A AUSÊNCIA DO ENSINO DA ORALIDADE NA AULA DE LÍNGUA INGLESA

Authors

  • Leila Alves Medeiros Ribeiro

Keywords:

lack of oral skills, beliefs on English language learning, public school.

Abstract

This paper reports the results of a study with public high school students of English which investigated if the absence of the oral skills in the classroom in the public institution can provoke some impact in the students’ beliefs on learning of English language. Through the analysis of a written questionnaire and an interview, it was possible to point out that the students feel lack of the development of the oral abilities in the classroom, but they believe that the learning of the English language happens, but with the awareness that it is fragmented and not enough. The implications of this study point out to the need of more direct discussions in applied linguistics about the lack of development of the oral skills in Brazilian public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU-E-LIMA, D. M. de. Um modelo macro-organizacional de formação reflexiva de
professores de língua(s): articulações entre a Abordagem Comunicativa através de projetos e
o desenvolvimento de Competências sob a temática das Inteligências Múltiplas (tese de
doutorado). Campinas, S.P. ”“ Unicamp. 2006.
ANDRÉ, M.E.D.A.de. Etnografia da prática escolar. Papirus. Campinas, SP. 1995.
BARCELOS, A.M.F. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem & Ensino, v.9, n.2, p. 145-175, jul/dez. 2006.
BRASIL. Linguagens, códigos e suas tecnologias: Orientações curriculares do ensino médio (PCN). MEC/SEMETEC. 2004.
CANALE, M, and SWAIN, M. “Theoretical Bases to communicative Approaches to Second Language Teaching and texting”. In: Applied Linguistics. Vol.1, n. 2, 1980.
GARDNER, Howard Inteligências Múltiplas: a teoria na pratica. Porto Alegre: Artes Médicas. 1995.
HYMES, D.H. On communicative competence. In: Pride, J.B& Holmes, J. (Org.), Sociolinguistics. Harmondsworth, England: Penguin. 1972
LAZARATON, A. Teaching Oral Skills. In: CELCE-MURCIA, M. (Ed.). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle &Heinle, 2001.
MARCHUSCHI, L.A. Da fala para a Escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.
PAIVA, V.M.O. Autonomia e complexidade: uma análise de narrativas de aprendizagem. In: FREIRE, M.M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M.H.; BARCELOS, A.M.F. (Org.) Lingüística Aplicada e contemporaneidade. Campinas: Pontes/ALAB, 2005. p.135-153. Disponível em <www.veramenezes.com/autocomplex>. Acessado em 20.06.2007.
RIBEIRO, L.A.M. “Eu odeio inglês!” Os bloqueios no processo de aprendizagem. Monografia (Letras Português/Inglês). Faculdade Jesus Maria José (FAJESU), Brasília. 2004
SAVIGNON, S.J. Communicative Competence: Theory and classroom practice ”“ texts and contexts in second language learning. McGraw-Hill Companies, 1997.

Published

2015-10-04

How to Cite

RIBEIRO, Leila Alves Medeiros. A AUSÊNCIA DO ENSINO DA ORALIDADE NA AULA DE LÍNGUA INGLESA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 9, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9349. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.