Educação superior e a permanência de estudantes indígenas e quilombolas na UFPA
Keywords:
educação superior, indígenas, quilombolasAbstract
O artigo tem como objetivo a reflexão sobre a formação acadêmica de discentes indígenas e quilombolas da Universidade Federal do Pará, buscando identificar os principais obstáculos para a permanência e a conclusão do curso superior. Para isso, utiliza os dados coletados na execução do projeto de extensão IQ Conhecimento e Resistência, no período de 2017 a 2018. Problematiza a permanência em seus aspectos materiais e simbólicos para discutir as principais dificuldades que comprometem a conclusão do curso, como: as situações de racismo institucional por parte de professores, técnicos e alunos, a discriminação e a baixa qualidade da educação básica que receberam.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Interethnic@ - Interethnic Relations Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT AND EXCLUSIVITY
At the time of submission, authors undertake not to send this manuscript to another journal during the reviewing process. Conversely, the Journal does not accept articles that are still under review in other journals. Neither will it accept two simultaneous reviews of the same author, understanding that this constitutes simultaneity.
Submission automatically implies full assignment of the copyright, including translation, if the article is approved for publication. Authors may reproduce their articles, provided that the original source (Interethnic Journal) is cited
GOOD SCIENTIFIC PRACTICES
TAll submitted articles will be submitted to plagiarism and "self-plagiarism" or republishing (publication as unpublished material of texts already published). Eventual cases of bad practice will be examined and decided by the editorial committee according to the guidelines of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPQ).
The integrity of the content of the articles is the sole responsibility of the authors.