FROM UNSKILLED KNOWLEDGE TO THE QUALITY OF TRAINING IN WHAT ONE CANNOT TEACH

critical theory, structural method and a minimum program for philosophical research and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v4i8.11681

Keywords:

Structural Method. Horkheimer. Critical Theory. Philosophical Teaching. Philosophical Research.

Abstract

The article aims to analyze philosophy teaching and research in the university, as well some of its limits and forms of pedagogical action that can overcome them. After taking as a starting point the Kantian precept that it is impossible to teach philosophy, the first step is to point out how to perform this task within Brazilian university. The second step is to show a critique of specialization of this activity. Finally, it presents some guidelines for the education of students and research in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilberto Tedeia, Universidade de Brasília

Professor Adjunto II no Departamento de Filosofia da UnB. Docente nos cursos de graduação e pós-graduação deste departamento na área de Filosofia Política. Atua nas seguintes áreas de interesse: filosofia política, filosofia contemporânea, história da filosofia, introdução à prática filosófica. Bacharel, licenciado, mestre e doutor em Filosofia pela FFLCH-USP (1990-2011), bacharel em Ciências Políticas e Sociais pela Escola de Sociologia e Política de São Paulo (ESP, 1984-1987), bacharel em Direito pela Universidade de Mogi das Cruzes (1980-1983). Sua experiência na área de Filosofia tem ênfase, sobretudo, nos seguintes temas relativos ao Estado, violência e democracia, democracia e estado de exceção, filosofia política contemporânea e história da filosofia contemporânea, de Hegel a seus herdeiros da tradição crítica, com especial interesse nos novos tempos (pandêmicos) do mundo na obra de Paulo Arantes.

References

ARANTES, Paulo Eduardo. Um departamento francês de ultramar. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

GOLDSHIMDT, Victor. Tempo histórico e tempo lógico na interpretação dos sistemas filosóficos. In: ___.A religião de Platão. São Paulo: Difel, 1963.

HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: ____, Adorno, Benjamin, Habermas. Obras Escolhidas. São Paulo: Abril, 1983, p. 117-154 [Coleção Os Pensadores]

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é esclarecimento? [tra. V. Figueiredo]. In: ARCAL, Jairo (org.). Antologia de textos de filosóficos. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2009, p. 406-15.

MACEDO JÚNIOR, Ronaldo Porto. O método de leitura estrutural. In: ___. (coord.). Curso de filosofia política: do nascimento da filosofia a Kant. São Paulo: Atlas, 2008, p. 13-41.

MAUGÜÉ, Jean. O ensino de filosofia: suas diretrizes. Revista Brasileira de Filosofia, vol.V, n.20. out.-dez.1955, p. 642-9.

MOURA, Carlos Alberto Ribeiro de. História stultitiae e história sapientiae. Revista Discurso, nº17, 1988, p. 151-71.

PRADO JÚNIOR, B. Leitura e interrogação: uma aula de 1966. In: A Retórica de Rousseau. São Paulo: Cosac & Nafy, 2008, p. 375-392.

TORRES, João Carlos Brun, José Arthur GIANNOTTI, Gérard LEBRUN, Rubens Rodrigues TORRES FILHO (“O dia da caça”), José Henrique dos SANTOS (“Filosofia e crítica da ciência), Bento P R A D O J Ú N I O R ( “ O s l i m i t e s d a Aufklärung”), in: “Por que filósofo”? Estudos Cebrap, n.15, jan.-mar.1976, p. 133-173.

TORRES FILHO, Rubens Rodrigues. Respondendo à pergunta: quem é a ilustração? In: Ensaios de Filosofia Ilustrada. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 84-101.

VIEIRA NETO, Paulo. O que é análise de texto. In: FIGUEIREDO, V. (org). Seis filósofos na sala de aula. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2006, p. 13-19.

ŽIŽEK. Slavoj. Menos que nada: Hegel e a sombra do materialismo dialético. São Paulo: Boitempo, 2013.

Published

2018-08-16

How to Cite

Tedeia, G. (2018). FROM UNSKILLED KNOWLEDGE TO THE QUALITY OF TRAINING IN WHAT ONE CANNOT TEACH: critical theory, structural method and a minimum program for philosophical research and training. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 4(8), 7–14. https://doi.org/10.26512/pl.v4i8.11681

Issue

Section

Dossiê