Apresentação

Autores

  • Tiago Ribeiro Duarte UnB
  • Luis Reyes-Galindo

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ADAMS, Vincanne. Randomized Controlled Crime: Postcolonial Sciences in Alternative Medicine Research. Social Studies of Science, 2002, v. 32, n. 5-6, p. 659-690, 2002.
ANDERSON, Warwick. Introduction: Postcolonial Technoscience. Social Studies of Science, v. 32, n. 5-6, p. 643-658, 2002.
ANDERSON, Warwick. From subjugated knowledge to conjugated subjects: Science and globalisation, or postcolonial studies of science? Postcolonial Studies, v. 12, n. 4, p. 389”“400, 2009.
BAUMGARTEN, Maíra. Conhecimento e Sustentabilidade. Políticas de ciência tecnologia e inovação no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.
BARNES, Barry. Scientific knowledge and sociological theory. London: Routledge and Kegan Paul, 1974.
BARNES, Barry e MacKenzie, Donald. On the role of interests in scientific change. The Sociological Review, v. 27, n. 1, p. 49-66, 1979.
BIJKER, Wiebe; HUGHES, Thomas e PINCH, Trevor. The social construction of technological systems: new directions in the sociology and history of technology. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1987.
BLASER, Mario. The Threat of the Yrmo: The Political Ontology of a Sustainable Hunting Program. American Anthropologist, v. 111, n. 1, p. 10”“20, 2009.
BLASER, Mario. Storytelling Globalization from the Chaco and Beyond. Durham e Londres: Duke University Press, 2010.
BLOOR, David. Conhecimento e Imaginário Social. São Paulo: Editora Unesp, 2009.
CALLON, Michel. Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. In: LAW, John (org.). Power, action and belief: A new sociology of knowledge. London: Routledge, p. 196-233, 1986
CALLON, Michel; LASCOUMES, Pierre, & BARTHE, Yannick. Acting in an uncertain world: an essay on technical democracy. Cambridge: The MIT Press, 2009.
CARLOTTO, Maria Caramez. Veredas da mudança na ciência brasileira. Discurso, institucionalização e práticas no cenário contemporâneo. São Paulo: Scientiae Studia/ Editora 34, 2013.
CASTELFRANCHI, Yurij; VILELA, Elaine; LIMA, Luciana Barreto; MOREIRA, Ildeu e MASSARANI, Luisa. As opiniões dos brasileiros sobre ciência e tecnologia: o ‘paradoxo’ da relação entre informação e atitudes. História, Ciências, Saúde ”“ Manguinhos, v.20, supl. 1, p.1163-1183, 2013.
CESARINO, Letícia e LUNA, N. The embryo research debate in Brazil: From the national congress to the federal supreme court. Social Studies of Science, v.41, n. 2, p. 227-250, 2011.
COLLINS, H. (1981) “Stages in the Empirical Programme of Relativism”. In: Social Studies of Science, 11(1): 3-10.
COLLINS, Harry. Mudando a ordem: replicação e indução na prática científica. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2011.
CONNEL, Raewyn. A Iminente Revolução na Teoria Social. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 27, n. 80, p. 9-20.
DAGNINO, Renato. Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas. Florianópolis: Inuslar e Campina Grande: EDUEPB, 2014.
DAGNINO, Renato; THOMAS, Hernán. Planejamento e Políticas Públicas de Inovação: Em direção a um marco de referência latino-americano. Planejamento e Politicas Publicas, v. 23, p. 205-231, 2001.
DI GIULIO, Gabriela; Pereira, Newton e FIGUEIREDO, Bernardino. O papel da mídia na construção social do risco: o caso Adrianópolis, no Vale do Ribeira. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 15, n. 2, p. 293-311, 2008.
EPSTEIN, Steve. Impure science: AIDS, activism, and the politics of knowledge. Berkeley: University of California Press, 1996.
FERREIRA, Mariana. Periferia pensada em termos de falta: uma análise do campo da genética humana e médica. Sociologias, v. 21, n. 50, p. 80-115, 2019.
FISHMAN, Jennifer. Manufacturing Desire: The Commodification of Female Sexual Dysfunction. Social Studies of Science, v. 34, n. 2, p. 187”“218, 2004.
FISHMAN, Jennifer; MAMO, Laura e GRZANKA, Patrick. Sex, Gender, and Sexuality in Biomedicine. In: Felt, Ulrike; Fouché, Rayvon; Miller, Clark e Smith-Doerr, Laurel (Orgs.) Handbook of Science and Technology Studies - Fourth edition. Cambridge, MA e Londres: The MIT Press, p. 379-406, 2017.
FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
FLEURY, Lorena; ALMEIDA, Jalcione. A construção da Usina Hidrelétrica de Belo Monte: conflito ambiental e o dilema do desenvolvimento. Ambiente & Sociedade, v. 16, n. 4, p. 141-156, 2013.
FONSECA, Paulo e PEREIRA, Tiago. The governance of nanotechnology in the Brazilian context: Entangling approaches. Technology in Society, v. 37, p. 16-27, 2014.
FOX, Mary Frank; WHITTINGTON, Kjersten e LINKOVA, Marcela. Gender, (In)equity, and the Scientific Workforce. In: Felt, Ulrike; Fouché, Rayvon; Miller, Clark e Smith-Doerr, Laurel (Orgs.) Handbook of Science and Technology Studies - Fourth edition. Cambridge, MA e Londres: The MIT Press, p. 701-732, 2017.
FUNTOWICZ, Silvio. e RAVETZ, Jerry. Ciência pós-normal e comunidades ampliadas de pares face aos desafios ambientais. História, Ciências, Saúde ”” Manguinhos, v. 4, n. 2, p. 219-230, 1997.
GAIGER, Luis Inácio. A economia solidária e o projeto de outra mundialização. Dados - Revista de Ciências Sociais, v. 47, n. 4, p. 799-834, 2004.
GRAND, Ann; WILKINSON, Clare; BULTITUDE, Karen e WINFIELD, Alan. Mapping the hinterland: Data issues in open science. Public Understanding of Science, n. 25, n. 1, p. 88-103, 2016.
GUIVANT, Julia. Transgênicos e percepção pública da ciência no Brasil. Ambiente e Sociedade, Campinas, v. 9, n.1, 2006.
GUIVANT, Julia e MACNAGHTEN, Philip. O mito do consenso: uma perspectiva comparativa sobre governança tecnológica. Ambiente e Sociedade, v. 14, n. 2, p. 89 -104, 2011.
HANN, Hans; NEURATH, Otto e CARNAP, Rudolf. “A Concepção Científica do Mundo”. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, v. 10, p. 5-20, 1986.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos pagu, n. 5: 07-41, 1995.
HARDING, Sandra. The science question in feminism. Cornell: Cornell University Press, 1986.
HARDING, Sandra. Whose science? Whose knowledge?: Thinking from women’s lives. Cornell: Cornell University Press, 1991.
HARDING, Sandra (Org.). The postcolonial science and technology studies reader. Durham: Duke University Press, 2011.
HERRERA, Amílcar. Ciencia y política en América Latina. Buenos Aires: Biblioteca Nacional, 2015.
HILGARTNER, Stephen. Science on stage: Expert advice as public drama. Stanford: Stanford University Press, 2000.
INVERNIZZI, N; HUBERT, Matthieu e VINCK, Dominique. Nanoscience and Nanotechnology: How an Emerging Area on the Scientific Agenda of the Core Countries has been Adopted and Transformed in Latin America. In: MEDINA, Eden; MARQUES, Ivan e Holmes, Christina (Orgs.). Beyond Imported Magic: Essays on Science, Technology, and Society in Latin America. Cambridge, MA e Londres: The MIT Press, 2014, p. 225-244.
IRWIN, Alan. Ciência Cidadã: Um estudo das pessoas, especialização e desenvolvimento sustentável. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.
JASANOFF, Sheila. Science at the Bar. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
JASANOFF, Sheila. Technologies of humility: citizen participation in governing science. Minerva, v. 41, n. 3, p. 223-244, 2003.
JASANOFF, Sheila. States of Knowledge: the co-production of science and social order. Nova Iorque: Routledge, 2004.
KELLER, Evelyn Fox. Reflections on Gender and Science. New Haven: Yale University Press, 1985.
KELLER, Evelyn Fox e LONGINO, Helen (Orgs.). Feminism and science. Oxford: Oxford University Press, 1996.
KNORR”“CETINA, Karin. Epistemic cultures: how the sciences make knowledge. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1999.
KNORR”“CETINA, Karin. La fabricación del conocimiento: Um ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes Editorial, 2005.
KREIMER, Pablo e VESSURI, HEBE. Latin American science, technology, and society: a historical and reflexive approach. Tapuya: Latin American Science, Technology and Society, v. 1, p. 17-37, 2017.
KUHN, Thomas. A Tensão Essencial. Lisboa: Edições 70, 1977.
KUHN, Thomas. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva, 2005.
LATOUR, Bruno. Jamais formos modernos: Ensaio de antropologia simétrica. São Paulo: Editora 34 Ltda, 1994.
LATOUR, Bruno. Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
LATOUR, Bruno. Reagregando o Social. Salvador: Editora UFBA; Bauru, Sao Paulo: Edusc, 2012.
LATOUR, Bruno e WOOLGAR, Steve. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
LAW, John. On Power and its Tactics: a View from the Sociology of Science. The Sociological Review, v. 34, n. 1, p. 1-38, 1986.
LEVIN, Nadine; LEONELLI, Sabina; WECKOWSKA, Dagmara; CASTLE, David e DUPRÉ, John. How Do Scientists Define Openness? Exploring the Relationship Between Open Science Policies and Research Practice. Bulletin of science, technology & society, v. 36, n. 2, p. 128-141, 2016.
LIMA, Márcia Tait. Elas dizem não! Mulheres camponesas e a resistência aos cultivos transgênicos. Campinas: Librum Soluções Editoriais, 2015.
LIMA, Betina; BRAGA, Maria Lúcia e Tavares, Isabel. Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas. Revista Gênero, v. 16, n. 1. p. 11-31, 2015.
LIN, Wen-Yuan. Shi (å‹¢), STS, and Theory: Or What Can We Learn from Chinese Medicine?. Social Studies of Science, v. 42, n. 3, p. 405-428, 2017.
LIN, Wen-Yuan e LAW, John. A correlative STS: Lessons from a Chinese medical practice. Social Studies of Science, v. 44, n. 6, p. 801-824, 2014.
LYNCH, Michael. Art and artifact in laboratory science: a study of shop work and shop talk in a research laboratory. London Boston: Routledge & Kegan Paul, 1985.
LYNCH, Michael; COLE, Simon; MCNALLY, Ruth e JORDAN, Kathleen. Truth machine the contentious history of DNA fingerprinting. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
MACKENZIE, Donald. Statistical Theory and Social Interests: A Case Study. Social Studies of Science, v. 8, n. 1, p. 35-83, 1978.
MALINOWSKI, Bronislaw. Os Argonautas do Pacífico Ocidental. São Paulo: Abril Cultura, 1976.
MANICA, Daniela. A desnaturalização da menstruação: hormônios contraceptivos e tecnociência. Horizontes Antropológicos, v. 17, n. 35, p. 197-226, 2011.
MAMO, Laura e JENNIFER, Ruth. Scripting the Body: Pharmaceuticals and the (Re) Making of Menstruation. Signs: Journal of Women in Culture and Society, v. 34, n. 4, p. 925”“49, 2009.
MARQUES, Ivan. Ontological politics and situated public policies. Science and Public Policy, v. 39: 570”“578, 2012.
MARQUES, Ivan. Ontological politics and Latin American Local Knowledges. In: MEDINA, Eden; MARQUES, Ivan e Holmes, Christina (Orgs.). Beyond Imported Magic: Essays on Science, Technology, and Society in Latin America. Cambridge, MA e Londres: The MIT Press, 2014, p. 85-110.
MASSARANI, Luisa e MOREIRA, Ildeu. Science communication in Brazil: A historical review and considerations about the current situation. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 88, p. 1577-1595, 2016.
MEDINA, Eden; MARQUES, Ivan e Holmes, Christina (Orgs.). Beyond Imported Magic: Essays on Science, Technology, and Society in Latin America. Cambridge, MA e Londres: The MIT Press, 2014.
MIGUEL, Jean Carlos Hochsprung. Tecnopolíticas das mudanças climáticas: modelos climáticos, geopolítica e governamentalidade. História, Ciências, Saúde ”“ Manguinhos, v. 24, n. 4, p. 969-987. 2017.
MONTEIRO, Marko; SEIXAS, Sonia; VIEIRA, Simone. The politics of Amazonian deforestation: environmental policy and climate change knowledge. Wires Clim Change, v. 5, n. 5, p. 689”“701, 2014.
MOORE, Lisa Jean. ‘It’s Like You Use Pots and Pans to Cook. It’s the Tool’: The Technologies of Safer Sex. Science, Technology, & Human Values, n. 22, v. 4, p. 434”“71, 1997.
MORLEY, Louise. Troubling Intra-actions: Gender, Neo-liberalism and Research in the Global Academy. Journal of Education Policy, v. 31, n. 1, p. 28”“45, 2015.
NEVES, Fabrício. A contextualização da verdade ou como a ciência torna-se periférica. Civitas, v. 14, n. 3, p. 556-574, 2014.
PÉREZ-BUSTOS, Tania. “No es sólo una cuestión de lenguaje”: lo inaudible de los estudios feministas latino-americanos en el mundo académico anglosajón. Scientiae Studia, v. 15, n. 1, p. 59-72, 2017.
PINCH, Trevor. The sun-set: The presentation of certainty in scientific life. Social Studies of Science, v. 11, n. 1, p. 131”“158, 1981.
POPPER, Karl. Lógica da Investigação Científica. São Paulo: Editora Cultrix, 1993.
PREMEBIDA, Adriano. Conhecimento tácito e imersão em redes sociotécnicas: projetos em biodiversidade e interação biosfera-atmosfera na Amazônia. In: ALMEIDA, Jalcione (Org.) Conflitos ambientais e controvérsias em ciência e tecnologia. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016, p. 307-324.
RAJÃO, Raoni e DUARTE, Tiago R. Performing postcolonial identities at the United Nations’ climate negotiations. Postcolonial Studies, v. 21, n. 3, p. 364-378. 2018
RAJÃO, Raoni; DUQUE, Ricardo e DE’, Rahul. Introduction: Voices from within and Outside the South””Defying STS Epistemologies, Boundaries, and Theories. Science, Technology, & Human Values, v. 39, n. 767-772, 2014.
RAJÃO, Raoni e Hayes, Niall. Conceptions of control and IT artefacts: an institutional account of the Amazon rainforest monitoring system. Journal of Information Technology, v. 24, n. 4, p. 320-331, 2009.
REYES-GALINDO, Luis. Molecular detector (non) technology in Mexico. Science, Technology, & Human Values, v. 42, n. 1, p. 86-115, 2017.
REYES-GALINDO, Luis e DUARTE, Tiago Ribeiro (Orgs.). Intercultural Communication and Science and Technology Studies. Cham: Palgrave Macmillam, 2017.
RODRÍGUEZ-MEDINA, Leandro. Centers and Periphery in Knowledge Production. New York: Routledge, 2013.
ROHDEN, Fabíola. O império dos hormônios e a construção das diferenças de gênero. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 15, p. 133-152, 2008
ROSSITER, Margaret. Women scientists in America: Struggles and strategies to 1940. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, 1982.
ROSSITER, Margaret. The Matthew Matilda Effect in Science. Social Studies of Science, v. 23, n. 2, p. 325-341, 1993.
SÁ, Guilherme. No mesmo galho: Antropologia de coletivos humanos e animais. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.
SCHIEBINGER, Londa. Nature’s body: Gender in the making of modern science. New Brunswick: Rutgers University Press, 1993.
SCHWARTZMAN, Simon. Formação da comunidade científica no Brasil. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
SHAPIN, Steven. The politics of observation: Cerebral anatomy and social interests in the Edinburgh phrenology disputes. The Sociological Review, v. 27, n. 1, p. 139”“178, 1979.
SOBRAL, Fernanda. Novos Horizontes para a Produção Científica e Tecnólogica. Caderno CRH, v. 24, n. 63, p. 519-534, 2011.
SUBRAMANIAM, Banu; FOSTER, Laura; HARDING, Sandra; ROY, Deboleena e TALLBEAR, Kim. Feminism, Postcolonialism, Technoscience. In: Felt, Ulrike; Fouché, Rayvon; Miller, Clark e Smith-Doerr, Laurel (Orgs.) Handbook of Science and Technology Studies - Fourth edition. Cambridge, MA e Londres: The MIT Press, p. 407-434, 2017.
TADDEI, Renzo. Watered-down democratization: modernization versus social participation in water management in Northeast Brazil. Agriculture and Human Values, v. 28, n. 1, p. 109”“121, 2011.
TADDEI, Renzo. Meteorologistas e profetas da chuva: conhecimentos, práticas e políticas da atmosfera. São Paulo: Terceiro Nome, 2017.
TEELKEN, Christine e DEEM, Rosemary. All Are Equal, But Some Are More Equal than Others: Managerialism and Gender Equality in Higher Education in Comparative Perspective. Comparative Education, v. 49, n. 4, p. 520”“35, 2013.
TRAWEEK, Sharon. Beamtimes and lifetimes: the world of high energy physicists. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1988. 
VELHO, Léa. Conceitos de Ciência e a Política Científica, Tecnológica e de Inovação. Sociologias, v. 13, n. 26, p. 128-153, 2011.
VELHO, Léa.; LÉON, Elena. A Construção Social da Produção Científica Por Mulheres. Cadernos Pagu, v. 10, p. 309-344, 1998.
WYNNE, Brian. Sheepfarming after Chernobyl: A case study in communicating scientific information. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, v. 31, n. 2, p. 10-39, 1989.
WYNNE, Brian. Misunderstood misunderstanding: social identities and public uptake of science. Public understanding of Science, v. 1, n. 3, p. 281-304, 1992.
WYNNE, Brian. A reflexive view of the expert-lay knowledge divide. In: Lash, Scott; Szerszynski, Bronislaw e Wynne, Brian (Orgs.). Risk, environment and modernity: Towards a new ecology, 44-83, 1996.

Downloads

Publicado

08/04/2019

Como Citar

DUARTE, Tiago Ribeiro; REYES-GALINDO, Luis. Apresentação. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 14, n. 2, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/26488. Acesso em: 29 mar. 2024.