NOTES ON METHOD AS A DETOUR IN WALTER BENJAMIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38494

Keywords:

Methodology. Epistemology. Critical Theory. Walter Benjamin.

Abstract

From the Prologue of The Origin of German Tragic Drama, we intend to approach Walter Benjamin’s critical-epistemological theory under the focus given by the author to the problems that come from the more geometrico method, which is proposed as a propaedeutic for the investigation of philosophical objects. By resorting to logic and mathematics, and not to the language in which philosophy was historically codified, such methodology presents itself as a universal condition for clear and distinct knowledge, although it reveals, at the same time, a gesture of giving up the truth, whether because it intends to its capture in a previous conceptual network, either by taking it as a mere product of an equation. Benjamin, faced with this impasse, evokes the form of the scholastic-medieval treatise as a way of philosophical exposition that does justice to objects in their irrevocably plurivocal form. By the expositive form of the treatise, the objects are placed in relation to the whole in which they are inscribed, just as the whole is referred to the objects, in a dialectical movement which, according to him, makes possible the emergence or the glimmer of its truth content. In Benjamin’s project, therefore, the alliance between philosophical thought and its form of exposition is evident through the conception of method as a detour or indirect path (Umweg), which can be understood as a contemplative exercise of reflexive comings, goings and pauses about the phenomena and questions that emerge from its uniqueness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jessica Ehlke da Silva, Universidade de Brasília

Graduanda em Filosofia pela Universidade de Brasília.

References

ANDRADE, Mariana. A tecitura filosófica de Walter Benjamin e os entrelaçamentos entre beleza e verdade. Cadernos Walter Benjamin, v. 21, jul.-dez. 2018. Disponível em: <https://www.gewebe.com.br/cadernos_vol21.htm>. Acesso em: abr. 2021.

BARRENTO, João. Walter Benjamin: limar, fronteira e método. Revista Olho D’Água, v. 4, n. 2, 2012. Disponível em: <http://www.olhodagua.ibilce.unesp.br/index.php/Olhodagua/article/view/146>. Acesso em: mar. 2021.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. 2a ed. São Paulo: Ed. Autêntica, 2013.

BRAGA, Leonardo Izoton. Walter Benjamin e a filosofia da escrita: apresentação, constelação e crítica. Cadernos Benjaminianos, [S.l.], v. 14, n. 2, pp. 11-19, fev. 2019. ISSN 2179-8478. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/14647>. Acesso em: 14 mar. 2021.

COLI, Anna Luiza. A Origem (Ursprung) como alvo e o método interpretativo de Walter Benjamin. Cadernos Benjaminianos, [S.1.], n. 1, 2009. pp. 44-54, dez. 2019. ISSN 2179-8478. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/5301/4709>. Acesso em: 2 abr. 2021.

CORRÊA, Carolina Salomão; SOUZA, Solange Jobim. Walter Benjamin e o problema do texto na escrita acadêmica. Mnemosine, v. 12, n. 2, pp. 2-25, 2016. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/41651>. Acesso em: abr. 2021.

DESCARTES, René. Discurso do método. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

FERNANDES, Rafael Zacca. Do conceito de Gehalt em Walter Benjamin: para uma crítica do poema como crítica da vida. Revista Limiar, v. 3, n. 6, 2 semestre 2016. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/limiar/article/view/9233/6763>. Acesso em: abr. 2021.

FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Org. Manoel Barros da Motta, trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.

HEGEL. G. W. F. Fenomenologia do espírito: parte I. Trad. Paulo Meneses. Petrópolis: Ed. Vozes, 1992.

OLANO MORGANTTI SALUSTIANO BOTELHO, L. WALTER BENJAMIN E AS IMAGENS DA HISTÓRIA: possibilidades de uma crítica social a partir da arte. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 104–122, 2012. DOI: https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11485. Acesso em: 14 set. 2021.

RÖD, Wolfgang. O caminho da filosofia, v. 2. Trad. Maurício Mendonça Cardozo, Caio H. da Costa Pereira e Roniere Ribeiro do Amaral. Brasília: Editora UnB, 2008.

VENTURA, L. A hermenêutica fragmentária de Walter Benjamin. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, pp. 11-19, 2018.

Published

2022-01-06

How to Cite

Ehlke da Silva, J. (2022). NOTES ON METHOD AS A DETOUR IN WALTER BENJAMIN. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 10(20), 219–230. https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38494

Issue

Section

Ensaios