THE POETC AS THE PRIVILEGED PLACE OF PHILOSOPHY
incursions into philosophical and poetic language
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11483Keywords:
Language. Methaphysics. Poetry. MaríaZambrano. Martin Heidegger.Abstract
The Kehre, which starts the so-called second phase of Heidegger's philosophy, became for contemporary philosophy a major rethinking of the relationship between poetry and philosophy of language, theme strongly connected to the turn of the hermeneutic o ntology. Before wanting to teach us to think, Heidegger urges to recognize that language is the originating place of the experience of Being. So the language would have precedence over any speech, even scientific, becoming the main counterpoint to metaphysics. María Zambrano, like Heidegger, will write her work in an attempt to understand the poetry and philosophy as historical counterpoints of thought and language, and the same will Octavio Paz. For those illustrious thinkers, the language of metaphysics not only should be reconsidered, but we should build a thought that would serve only to language, which is already scrutinized in the place occupied by the poetic, in the language of poetry or despite of it.Downloads
References
AGAMBEN, G. Fim do Pensamento. TERCEIRA MARGEM: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Centro de Letras e Artes, Faculdade de Letras, Pós-Graduação, Ano IX, nº 11, 2004. 200p.
APEL, K-O. Transformação da Filosofia, volume 1: filosofia analítica, semiótica e hermenêutica. São Paulo: Editora Loyola, 2000.
CANTINHO. Maria João. A dança da metamorfose. Conferência sobre María Zambrano. Também disponível em: http://br.monografias.com/trabalhos-pdf902/a-danca-metamorfose/a-danca-metamorfose.shtml.
CABRERA, J. Margens da filosofia da linguagem. Brasília: Editora UnB, 2009.
CAMPOS, H; PAZ, O. Transblanco: em torno a Blanco de Octavio Paz. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
CÁRDENAS. Marcela. El mono gramático. Lenguage y lenguage poético. Disponível em: http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/csociales/tesis06.pdf.
HEIDEGGER, M. Conferências e Escritos Filosóficos. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983 ( Os Pensadores).
_______________. A caminho da linguagem.Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Ed. Univ. São Francisco, 2003.
______________. A origem da obra de arte. In: MOOSBURGER, Laura de Borba. A origem da obra de arte”– de Martin Heidegger: tradução, comentários e notas. Dissertação de Mestrado. Curitiba: UFPR, 2007.
______________. Ser e tempo. 3. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2008.
HENRIQUES. Fernanda. María Zambrano e a razão poética: um pensar contemplativo.Disponível em: http://home.uevora.pt/~fhenriques/textos-filocont/Mar%EDa%20Zambrano-um%20pensar%20contemplativo.pdf.
GUZMÁN. Carmen Revilla. Acerca del lenguage de la razón poética. Revista Signos Filosóficos, n. 9, enero-julio, 2003, 81-98. Também disponível em: http://148.206.53.230/revistasuam/signosfilosoficos/include/getdoc.php?id=236&article=223&mode=pdf
MACIEL. Maria Esther (org.). A palavra inquieta: homenagem a Octavio Paz. Belo Horizonte: Autêntica : Memorial da América Latina, 1999.
NUNES, B. Hermenêutica e poesia: o pensamento poético. Belo Horizonte: UFMG, 1999.__________. Introdução à filosofia da arte. São Paulo: Ática, 2000.
OLIVEIRA, M. A. A reviravolta lingüístico-pragmática na filosofia contemporânea.São Paulo: Edições Loyola, 2006.
PAZ, O. Signos em rotação. 3. ed. Trad. Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Perspectiva, 1996.
_______. El arco y la lira. La casa de la presencia. Obras completas. 3. ed. México: Fondo de Cultura, 1999.
VATTIMO, G. Heidegger y la poesía como ocaso del lenguaje. Traducción de Juan Carlos Gentile Vitale, revisión técnica de Fina Birulés em VATTIMO, G., Más allá del sujeto. Nietzsche, Heidegger y la hermenéutica,Paidós, Barcelona, 1992.
____________. O fim da modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. Tradução de Eduardo Brandao. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ZAMBRANO, María. Filosofía y Poesía.México D.F.: Fondo de Cultura Económica,1996.
_________________. Claros del Bosque. Primera edición en Biblioteca de Bolsillo: septiembre 1986. Barcelona: Editorial Seix Barral.
_________________. A metáfora do coração e outros escritos.2.ed. Lisboa: Assírio e Alvim, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pólemos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.