A CONTRIBUIÇÃO DA PRAGMÁTICA PARA O ENSINO DE LÍNGUAS

Authors

  • Luciane Guimarães de Paula

Keywords:

pragmatics, language teaching, language teaching methodology.

Abstract

This study has the purpose of discussing language teaching, enhancing its first moments in history until current methodologies and also the contributions of Pragmatics to make the language learning process more effective and critical. This work highlights language and learning conceptions in different moments throughout the language teaching methodology. Finally, we discuss the pragmatic view of language and language teaching as critical practices which should be more conscious of their social role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, M. H. V. ‘As Concepções Pragmáticas de Strawson, Donnellan e Searle e o Ensino de Línguas Estrangeiras.’ Estudos Anglo-Americanos, no.16, 1992 ,p. 32-35.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes, 1998.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. ‘Fundamentação e Crítica da Abordagem comunicativa de Ensino de Línguas.’ Trabalhos em Lingüística Aplicada. Campinas: UNICAMP/FUNCAMP, 1988.
CAVALCANTI, M. C. Interação Leitor-Texto: aspectos da interpretação pragmática. Campinas: Editora da Unicamp, 1989.
CELIA, M. H. C. ‘Objetivos dos Cursos de Letras para a Formação de Professores de Línguas Estrangeiras no Brasil’ In BOHN, H. e VANDRESSEN, P. (orgs.) Tópicos de Lingüística
Aplicada. Florianópolis: Editora da UFSC, 1998.
ELLIS, R. Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1985.
FIGUEIREDO, F. J. Q. Aprendendo com os erros: uma perspectiva comunicativa de ensino de línguas. Goiânia: Editora da UFG, 1997.
HYMES, D. H. ‘On communicative competence.’ In: BRUMFIT, C. J. e JOHNSON, K. The communicative approach to language teaching. London: Oxford University Press, 1 979.
LABOV, W. ‘The logic of nonstandard English’. In LABOV, W. Language in the inner city: studies in the black English vernacular. Philadelphia: University of Pennsylvania Press,
1978, p. 201-240.
MAGALHAES, M. C. C. ‘Pesquisa em formação de educadores: a pragmática como
negociação de sentidos’. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, n.30, p.105-116, 1996.
MEY, J. Whose language? A study in linguistic pragmatics. Amsterdam: John Benjamins, 1985.
MESQUITA, D. N. Estágio e Aprendizagem de Inglês na Licenciatura em Letras. 2005. Tese (Doutorado em Letras e Lingüística). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2005.
MOITA LOPES, L. P. da. Oficina de Linguistica Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.
NUNAN, D. Second Language Teaching & Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1999.
PINTO, J. P. ‘Pragmática’. In: MUSSALIN, F. e BENTES, A. C. (orgs). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2001, V2, p. 47-68.
RAJAGOPALAN, K. ‘O Austin do qual a Lingüística não tomou conhecimento e a Lingüística com a qual Austin sonhou’. Cadernos de Estudos Lingüísticos, n.30, Campinas, 1996, p.57- 70.
SEARLE, J. ‘Reiterating the Differences: a reply do Derrida’. Glyph. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins University Press, 1977. p198-209.
UR, P. ‘English as an international language’. Comunicação apresentada na Décima Convenção Nacional do Braz-Tesol, Brasília, 8 à 11 de Julho de 2006.

Published

2015-10-04

How to Cite

PAULA, Luciane Guimarães de. A CONTRIBUIÇÃO DA PRAGMÁTICA PARA O ENSINO DE LÍNGUAS. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 9, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9346. Acesso em: 26 jun. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.