Saber local, narrativas nacionais, movimentos étnicos

Autores

  • Priscila Faulhaber Museu Goeldi

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v5i0.6508

Palavras-chave:

Territorial claims. National imaginary. Representation crisis. Ethnic movements. Collective representations.

Resumo

In this paper, Indigenous territorial claims are examined through historical and ethnological documents, focusing on the discourse of these movements, which are based on the Brazilian national social imaginary. The communicative acts performed at Indigenous assemblies imply the emergence of a representation crisis imposed by the dominant political system, such that not all Indian leaders are deemed legitimate, and their leadership is questioned in the process of political participation and affirmation of collective identity. This crisis is figured in the social imaginary which establishes native representations, in which the Cobra Norato serves as a significant example. It is argued that this symbol is a local expression of national culture.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Priscila Faulhaber, Museu Goeldi

Doutora em Ciências Sociais (Unicamp, 1992); pesquisadora do Museu Goeldi (Belém/PA). Publicou: O navio encantado;etnia e alianças em Tefé (Belém: CNPq/Museu Goeldi, 1987); Entrosando: questões indígenas em Tefé (Belém: Museu Goeldi/Cultura Survival, 1987); e O lago dos espelhos: etnografia do saber sobre a fronteira em Tefé/Amazonas (Belém: Museu Goeldi/Sectam, 1987).

Referências

Andrade, M., Prefácios para Macunaíma. In: M. R. Batista, T.A. Lopez eY. S. Lima (orgs.). Brasil: 1º tempo modernista - 1917 / 29 - Documentação. SãoPaulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1972.

Andrade, M. O turista aprendiz. In: T. A. Lopez (org.). São Paulo: Duas Cidades, 1976.

Bopp, R. Cobra Norato. In: A. Massi(org.). Poesia Completa de Raul Bopp.Rio de Janeiro: José Olímpio/Edusp. 1998, p. 148-192.

Cândido, A. Literatura e sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967.

Cardoso de Oliveira, R. O trabalho de antropólogo. Brasília: Paralelo 15, 1998.

Cooke, M. Communicative action: an overview. Language and reason. Astudy of Habermas pragmatics. Cambridge: The MIT Press, 1997, p. 1-28.

Dreyfus, H. & Rabinow, P. Michel Foucault: beyond structuralism and hermeneutics.The University of Chicago Press, 1982.

Faulhaber, P. O Lago do Espelhos. Etnografia do saber sobre a fronteira em Tefé/AM. Belém: Museu Goeldi/FUNTEC, 1998.

Foucault, M. A arqueologia do saber. Petrópolis: Vozes, 1972.

Habermas, J. O conceito de poder em Hannah Arendt. In: B. Freitag e S. P. Rouanet (orgs.) Habermas: Sociologia. São Paulo: Atica, 1980.

Habermas, J. Introduction: vers la problématique de la rationalité. Théorie de l’agircommunicationnel. Tome I. Rationalité de l’agir et rationalisation de la société. Paris:Fayard, 1987, p. 17-157.

Lopez, T. P. A. A edição do turista aprendiz e A bordo do diário. In: T. A .Lopez (org.), 1976, op. cit., p. 35-44

.Machado, R. Ciência e saber. A trajetória da arqueologia de Foucault. Rio de Janeiro: Graal, 1982.

Massi, A. Introdução. In: A. Massi (org.). Poesia completa de Raul Bopp, op.cit., 1998, p. 11-35.

Nunes, B. Universidade e regionalismo: Aula inaugural. Belém, UFPA,abril de 1999.

Ricoeur, P. Temps et récit I: Le temps raconté. Paris: Seuil, 1983.

Ricoeur, P. Du texte à l’action: essais d’herméneutique, II. Paris: Eprit/Seuil, 1986.

Downloads

Publicado

2010-11-24

Como Citar

Faulhaber, P. (2010). Saber local, narrativas nacionais, movimentos étnicos. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 5, 43. https://doi.org/10.26512/les.v5i0.6508

Edição

Seção

Artigos de pesquisa