Research and TDIC in science teaching and learning: report from a workshop about the relationship between life, pigments and plant DNA

Authors

  • Janaina Queiroz Bonfim Matsuo Colégio Estadual da Polícia Militar de Goiás (Unidade Vasco)
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Marcello Ferreira Universidade de Brasília
  • Michelle Guitton Cotta Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Keywords:

Workshop. Investigation. TDIC. DNA.

Abstract

The expository method is known to be prevalent in basic education in Brazil. However, there are
alternatives to this approach, such as educational technologies known as active methodologies, of
which teaching by inquiry is an example. Faced with the global challenge of social distancing
resulting from the Covid-19 pandemic, remote or hybrid teaching became a reality, on a contingent
and emergency basis, which represented difficulties and opportunities to reflect, implement and
evaluate research teaching in the context of application of digital information and communication
technologies (TDIC). This work is an account of a workshop inspired by this, held in remote format,
in a Moodle environment and with the use of TDIC, with the application of the investigative
method for teaching the theme Life: DNA and pigments, aimed at students in the last years of
the Elementary School II and High School students. The workshop took place in the format of a
Didactic Sequence with moments of exposition of problem situations, carrying out experiments
and reporting and discussion of results as systematization. In the end, it was observed that the
methodology used provided effective learning about the relationship between life and DNA, in
addition to improvements in students’ abilities to collect, interpret, analyze and reframe data in
investigative instructional processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÃSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÃLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

References

ANDREATA, M. A. Aula expositiva e Paulo Freire. Ensino Em Re-Vista, v. 26, n. 3, p.700-724, set.-dez., 2019.

ARISTÓTELES. Metafísica. Livro I. São Paulo: Abril Cultural, 1973.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

BELLUCCO, A.; CARVALHO, A. M. P. Uma proposta e sequência de ensino investigativa sobre quantidade de movimento, sua conservação e as leis de Newton. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 30-59, abril, 2014.

BENEVIDES, R. R. T.; JUNIOR P. M. Uma proposta de ensino de química por investigação: potencialidades e desafios. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las ciencias. Sevilla, set. 2017.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Flipped Learning: gateway to student engagement. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education, 2014.

CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P. et al. Ensino de Física. Coleção Ideias em Ação. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P., (2018) Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. RBPEC, v. 18, n. 3, p. 765794, dez., 2018.

DENIG, S. J. Multiple Intelligences and Learning Styles: Two Complementary Dimensions. Teachers College Record, n. 106, p. 96111, 2004.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; COSTA, M. R. M.; PORTUGAL, K. O.; LIMA, L. M.; PÊRA, G. S.; SILVA ROCHA, J. V.; ALVES, P. L.; MINARE, H. Z.; SACERDOTE, H. C. S. Ensaio sobre as inter-relações entre arquitetura escolar, cibercultura e ensino de Ciências:

desafios e propostas para as juventudes da Geração Y. Revista do Professor de Física, v. 4, n. 3, p. 129, 2020b.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO. O. L.; MOREIRA, M. A.; FRANZ, G. B.; PORTUGAL, K. O.; NOGUEIRA, D. X. P. et al. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 42, e20200057, 2020a.

FRANCO, L. G. (Org.) Ensinando Biologia por Investigação: Propostas para Inovar a Ciência na Escola. São Paulo: Na Raiz, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

LEFRANÇOIS, G. R. Teorias da aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1993.

MARAVALHAS, M. R. G.; ABREU, M. L. C. A formação docente, no contexto da TIC: atuação para inclusão. ARTEFACTUM - Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, v. 10, n.1, p. 1-11, 2015.

MATOS, H. C. S. O Uso das TCIs na Formação Continuada em Tempos De Pandemia: um Estudo Reflexivo. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias Encontro de Pesquisadores em Educação à Distância, Brasília, 2020.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 2011.

OLIVEIRA, A. A. Aprendizagem invertida na educação superior: o processo de mediação pedagógica nas humanidades. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias) Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2020.

OLIVEIRA, A. A.; SILVA, Y. F. Flipped Learning (Aprendizagem Invertida): conceitos, características e possibilidades. Revista de Educação, Língua e Literatura da UEG-Inhumas, v. 10, p. 185-201, 2018.

PIETROCOLA, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora da UFSC, 2001.

SILVA, J. B. O Contributo das Tecnologias Digitais para o Ensino Híbrido: o rompimento das fronteiras espaço-temporais historicamente estabelecidas e suas implicações no ensino. Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, v. 15, n. 2, p. 1-11, 2017.

SIMÕES, E.; ECCO, I; NOGARO, A. Saberes da neurociência cognitiva na formação de educadores. Educere, v. 12, p. 3878-3889, 2015.

TALBERT, R. Flipped learning: a guide for higher education faculty. Sterling: Stylus Publishing, 2017.

TEIXEIRA, F. M. Alfabetização Científica: questões para reflexão. Ciênc. Educ (Bauru), v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013.

VIIRI, J.; SAVINAINEN, A. Teaching-learning sequences: a comparison of learning demand analysis and educational reconstruction. Lat. Am. J. Phys. Educ., v. 2, n. 2, p. 80-86, may 2008.

Published

2021-10-12

How to Cite

Bonfim Matsuo, J. Q. ., Silva Filho, O. L. da, Ferreira, M., & Guitton Cotta, M. . (2021). Research and TDIC in science teaching and learning: report from a workshop about the relationship between life, pigments and plant DNA. Physicae Organum, 7(2), 164–181. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/40365

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2