Bioethics and Animal Welfare in Brazilian Veterinary Medicine Courses

Authors

  • Daiana Uliana Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Diego Carvalho Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Elcio Bonamigo Universidade do Oeste de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rbb.v14i0.20619

Keywords:

Bioethics. animal welfare. veterinary medicine. teaching. higher education.

Abstract

Bioethics and animal welfare are fundamental disciplines for the formation of professionals who are conscientious and prepared to respect living beings. The aim of this work was to describe the offer of these disciplines by the courses of veterinary medicine in the Brazilian universities. The electronic search in the curricula occurred between February and April 2016. It was observed that 13 (8.22%) courses provided the discipline of bioethics, 74 (46.83%) the discipline of animal welfare, 18 (11.39%) both subjects in a single discipline and 60 (37.97%) do not offer the subjects. It was concluded that, despite the need and the current normalization, more than a third of the courses surveyed did not offer the disciplines of animal welfare and or bioethics. Therefore, infers the need to encourage the inclusion of both disciplines in all undergraduate courses in veterinary medicine to comply with current national and international recommendations and to provide a respectful relationship between all beings alive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiana Uliana, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Programa de Pós-Graduação em Biociências e Saúde, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC, Brasil.

Diego Carvalho, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Programa de Pós-Graduação em Biociências e Saúde, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC, Brasil.

Elcio Bonamigo, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Programa de Pós-Graduação em Biociências e Saúde, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, SC, Brasil.

References

Aluja AS. Bienestar animal en la enseñanza de Medicina Veterinaria y Zootecnia. ¿Por qué y para qué? Veterinaria México. 2011; 42 (2): 1-12.

Bonamigo EL. La enseñanza de la bioética: una aproximación entre Brasil y España. Universidad Internacional de Catalunya, 2005. 98p. Acessível em:

http:// bioetcacs.org/iceb/investigacion/la_ensenanza_de_la_BIOETICA_una_aproximacion_entre_BrasiL_y_Espana.pdf.

Borges TD, Sans ECO, Braga JS, Machado MF, Molento CFM. Ensino de bem-estar e dor animal em cursos de medicina veterinária no Brasil. Arquivo Brasileiro de Medicina Veterinária e Zootecnia 2013; 65(1):29”“36.

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.

Brasil. Lei 5.197 de 3 de janeiro de 1967. Dispõe sobre a proteção à fauna e dá outras providências. Brasília; 1967.

Broom DM. A History of Animal Welfare Science. Acta Biotheor 2011; 59: 121”“37.

Cely GEE. Bienestar Animal: hacia un nuevo paradigma bioético. Revista CES 2008; 3(1): 53”“60.

CFMV. Conselho Federal de Medicina Veterinária. Resolução no 1138, de 16 de dezembro de 2016. Aprova o Código de Ética do Médico Veterinário. Acessível em: http://portal.cfmv.gov.br/portal/noticia/index/id/5001.

Duzanski ADP, Santos APME, Cruz MFR, Porto EDP, Porto PP, Silva MAA et al. Sentiency, bioethics and animal welfare: concepts that need to be discussed in higher education to change the teaching and researching paradigm. Seminário de Ciências Agrárias 2015; 36(6): 4031. Acessível em:

http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/semagrarias/article/view/20029. Acesso em20 de janeiro de 2017.

Faraco CB. Inserção do bem-estar animal no currículo de medicina veterinária. Anais do III Congresso de Medicina Veterinária Brasileiro 2014; (1): 159-62. Disponível em: http://portal.cfmv.gov.br/uploads/anaisIII.pdf

Figueiredo AM, Portillo JAC, Garrafa V. Ensino da Bioética na área das ciências da saúde no Brasil: estudo de revisão sistemática. Revista Int Interdisciplinar Interthesis 2009; 5(2): 47”“72.

Grisard N. Ética Médica e Bioética: a disciplina em falta na graduação médica. Revista Bioética 2002; 10(1): 97-114.

Hewson CJ, Baranyiova E; Broom DM; Cockram MS; Galindo F; Hanlon AJ et al. Approaches to Teaching Animal Welfare at 13 Veterinary Schools Worldwide. JVME 2005; 32(4): 422-37.

La Fondation Droit Animal, Ethique et Science. Déclaration universelle des droits de l’animal. Bruxelas”“Bélgica; 1978. Disponível em:

http://www.fondation-droit-animal.org/la-fondation/declaration-universelle-droits-de-lanimal/

La Fondation Droit Animal, Ethique et Science. Déclaration des droits de l’animal (2018). Paris - França; 2018. Disponível em:

http://www.fondation-droit-animal.org/la-fondation/declaration-des-droits-de-lanimal/

Londoño IC, Assmus GC. Enseñanza de la medicina veterinaria, bioética y uso de las TIC. Revista de la Universidad de La Salle 2013; 60: 177”“91.8.

Majczak KH, Manzano MA, Pachaly JR, Silva AV, Ciffoni EMG. A eutanásia animal na visão de estudantes de Medicina Veterinária e Ciências Biológicas. Revista brasileira de Cirurgia Veterinária 2007; 14(3): 155”“8.

ME/CNE. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Cá‚mara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 1, de 18 de fevereiro de 2003. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Medicina Veterinária. Diário Oficial da União. 20 fev 2003; Seção 1:22. Acessível em:

http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces012003.pdf

Molento CFM. Ensino de bem-estar animal nos cursos de medicina veterinária e zootecnia. Ciência Veterinária Tropical 2008; 11(1): 6”“12.

Muñoz D, Muñoz DR. O ensino do Ética nas Faculdades de Medicina do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica 2003; 27(2): 114-24.

Nogueira MNM, Fernandes CMS, Franco AL, Souza NGK, Serra MC. Pesquisas em Animais: Uma Reflexão Bioética. Acta Bioethica 2014; 20(2): 247”“53.

OIE. Organización Internacional de Salud Animal. Plan de Estudios Básico de Formación Veterinaria - Directrices de la OIE. Paris; 2013.

OIE. Organización Internacional de salud animal. Recomendaciones de la OIE sobre las competencias mínimas que se esperan de los veterinarios recién licenciados para garantizar Servicios Veterinarios Nacionales de calidad. Paris; 2012.

Pessini L. As origens da bioética: do credo bioético de Potter ao imperativo bioético de Fritz Jahr. Revista Bioética 2013; 21(9): 9-19.

Prado MM, Garrafa V. A Bioética na formação em odontologia: importá‚ncia para uma prática consciente e crítica. Comunicação em Ciências da Saúde 2006; 17(4): 263- 274.

Sanches MA, Souza W. Bioética e sua relevá‚ncia para a Educação. Revista Diário da Educação 2008; 8(23): 277”“87.

Silva PF. Educação em bioética: desafios na formação de professores. Revista Bioética 2011; 19(1): 231”“45.

Schmitt CI; Krug FD; Griffith LAA. Bem-estar ovino: novos avanços na avaliação do bem-estar Animal. Revista electrónica de Veterinaria 2017; 18(2): 1-15.

Silva PF. O Ensino da Bioética no Ensino Médio. In: Estratégias de ensino da Bioética. Bonamigo EL, Silva J (Organizadores). São Paulo, All Print; 2015. p. 49-75.

The Cambridge Declaration on Consciousness. Documento de 7 Julho 2012. Escrito por Philip Low e editado por Jaak Panksepp, Diana Reiss, David Edelman, Bruno Van Swinderen, Philip Low and Christof Koch. University of Cambridge. Acessível em: http://fcmconference.org/img/CambridgeDeclarationOnConsciousness.pdf

Webster J. Bioethics, Sustainability and Farm Animal Welfare. In: Anais do III Congresso de Bioética e Bem-Estar Animal. Curitiba, Paraná, Brasil; 2014; (1): 25-29. Disponível em: http://portal.cfmv.gov.br/uploads/anaisIII.pdf

Published

2018-12-16

How to Cite

Uliana, D., Carvalho, D., & Bonamigo, E. (2018). Bioethics and Animal Welfare in Brazilian Veterinary Medicine Courses. Revista Brasileira De Bioética, 14, 1–16. https://doi.org/10.26512/rbb.v14i0.20619

Issue

Section

Artigos Originais