Sanitary irregularities in inspection of health services in Minas Gerais, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/1679-09442025v16e56007

Keywords:

Health surveillance, Diagnosis of health situation, Health services

Abstract

The objective of the study was to evaluate the distribution of the frequency of nonconformities, the reasons that triggered the inspection and the approaches to sanitary inspections in health services in Minas Gerais from 2020 to 2022. A cross-sectional and descriptive study with a quantitative approach was developed using secondary data stored by the Minas Gerais State Department of Health (SES-MG) through the risk notification instrument - Vigi-Risco. The results showed that of the total of 102,733 notifications, 13,353 (13%) were considered to originate from establishments that may generate risk. The most commonly found nonconformities were in the areas of documentation/quality assurance (n=48,337; 35.47%) and physical structure (n=27,370; 20.09%); The most frequent events that led to inspections were renewal of health licenses (n=52,190; 47.79%) and interest from health surveillance (n=28,136; 25.77%); and the actions most frequently adopted by the public authorities were guidance (n=58,115; 58.94%) and notification (n=38,546; 39.09%). It is concluded that the irregularities acted as markers of the health situation of the health services.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Rodrigues Biondi, Secretaria de Estado de Saúde de Minas Gerais

Mestra em Gestão de Serviços de Saúde. Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental – Secretaria de Estado de Saúde de Minas Gerais

Keli Bahia Felicíssimo Zocratto, Universidade Federal de Minas Gerais

 Cirurgiã dentista e Advogada. Doutora em Saúde Pública.Professora Magistério Superior. Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

World Health Organization. Quality health services: a planning guide. Genebra: World Health Organization, 2020.

Gama ZAS, Saturno-Hernandez PJ, Caldas ACSG, Freitas MR, Mendonça AEO, Medeiros CAS et al. Questionário AGRASS: avaliação da gestão de riscos assistenciais em serviços de saúde. Rev Saúde Pública. 2020;54(21):1-15. doi: 10.11606/s1518-8787.2020054001335.

Pond K, King R, Herschan J, Malcolm R, McKeown RM, Schmoll O. Improving risk assessments by sanitary inspection for small drinking-water supplieS. Resources. 2020;9(71):1-34. doi: 10.3390/resources9060071.

Flodgren G, Pomey MP, Taber SA, Eccles MP. Effectiveness of external inspection of compliance with standards in improving healthcare organisation behaviour, healthcare professional behaviour or patient outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2011;(11):CD008992. doi: 10.1002/14651858.CD008992.pub2.

Miranda HS, Gonçalves JR, Siqueira MVB. El modelo regulamentario brasileño: comentarios sobre la ley general de las agencias regulamentarias. Misión Jurid. 2021;14(20):28-42. doi: 10.25058/1794600X.1748

Delgado JS. O processo administrativo-sanitário como instrumento de efetividade das ações de vigilância sanitária. Tempus. 2013;7(1):225-40. doi: 10.18569/tempus.v7i1.1290.

Costa EA, Costa EAM, Souza MKB, Araújo PS, Souza GS, Lima YOR, et al. Desafios à atuação dos trabalhadores de vigilância sanitária nos serviços de saúde. Vigil Sanit Debate. 2022;10(1):14-24. doi: 10.22239/2317-269x.01844.

Oliveira A, Ianni AM. Caminhos para a vigilância sanitária: o desafio da fiscalização nos serviços de saúde. Vigil Sanit Debate. 2018;6(3):4-11. doi: 10.22239/2317-269X.01114.

Navarro MVT, Costa EAM, Freitas L, Freitas VLSM, Kinderman C, Duarte LGC. Avaliação do risco potencial: da teoria à prática em vigilância sanitária. Vigil Sanit Debate. 2021;9(3):32-9. doi: 10.7440/res64.2018.03.

Freitas FP, Santos BM. O. Irregularidades sanitárias como marcador de risco à saúde: um desafio para a vigilância sanitária. Vigil Sanit Debate. 2013;1(1):43-51. doi: 10.3395/vd.v1i1.4.

César DF, Moreira SM. Principais não conformidades verificadas nas inspeções sanitárias na agricultura familiar e na produção rural de Minas Gerais. Vigil Sanit Debate. 2020;8(4):116-23. doi: 10.22239/2317-269X.01476.

Mendes GL, Arrais PSD. Ações de vigilância sanitária na área de produtos e serviços farmacêuticos em município de grande porte do Nordeste do Brasil. Vigil Sanit Debate. 2023;11(1):1-12. doi: 10.22239/2317-269X.02130.

Silva JB Jr, Ratnner D, Martins RCA. Controle de riscos potenciais em serviços de hemoterapia no Brasil: uma abordagem para autoridades reguladoras. Rev Panam Salud Publica. 2016;40(1):1-8.

Ruwer CM, Mainbourg EMT. Condições higiênico-sanitárias de cantinas escolares da rede privada, antes e depois do licenciamento sanitário. Vigil Sanit Debate. 2015;3(22):85-93. doi10.3395/2317-269x.00479.

César DF, Silva PMF, Figueiredo SC, Laguardia FC. Principais irregularidades em estabelecimentos sujeitos a controle sanitário. Vigil Sanit Debate. 2020;8(4):101-7. doi: 10.22239/2317-269x.01518.

Silva M. O controle social da gestão pública por intermédio da denúncia. Rev TCU. 2020;1(1):171-202.

Ramalho PIS, Lopes AV, Taveira RAV. Lei geral das agências: a nova reforma regulatória no Brasil. Cad Gest Pública Cid. 2022;27(88):1-18. doi: 10.12660/cgpc.v28.85225.

Schaefer C, Wiig S. Strategy and practise of external inspection in healthcare services – a Norwegian comparative case study. Safety in Health. 2017;3(3):1-9. doi: 10.1186/s40886-017-0054-9.

Published

2025-05-13

How to Cite

1.
Biondi PR, Zocratto KBF. Sanitary irregularities in inspection of health services in Minas Gerais, Brazil. Rev. G&S [Internet]. 2025 May 13 [cited 2025 Dec. 6];16:e56007. Available from: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/56007