Teubner and the Drones
Keywords:
UAV, theory of the self-referential systems, autopoiesis, regulation, civil aviationAbstract
Purpose ”“ The article aimed to analyze some features of air services by unmanned aerial vehicles (UAV), in order to assess if they constitute, or not, a subsystem of the civil aviation system and, stemming from this assessment, to discuss the suitability of some regulatory strategies for these air services.
Methodology/approach/design ”“ The theory of self-referential systems, developed by Teubner, supported the analyses done.
Findings ”“ Air operations using UAV present features that allow the inference that these operations with UVA constitutes a civil aviation subsystem.
Practical implications ”“ On account of the fact that air operations using UVA constitute a subsystem of their own, the regulation should consider their intrasystemic characteristics, which differ them from the others civil aviation air services. In the compliance and inspection field related to this subsystem, the discussion points to the possibility of a structural coupling that includes the police force system of the states of the country.
Originality/value ”“ The article introduces a discussion about the regulatory strategies for the air operations using UAV from the point of view of the self-referential systems.
Downloads
References
ANAC. Regulamento Brasileiro de Aviação Civil RBAC nº 135 EMD 3. [S.l.]: [s.n.], 2014.
ANAC. Proposta de edição do Regulamento Brasileiro de Aviação Civil Especial (RBAC-E) nº 94, submetida à Audiência Pública nº 13/2015. Requisitos gerais para veículos aéreos não tripulados e aeromodelos. Agência Nacional de Aviação Civil. [S.l.]. 2015.
ANAC, 2016. Disponível em: <https://www.anac.gov.br/assuntos/dados-e-estatisticas/ aeronaves>. Acesso em: 10 Novembro 2016.
ANAC, 18 março 2016. Disponível em: <http://www2.anac.gov.br/arquivos/pdf/especializadas/Aeroagricola.pdf>. Acesso em: 14 dezembro 2016.
ANAC. Anuário do Transporte Aéreo 2015. Brasília: Agência Nacional de Aviação Civil, 2016.
BRASIL. MINISTÉRIO DOS TRANSPORTES, PORTOS E AVIAÇÃO CIVIL. Aviação Civil. Disponível em: <http://www.aviacao.gov.br/assuntos/drone-legal>. Acesso em: 7 dezembro 2016.
DAVIES, R. E. G. Airlines of Latin America since 1919. Reprinted. ed. Mclean: Paladwr Press, 1997.
DECEA. ICA 100-40 - Sistemas de Aeronaves Remotamente Pilotadas e o Acesso ao Espaço Aéreo Brasileiro. [S.l.]: [s.n.], 2015.
EMBRAER. EMBRAER Defense & Security, Abril 2009. Disponível em: <http://www.embraerds.com/media_center/Brochuras/Antigos/Super_Tucano_Bilingue.pdf>. Acesso em: 17 novembro 2016.
FGV DAPP, 2016. Disponível em: <http://dapp.fgv.br/projeto-piloto-da-dapp-utiliza-drones-para-combate-dengue/>. Acesso em: 14 dezembro 2016.
ICAO. Manual on remotely piloted aircraft systems (RPAS). Montreal: [s.n.], 2015.
LUHMANN, N. Sistema jurídico y dogmática jurídica. Tradução de Ignacio de Otto Pardo. Madri: Centro de Estudios Constitucionales, 1983.
OLSON, M. A lógica da ação coletiva: os benefícios públicos e uma teoria dos grupos sociais. Tradução de Fábio Fernandez. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 12ª. ed. Rio de Janeiro: Record, 1995.
TEUBNER, G. After Legal Instrumentalism? Strategic models of post-regulatory law. International Journal of the Sociological Law, 12, n. 4, 1984. 299-325.
TEUBNER, G. O direito como sistema autopoiético. Tradução de José Engrácia Antunes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting this paper to the Journal of Law and Regulation, I hereby declare that I agree to the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), available at http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.