Comunicação mediada pelo computador: blog - gênero discursivo emergente

Autores

  • Joana Ormundo Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v7i0.9746

Palavras-chave:

Language. Identity. discourse community. genre.

Resumo

This paper examines the language of the blogs from the point of view of Critical Discourse Analysis as it is conceived by Norman Fairclough. The main aim is to analyse discourse practices in the on-line context. The interactive process and the constitution of discourse community in blogs will be examined according to the genre analysis approach developed by Bakhtin (1997) and the concept of discourse community developed by Swales(1990).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Joana Ormundo, Universidade de Brasília

Doutoranda no Departamento de Lingüística, Línguas Clássicas e Vernácula da Universidade de Brasília (UnB)

Referências

Bakhtin, M. Estética da criação verbal. Trad. M. E. G. Pereira. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

Bakhtin, M. The problem of speech genres. In.: Speech genres & other late essays. Austin, Texas: University of Texas Press, 1996, p. 60 ”“102.

Castells, M. A sociedade em rede. Trad. R. V. Majer. 7ª ed. rev. ampl. São Paulo: Paz & Terra, 2003.

Cebrián, J. L. A rede. Como nossas vidas serão transformadas pelos novos meios de comunicação. Trad. L. M. Coelho. São Paulo: Summus, 1999.

Fairclough, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão. e pref. Ã ed. bras. I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

Halliday, M. A. K. & Hasan, R. Context of situation. In: Language, context, and text. Aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985.

Hunt, R. Speech genres, writing genres, school genres, and computer genres. In: A. Freedman & P. Madway (orgs.) Learning and teaching genre. Postsmouth, NH: Heinemann, 1994, p. 243-262.

Magalhães, I. Linguagem e identidade em contextos institucionais e comunitários. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 2: 42-61, 1996.

Magalhães, I. e Leal, M. C. (orgs.). Discurso, gênero e educação. Brasília: Plano Editora: Oficina Editorial do Instituto de Letras da UnB, 2003.

Martins, A. R. Linguagem como prática social. Cadernos de Linguagem e Sociedade,6: 31-43, 2003.

Meurer, J. L. e Motta-Roth, D. (orgs.).Gêneros textuais e práticas discursivas. Bauru, SP: EDUSC, 2002.

Kress, G. e van Leeuwen, T. Reading images. Londres e Nova York: Routledge, 1996.

Pedro, E. R. (org.). Análise crítica do discurso: Uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Editorial Caminho, 1997.

Rios, G. V. Intertextualidade constitutiva em textos produzidos por alfabetizandos adultos em sala de aula. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 3, (2): 27-44, 1997.

Santos, E. C. A linguagem dos blogs: Um gênero textual emergente. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 6: 94-105, 2003.

Swales, J. M. Genre analysis. Cambridge: Cambridge: University Press, 1990.

Versignassi, A. Weblogs reinventam o uso da Internet. Folha de S. Paulo, in http://www.uol.com.br, 24/1/2001.

www.almagasta.blogspot.com/2002_08_01_almagasta_archive.html

www.territorioneutro.blogger.com.br

Downloads

Publicado

2010-11-17

Como Citar

Ormundo, J. (2010). Comunicação mediada pelo computador: blog - gênero discursivo emergente. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 7, 67–82. https://doi.org/10.26512/les.v7i0.9746

Edição

Seção

Artigos de pesquisa