Mental Terms in the Context of Telling Stories and Children’s Theory of Mind
Keywords:
Theory of mind, Narrative, Mental terms, Clarifying cognitionsAbstract
The literature highlights the potentiality of stories in favoring conversations about mental states, aspects that
contribute to the development of a theory of mind. The aim of this study is to evince the relationship between a theory of mind and mothers’ narrative discourse as regards to the use of mental terms in the context of telling stories. Twenty-five middleclass mothers and their four to five old children composed the dyads used as sample. Results showed that the mothers’ use of clarifying cognitions in their narratives related significantly with the children’s theory of mind. Telling stories seems to be an effective tool to stimulate the conversation about mental states, thereby resulting in the social cognitive development of children.
Downloads
References
Adrian, J., Clemente, A. & Villanueva, L. (2007). Mothers’
use of cognitive state verbs in picture-book reading and
the development of children’s understanding of mind: A
longitudinal study. Child Development, 78(4), 1052-1067.
Baron-Cohen, S., Tager-Flusberg, H., & Cohen, D. (1994).
Understanding other minds: Perspectives from autism. New
York: Oxford University Press.
Bruner, J. (1991). Realidade mental, mundos possíveis. Porto
Alegre: Artes Médicas.
Day, A. (1995). Carl’s Birthday. New York: Farrar Straus Giroux.
Day, A. (1997). Good dog, Carl. New York: Aladdin Paperbacks.
Deleau, M., Maluf, M. R., & Panciera, S. (2008). O papel da
linguagem no desenvolvimento de uma teoria da mente: Como
e quando as crianças se tornam capazes de representações
de estados mentais. Em T. M. Sperb & M. R. Maluf (Org),
Desenvolvimento sociocognitivo: Estudos brasileiros sobre
teoria da mente (pp. 93-130). São Paulo: Vetor.
Domingues, S., & Maluf, M. R. (2013). Atribuição de estados
mentais e linguagem: Um estudo de intervenção. Psicologia
Escolar e Educacional, 17, 249-257.
Domingues, S. F. S., Valério, A., Panciera, S. P., & Maluf, M. R.
(2007). Tarefas de crença falsa na avaliação de atribuição de
estados mentais de crença. Em P. W. Schelini (Org.), Alguns
domínios da avaliação psicológica (pp. 141-162). Campinas,
SP: Alínea.
Dunn, J., Brown, J., & Beardsall, L. (1991). Family talk about
feeling states and children’s later understanding of other’s
emotion. Developmental Psychology, 27, 159- 164.
Dunn, J. (1991). The beginnings of social understanding. Oxford:
Basil Blackwell.
Furnari, E. (1998). Truks. São Paulo: Ática.
Gallo-Penna, E., & Maluf, M.R. (2013). Efeitos da linguagem
materna na compreensão de estados mentais. Em A. Roazzi
& T.M. Sperb (Org), O desenvolvimento de competências
sociocognitivas (pp. 121-142). São Paulo: Vetor.
Hollingshead, A. B. (1975). Four factor index of social status.
Working paper, Yale University, New Haven, CT.
Lyra, P., Roazzi, A., & Garvey, A. (2008). Emergência da teoria da
mente em relações sociais. Em T. M. Sperb & M. R. Maluf
(Org), Desenvolvimento sociocognitivo: Estudos brasileiros
sobre teoria da mente (pp. 55-92). São Paulo: Vetor.
Maluf, M. R., & Domingues, S. (2010). Teoria da mente e
linguagem: Importância e contribuições dos estudos de
intervenção. Em M. C. Rodrigues & T. M. Sperb (Org.),
Contextos de desenvolvimento da linguagem (pp.137-158)
São Paulo: Vetor.
Maluf, M. R., & Gallo-Pena, E. C. (2011). Atribuição de estados
mentais e compreensão conversacional: Estudo com préescolares.
Paideia, 21, 45-50.
Nelson, K. (2005). Language pathways into the community of
minds. Em J. Astington & J. Baird (Eds.), Why language
matters for theory of mind (pp. 27- 49). New York: Oxford
University Press.
Nelson, K. (2006). Construction of the cultural self in early
narratives. Em C. Daiute & C. Lightfoot (Org), Narrative
Analysis: Studying the development of individuals in society.
(pp. 87-109). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Panciera, S. D. P. (2007). Linguagem e desenvolvimento da Teoria
da Mente: Um estudo com crianças de 3 a 5 anos (Tese de
Doutorado não publicada). Curso de Pós-Graduação em
Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo (Brasil) e
Departamento de Psicologia do Desenvolvimento, Université
de Rennes 2, Rennes, França.
Premack, D. & Woodruff, G. (1978). Does the chimpanzee have a
theory of mind? Behavioral and Brain Sciences, 1, 515-526.
Piaget, J. (1961). A linguagem e o pensamento da criança. Rio
de Janeiro: Editora Fundo de Cultura. (Original publicado
em 1923)
Rodrigues, M. C., & Pires, L. (2010). Teoria da mente: linguagem
e contextos de desenvolvimento infantil. Em M. C. Rodrigues
& T. M. Sperb (Org.), Contextos de desenvolvimento da
linguagem (pp.137-158) São Paulo: Vetor.
Rodrigues, M., Pelisson, M., Silveira, F. Ribeiro, N., & Silva, R.
(2015). Avaliação da teoria da mente: estudo com alunos de
escolas públicas e particulares. Estudos de Psicologia, 32,
-220.
Rosnay, M., Pons, F., Harris, P. L., & Morrell, J. M. B. (2004).
A lag between understanding false belief and emotion
attribution in young children: Relationships with linguistic
ability and mothers’ mental-state language. British Journal of
Developmental Psychology, 22, 197 ”“ 218.
Ruffman, T., Slade, L., & Crowe, E. (2002). The relation between
child and mothers’ mental state language and theory-of-mind
understanding. Child Development, 73, 734”“751.
Salkind, N. J. (1997). Exploring research. New Jersey, NJ: Upper
Saddle River.
Slaughter, V., Peterson, C., & Mackintosh, E. (2007). Mind what
mother says: Narrative input and theory of mind in typical
children and those on the autism spectrum. Child Development,
(3), 839-858.
Souza, D.B. (2008). De onde e para onde? As interfaces entre
linguagem, teoria da mente e desenvolvimento social. Em T. M.
Sperb & M. R. Maluf (Org), Desenvolvimento sociocognitivo:
Estudos brasileiros sobre teoria da mente (pp. 33-54). São
Paulo: Vetor.
Symons, D., Peterson, C., Slaughter, V., Roche, J., & Doyle, E.
(2005). Theory of mind and mental state discourse during
book reading and story-telling tasks. British Journal of
Developmental Psychology, 23, 1-24.
Taumoepeau, M., & Ruffman, T. (2006). Mother and infant talk
about mental states relates to desire language and emotion
understanding. Child Development, 77(2), 465-481.
Wimmer, H., & Perner, J. (1983). Beliefs about beliefs:
Representation and constraining function of wrong beliefs
in young children’s understanding of deception. Cognition,
, 103-128.