The Inadequacy of the Organic Independence Structure of the Federal Regulatory Agencies against Partisan Political Interference

Autor/innen

  • Cynthia Ruas ANTT

Schlagworte:

regulation, technicity, regulatory agencies, organic independence, legal regulatory theories

Abstract

Purpose ”“ This article relates state administrative structure as a merely formal means of dominance of technicality and the actual presentation of federal regulatory agencies as a place of political partisan indications for the board of directors.

Methodology/approach/design ”“ The article is based on theoretical basis and has empirical data collected in relation to the nominations of the members of the board of

directors of the regulatory agencies. Researches were carried out by the Group of Relations between State and Private Enterprises (GRP), of the Law School of Getulio Vargas Foundation (FGV”“SP) and is based on possible solutions presented on a chapter of the publication Desafios da Nação, of the Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA).

Findings ”“ The analysis considers that for the legal administrative structure to maintain the organic independence of regulatory agencies, it is not sufficient to maintain the predominance of the technical discretion, in detriment of the political partisan bias, within the federal regulatory agencies.

Originality/value ”“ The subject is relevant as agencies are continuingly being created, such as the National Mining Agency, and criticism to political partisan indications to agencies’ board of directors are common, as publicized by the media, or by the public servants of the agencies and by the academic community. There is a diversity of data available regarding the subject and the article presents its originality on the approach of relating data with legal theories of regulation that may be applicable to the analysis.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Cynthia Ruas, ANTT

Especialista em Regulação - Direito - da Agência Nacional de Transportes Terrestres - ANTT. Atualmente, exerce a função de Gerente de Relacionamento Internacional e com o Mercado, da Superintendência Executiva da ANTT. É graduada em Direito pelo Centro Universitário de Brasília (2009) e Pós-Graduada em Direito do Estado pela UNIDERP-Anhanguera (2013). Detém experiência profissional nas áreas de Direito Concorrencial e Regulatório.

Literaturhinweise

ARANHA, M. I. Manual de direito regulatório: fundamentos de direito regulatório. London: Laccademia Publishing, 2018.
BAGATIN, A. C. O problema da captura das agências reguladoras independentes. Dissertação (Mestrado em Direito). São Paulo: Universidade de São Paulo. 2010.
BINENBOJM, G. Agências reguladoras independentes e democracia no Brasil. Revista de Direito Administrativo, Rio de Janeiro, v. 240, Abr. /Jun. 2005. 147-165.
BOULLOSA, R. D. F. Mirando ao revés nas políticas públicas: notas sobre um percurso de pesquisa. Revista Pensamento & Realidade, São Paulo, v. 28, mar. 2013. 67-84.
BRAITHWAITE, J. The Essence of Responsive Regulation. UBC Law Review, v. 44(3), 2011. 475-520.
CARPENTER, D.; MOSS, D. A. Preventing Regulatory Capture: Special Interest Influence and How to Limit It. New York: Cambridge University Press, 2014.
FAGUNDES, M. M. Teoria da captura do regulador de serviços públicos. In: SOUTO, M. J. V.; MARSHALL, C. C. (. ). Direito empresarial público. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2002.
FARIAS, S. J. D. Regulação jurídica dos serviços autorizados. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2005.
HABERMAS, J. Law as Medium and Law as Institution. In: TEUBNER, G. Dilemmas of Law in the Welfare State. Berlim/Nova Iorque: Walter de Gruyter, 1988.
HABERMAS, J. Factidad y validez: sobre el derecho y el estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Tradução de Manuel Jiménez Redondo. Madri: Trota, 2001.
HALBERSTAM, D. The promise of comparative administrative law: a constitutional perspective on independent agencies. In: ROSE-ACKERMAN, S.; LINDSETH, P. L. (. ). Comparative administrative law. Cheltenham: Edward Elgar, 2010. p. 185-204.
HOWLETT, M.; RAMESH, M.; PERL, A. Política pública: seus ciclos e subsistemas”“uma abordagem integral. Tradução de Francisco G. Heidemann. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.
JUSTEN FILHO, M. O direito das agências reguladoras independentes. São Paulo: Dialética, 2002.
JUSTEN FILHO, M. Teoria geral das concessões de serviço público. São Paulo: Dialética, 2003.
LEMOS, L. B.; LLANOS, M. O Senado e as aprovações de autoridades: um estudo comparativo entre Argentina e Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. V. 22, N. 64, p. 115/138, junho 2007.
LOPES, O. D. A. Princípios jurídicos e regulação. Tese (Doutorado em Direito). ed. São Paulo: PUC-SP, 2011.
LOPES, O. D. A. Fundamentos da Regulação. Rio de Janeiro: Processo, 2018.
MARQUES NETO, F. D. A. Agências Reguladoras Independentes: fundamentos e seu regime jurídico. Belo Horizonte: Fórum, 2005.
MOREIRA, E. B. Passado, presente e futuro da regulação econômica no Brasil. R. de Dir. Público da Economia, Belo Horizonte, n. 44, out. / dez. 2013. 87-118.
PECI, A.; VIEIRA, A. S. A. Agências Reguladoras Independentes? Análise das trajetórias de carreira dos reguladores federais brasileiros. In: NEGRI, J. A. D.; ARAÚJO, B. C.; BACELETTE, R. Desafios da Nação: artigos de apoio, volume 2. Brasília: IPEA, v. II, 2018. Cap. 31, p. 539-557.
POSNER, R. Theories of Economic Regulation. The Bell Journal of Economics and Management Science, v. 5, n. n. 2, Autumn 1974. 335-358.
ROMAN, F. J. Discricionariedade técnica na regulação econômica. São Paulo: Saraiva, 2013.
SALAMA, B. M. et al. Dinâmica de nomeações das agências reguladoras. FGV-SP. São Paulo. 2016.
SALAMA, B. M. et al. Processo de nomeação de dirigentes de agências reguladoras: uma análise descritiva. FGV-SP. São Paulo. 2017.
SOUTO, M. J. V. Direito administrativo regulatório. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2002.
SUNDFELD, C. A. Introdução às Agências Reguladoras. In: SUNDFELD, C. A. Direito Administrativo Econômico. São Paulo: Malheiros, 2002.
TCU. TC 031.996/2013-2. TCU. Brasília. 2015.
TEUBNER, G. After legal instrumentalism: Strategic models of post-regulatory law. In: ______ Dilemmas of law in the welfare state. Berlin: Walter de Gruyter, 1986. p. 299-326.
THORNTON, D. K. R. A. . &. G. N. When Social Norms and Pressures Are Not Enough: Environmental Performance in the Trucking Industry. Law & Society Review, 43(2), 2009. 405-435.

Veröffentlicht

2019-05-05

Zitationsvorschlag

RUAS, Cynthia. The Inadequacy of the Organic Independence Structure of the Federal Regulatory Agencies against Partisan Political Interference. Journal of Law and Regulation, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 115–130, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rdsr/article/view/24509. Acesso em: 19 juli. 2024.