Coordination of Care for Children with Autism in Primary Care: Perceptions of Families and Professionals
DOI:
https://doi.org/10.26512/1679-09442025v16e58893Keywords:
Autism Spectrum Disorder, Primary Care, Organizational Capacity.Abstract
This article presents considerations about the processes of coordinating care for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the municipality of Barão de Cocais, Minas Gerais, Brazil. ASD is a neurodevelopmental disorder characterized by impaired socialization that may present restricted or repetitive interests and activities, which affects 1 in 36 children worldwide. The objective was to identify the perceptions, needs and demands of actors involved in coordinating the care of children with ASD in the municipality of Barão de Cocais-MG. This is a qualitative research carried out between March and October 2024, which used as instruments focus groups and semi-structured interviews with health professionals and families. As a result, participants pointed out a lack of knowledge and skills necessary to deal with these patients and their families, a lack of theoretical references, inadequate referral and counter-referral flows, an absence of programmatic follow-up actions for children and their families, and precariousness in the care structure. The identified deficiencies hinder co-participation in the coordination of care by professionals and distance families from Primary Care.
Downloads
References
PAHO/WHO | Pan American Health Organization [Internet]. www.paho.org. Transtorno do espectro autista. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/transtorno-do-espectro-autista#:~:text=O%20transtorno%20do%20espectro%20autista,e%20realizadas%20de%20forma%20repetitiva.
CDC. Prevalência e identificação precoce do transtorno do espectro autista entre crianças de 4 a 8 anos — Rede de Monitoramento do Autismo e Deficiências do Desenvolvimento, 16 locais, Estados Unidos, 2022. MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2025 abr 17;74(2):1-22. Disponível em: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/74/ss/ss7402a1.htm
Brasil | Cidades e Estados | IBGE [Internet]. Ibge.gov.br. 2016. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/barao-de-cocais.html.
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). 5th ed. American Psychiatric Publishing; 2022.
Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União. Brasília, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm
Hyman, Susan L et al. “Identification, evaluation, and management of children with Autism Spectrum Disorder.” Pediatrics vol. 145,1 (2020): e20193447. doi:10.1542/peds.2019-3447. Disponível em: https://pediatrics.aappublications.org/content/145/1/e20193447.
Ministério da Saúde (Brasil). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica (Série E. Legislação em Saúde). 1ª ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2012. 108 p. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/estrategia-saude-da-familia/legislacao/politica-nacional-atencao-basica-2012.pdf/view.
Minayo, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed., São Paulo: Hucitec, 2008.
Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016. ISBN: 88562938.01-7
Ministério da Saúde. Caderneta da criança: menina: passaporte da cidadania. 7 Ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2024. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderneta_crianca_menina_passaporte_cidadania_7ed.pdf.
Dias SMC, Souza KC, Brito LM de, Feitosa A do NA, Braga KL, Cândido R de A, Quental MLC, Sarmento T de AB. A importância da identificação precoce do Transtorno do Espectro Autista (TEA) em crianças: uma revisão de literatura: A importância da identificação precoce do Transtorno do Espectro Autista (TEA) em crianças: uma revisão de literatura. Braz. J. Hea. Rev. [Internet]. 2022, 15 de dezembro [citado em 23 de julho de 2025];5(6):24572-83. Disponível em: Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/55433
Steyer S, Lamoglia A, Bosa CA. A Importância da Avaliação de Programas de Capacitação para Identifi cação dos Sinais Precoces do Transtorno do Espectro Autista – TEA. Trends Psychol [Internet]. 2018Jul;26(3):1395–410. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tpsy/a/tXkQDGZFZp58zSSmg7MTgSd/abstract/?lang=pt.
Bonfim T de A, Giacon-Arruda BCC, Hermes-Uliana C, Galera SAF, Marcheti MA. Family experiences in discovering Autism Spectrum Disorder: implications for family nursing. Rev Bras Enferm [Internet]. 2020;73:e20190489 Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/cpkwQJQP8kccvs8zN4LgHCH/
McNally Keehn R, Swigonski N, Enneking B, Ryan T, Monahan P, Martin AM, et al. Diagnostic Accuracy of Primary Care Clinicians Across a Statewide System of Autism Evaluation. Pediatrics [Internet]. 2023 Aug 1 [cited 2024 May 14];152(2):e2023061188. Disponível em: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10686684/
Rezende L de O, Petroucic RT, Costa RFA da, Monteiro MA. Conhecimento sobre Transtorno do Espectro Autista entre profissionais da atenção básica de saúde. MMed [Internet]. 30º de dezembro de 2020 [citado 26º de novembro de 2024];3:31-9. Disponível em: https://manuscriptamedica.com.br/revista/index.php/mm/article/view/42
Marques Ferreira Silva G, Paiano de Brito JV, Costa de Almeida L, Augusta Fernandes T, Moreira Barbosa MV. Reconhecimento dos sinais e sintomas do autismo pelos acadêmicos de medicina: uma revisão de literatura. RCientTo [Internet]. 15º de dezembro de 2021 [citado 23º de julho de 2025];1(1):1-10. Disponível em: https://itpacporto.emnuvens.com.br/revista/article/view/34
Souza IS. Conhecimento entre os acadêmicos da área da saúde de uma universidade do sul de Santa Catarina sobre transtorno do espectro autista (TEA) [Internet]. Animaeducacao.com.br. 2020. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/items/c7a8d476-9016-4ff2-a5a9-9f85d45a667a.
Gabryella Pontes Maciel N. Abordagem do autismo infantil na Atenção Básica: revisão integrativa. Revista interdisciplinar em saúde. 2020 Apr 10;7(Único):466–81. Disponível em: https://www.interdisciplinaremsaude.com.br/Volume_28/Trabalho_36_2020.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ELECTRONIC JOURNAL MANAGEMENT AND HEALTH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in whole or in part. I further declare that once published in the Electronic Journal Management and Health published by the University of Brasília, it will never be submitted by me or any of the other coauthors to any other means of scientific dissemination.
Through this instrument, in my name and in the name of the other coauthors, may I soon copy the copyright of the article to Electronic Journal Management and Health and declare that I am aware that failure to comply with this commitment will subject the violator to penalties and penalties Law of Protection of Rights Authorities (Nº9609, of 02/19/98).