NOTES ON METHOD AS A DETOUR IN WALTER BENJAMIN
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38494Keywords:
Methodology. Epistemology. Critical Theory. Walter Benjamin.Abstract
From the Prologue of The Origin of German Tragic Drama, we intend to approach Walter Benjamin’s critical-epistemological theory under the focus given by the author to the problems that come from the more geometrico method, which is proposed as a propaedeutic for the investigation of philosophical objects. By resorting to logic and mathematics, and not to the language in which philosophy was historically codified, such methodology presents itself as a universal condition for clear and distinct knowledge, although it reveals, at the same time, a gesture of giving up the truth, whether because it intends to its capture in a previous conceptual network, either by taking it as a mere product of an equation. Benjamin, faced with this impasse, evokes the form of the scholastic-medieval treatise as a way of philosophical exposition that does justice to objects in their irrevocably plurivocal form. By the expositive form of the treatise, the objects are placed in relation to the whole in which they are inscribed, just as the whole is referred to the objects, in a dialectical movement which, according to him, makes possible the emergence or the glimmer of its truth content. In Benjamin’s project, therefore, the alliance between philosophical thought and its form of exposition is evident through the conception of method as a detour or indirect path (Umweg), which can be understood as a contemplative exercise of reflexive comings, goings and pauses about the phenomena and questions that emerge from its uniqueness.
Downloads
References
ANDRADE, Mariana. A tecitura filosófica de Walter Benjamin e os entrelaçamentos entre beleza e verdade. Cadernos Walter Benjamin, v. 21, jul.-dez. 2018. Disponível em: <https://www.gewebe.com.br/cadernos_vol21.htm>. Acesso em: abr. 2021.
BARRENTO, João. Walter Benjamin: limar, fronteira e método. Revista Olho D’Água, v. 4, n. 2, 2012. Disponível em: <http://www.olhodagua.ibilce.unesp.br/index.php/Olhodagua/article/view/146>. Acesso em: mar. 2021.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. 2a ed. São Paulo: Ed. Autêntica, 2013.
BRAGA, Leonardo Izoton. Walter Benjamin e a filosofia da escrita: apresentação, constelação e crítica. Cadernos Benjaminianos, [S.l.], v. 14, n. 2, pp. 11-19, fev. 2019. ISSN 2179-8478. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/14647>. Acesso em: 14 mar. 2021.
COLI, Anna Luiza. A Origem (Ursprung) como alvo e o método interpretativo de Walter Benjamin. Cadernos Benjaminianos, [S.1.], n. 1, 2009. pp. 44-54, dez. 2019. ISSN 2179-8478. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/5301/4709>. Acesso em: 2 abr. 2021.
CORRÊA, Carolina Salomão; SOUZA, Solange Jobim. Walter Benjamin e o problema do texto na escrita acadêmica. Mnemosine, v. 12, n. 2, pp. 2-25, 2016. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/41651>. Acesso em: abr. 2021.
DESCARTES, René. Discurso do método. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
FERNANDES, Rafael Zacca. Do conceito de Gehalt em Walter Benjamin: para uma crítica do poema como crítica da vida. Revista Limiar, v. 3, n. 6, 2 semestre 2016. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/limiar/article/view/9233/6763>. Acesso em: abr. 2021.
FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Org. Manoel Barros da Motta, trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
HEGEL. G. W. F. Fenomenologia do espírito: parte I. Trad. Paulo Meneses. Petrópolis: Ed. Vozes, 1992.
OLANO MORGANTTI SALUSTIANO BOTELHO, L. WALTER BENJAMIN E AS IMAGENS DA HISTÓRIA: possibilidades de uma crítica social a partir da arte. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 104–122, 2012. DOI: https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11485. Acesso em: 14 set. 2021.
RÖD, Wolfgang. O caminho da filosofia, v. 2. Trad. Maurício Mendonça Cardozo, Caio H. da Costa Pereira e Roniere Ribeiro do Amaral. Brasília: Editora UnB, 2008.
VENTURA, L. A hermenêutica fragmentária de Walter Benjamin. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, pp. 11-19, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.