripheral ones. The text has a theoretical character and proposes that
internationalization benefits the dialogue between cultures, with the alert to the university autonomy
and the solidarity between peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edite Maria Sudbrack, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ”“ URI

DEPARTAMENTO CIÊNCIA HUMANA

References

AZEVEDO, M. L. N. Internacionalização ou Transnacionalização da educação superior: entre a formação de um campo social global e um mercado de ensino mundializado. Crítica educativa, v. 1, n.1, p. 56-75, jan./jun., 2015.

AZEVEDO, M. L. N. de; SILVA JÚNIOR, J. dos R.; CATANI, A. M. A internacionalização da educação superior em diálogos: circulação de ideias, bem público e imperialismo cultural. In: SILVA JUNIOR, J. dos R.; SOUSA, J. V. de; AZEVEDO, M. L. N. de; CHAVES, V. L. J. (Orgs.) Educação Superior: Internacionalização, mercantilização e repercussões em um campo de disputas. Belo Horizonte/MG: Traço Fino, 2015, p. 49-6.

________ Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior ”“ Conceitos e práticas. Educar, Curitiba, n. 28, p. 107-124, 2006.

__________ Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença, e da igualdade. In: NUNES, J. A. Reconhecer para libertar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

__________. Pela mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BOTELHO, A. de F. Das propostas do Banco Mundial à avaliação institucional na educação. In: SILVA, M. A.; SILVA, K. A. C. P. C Pensamento político e pedagógico na formação do pesquisador em educação. Belo Horizonte/MG: Traço Fino, 2015, p. 235-249.

BOURDIEU, P. Razões Práticas: sobre a teoria a ação. Campinas: Papirus, 1996.

DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Título. Campinas, vol. 25, n. 87, p. 423-460, mai./ago., 2007.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 159, p. 38-62, jan./mar. 2016.

McCOWAN, T.; SCHENDEL, R. A mudança do papel da universidade e seu impacto na sociedade em países de baixa renda. In: SILVA JUNIOR, J. dos R.; SOUSA, J. V. de; AZEVEDO, M. L. N. de; CHAVES, V. L J. (Orgs.) Educação Superior: Internacionalização, mercantilização e repercussões em um campo de disputas. Belo Horizonte/MG: Traço Fino, 2015, p. 19-48.

MEYER, J. W. et al. Worl society and the nation ”“ Strate. American Journal of Sociology, 103, 1, p. 144-18, 1997.

MOROSINI, M. Estado de Currículos: avanços e desafios no processo de internacionalização. Caderno de Pesquisa, v. 39, n.137, 2000.

ROSSATO, R. Universidade Brasileira: novos paradigmas institucionais emergentes. In: p. 15-34. AGUIAR, S. M.; ISAIA, A. (Orgs.) Qualidade da educação superior: a Universidade como lugar de formação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011.

SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 7ª. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2004.

SILVEIRA, Z. S. Contradições entre capital e trabalho: concepções de educação tecnológica na reforma do ensino médio e técnico. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.

Published

2016-06-23

How to Cite

SUDBRACK, Edite Maria; NOGARO, Arnaldo. INTERNACIONALIZAÇÃO E EDUCAÇÃO: IMPACTOS NAS POLÍTICAS EDUCACIONAIS. RP3 - Revista de Pesquisa em Políticas Públicas, [S. l.], n. 1, 2016. DOI: 10.18829/rp3.v0i1.18620. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rp3/article/view/16825. Acesso em: 23 nov. 2024.