Intertextualidade e identidade social
a construção de um papel para os militares em textos da imprensa
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v2i1.2951Resumo
This paper analyses the discursive process of the press based on a social view of literacy. It attempts to show how the institution of the press constructs social roles and how a particular form of intertextuality is set to work. The texts which are analysed come from the MA thesis O discurso da imprensa sobre os militares (The discourse of the press about the Armed Forces, 1992). Five texts are analysed focussing on the category of intertextuality, on the immediate social context and on the context of culture. The paper tries to identify the social role of the Armed Forces in Brazil and how such a role is contructed by the press.
Downloads
Referências
Barton, D. Literacy: an introduction to the ecology ofwritten language, Oxford: Blackwell, 1994.
Fairclough, N. Discourse and social change. Oxford: Polity Press & Blackwell Publishers, 1992.
Halliday, M. A. K. & Hasan, R. Language, context, andtext: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford University Press, 1991 (1985).
Magalhães, L Práticas discursivas de letramento: a construção da identidade em relatos de mulheres. In: Kleiman, A. (org.) Os significados do letramento. Campinas, S. P.: Mercado de Letras, 1995.
Maingueneau, D. Novas tendências em Análise do Discurso. Trad. F. Indursky. Campinas: Pontes, 1989.
Martins, A. R. N. O discurso da imprensa sobre os militares Universidade de Brasília, Dissertação de Mestrado inédita, 1992.
Street, B. (ed.) Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge University Press, 1993. Van Dijk, T. Criticai news analysis. Criticai Studies, 1(1), 1989. 84
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Autores/as que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores/as mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.