TRUTH, TECHNIQUE AND ART

an aesthetic critique of modernity from Martin Heidegger

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11482

Keywords:

Ontology. Truth. Technology. Art. Heidegger.

Abstract

This paper intends to consider Heidegger is "Kehre” from the point of view of his position concerning art. To begin with some topics of Heidegger's existencial analytics was examinated, developed in Being and Time, especially the concepts of comprehension and ontological difference, as well as the appropriation of phenomenology by the fundamental ontology (1). Then, an investigation of Heidegger is interpretation of the pre-Socratic notion of truth (aletheia) was proceeded and the way Heidegger aims at unfolding this notion in a pre-predicative conception of language (2). Thirdly a discussion of Heidegger is conception of technology in connection with the Vorhandensein/Zuhandensein distinction was made in order to delineate Heidegger is critical diagnosis of contemporary world, marked by the enduring desire to eliminate alienation of subject and object, in terms of the continuity between metaphysics, modern science and technology (3). After explaining the conceptual innovations underlying Heidegger is notion of Ereignis, the paper ends with a discussion of Heidegger is thesis of the work of art as essentialization of truth. In the concluding remarks, I attempt to account for Heidegger is late philosophical project as an ontology of art. In addition to this, I reflect upon the main differences between the late project and existential analytic, and argue that the ontology of art provides access to the hermeneutic and pre-predicative dimension of language (4).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bianca Rocha Machado, Universidade de Brasília

É bacharela e licenciada em Filosofia pela Universidade de Brasília - UnB (2013). Atualmente, é mestranda na área de Ética e Filosofia Política pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia da UnB (2018) e graduanda do curso de Letras - Inglês na mesma instituição. É docente de Filosofia junto à Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEE-DF desde 2013 e, desde agosto de 2018 é Professora Supervisora do Programa de Iniciação à Docência - PIBID - UnB pelo Departamento de Filosofia da Universidade de Brasília. Também atua em instituições particulares de ensino e ministra aulas de Filosofia e Ciências Sociais. Possui experiência em filosofia atuando como docente em nível médio e como pesquisadora. Atualmente se interessa por Teoria Crítica das Ciências Humanas e Sociais, sobretudo pelos desdobramentos da crítica dialética da modernidade e seu desenvolvimento por Theodor W. Adorno. Foco nas áreas de Teoria Crítica das Ciências Humanas e Sociais, História da Filosofia Moderna e Contemporânea, Filosofia da Arte e também em Ensino de Filosofia. 

References

DUARTE, A. Heidegger e a Obra de Arte como Acontecimento Historial-Político. In: Artefilosofia, Ouro Preto, v. 1, n. 5, p. 23-34, 2008.

DREYFUS, H. L. Heidegger”Ÿs Ontology of Art; POLT, R. Ereignis. In: A Companion to Heidegger. Oxford: Blackwell, 2005; pp. 375-391/407-419.

GADAMER, H.G. Hermenêutica em Retrospectiva.Tradução: Marco Antônio Casanova. 1.ed. Petrópolis: Editora Vozes. 2009.

HEIDEGGER, M. A Origem da Obra de Arte. Tradução: Laura de Borba Moosburger. In: “A Origem da Obra de Arte” de Martin Heidegger: Tradução, Comentário e Notas”,pp. 05-80. Curitiba. 2007.

______ A Doutrina de Platão sobre a Verdade. Tradução: Antônio Jardim. Sem referências.

______ A Essência da Linguagem; O Caminho Para a Linguagem; A Linguagem na Poesia. In: A Caminho da Linguagem. Tradução: Márcia Sá Cavalcante Schuback. 3.ed. Petrópolis. Editora Vozes. 2003.

______ Caminos de Bosque. Alianza Editorial: Madrid, 1995.

______ Que é Isto ”“A Filosofia?; O Fim da Filosofia e a Tarefa do Pensamento; Que é Metafísica? Sobre a Essência da Verdade; A Tese de Kant Sobre o Ser; Tempo e Ser; O Princípio de Identidade;In:Conferências e Escritos Filosóficos. Coleção Os Pensadores. São Paulo. Editora Abril Cultural. 1.ed. 1973.

______ A Questão da Técnica; A Coisa; Ciência e Pensamento de Sentido; O Que Quer Dizer Pensar?; Aletheia (Heráclito, fragmento 16); Logos (Heráclito, fragmento 50). In: Ensaios e Conferências.Tradução: Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, Márcia Sá Cavalcante Schuback. 2008.

______ Ser e Tempo. Tradução: Márcia Sá Cavalcante Schuback. 3.ed. Petrópolis. Editora Vozes. 2008.NUNES, B. Hermenêutica e Poesia: O Pensamento Poético. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2007.

______ Passagem Para o Poético: Filosofia e Poesia em Heidegger. São Paulo: Editora Ática. 1985.

Published

2012-05-30

How to Cite

Rocha Machado, B. (2012). TRUTH, TECHNIQUE AND ART: an aesthetic critique of modernity from Martin Heidegger. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 1(1), 49–69. https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11482

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)