"É como festa dos Gojánéhj, só que é diferente": as danças na igreja dos Ikólóéhj Gavião de Rondônia

Authors

  • Lediane Fani Felzke Instituto Federal de Rondônia (IFRO)

DOI:

https://doi.org/10.26512/interethnica.v20i2.10749

Keywords:

people ikólóéhj gavião. protestant church gavião. feasts.

Abstract

The Ikólóéhj Gavião people, a Tupi group resident in the central region of the state of Rondônia, started to live with agents of the New Tribes of Brazil Mission, since 1965. During the first forty years of missionary activity, religious ceremonies were structured according to the custom of white people and church membership was limited to a few families. Pajelan rituals and ancestral feasts with the fermented drink continued to exist. In 2006, approximately, the natives decided to take the dances to the temple during festive services, such as Christmas. This decision caused an inflexion in the relation with the mission. Membership in the church became the majority and the ancestral feasts with fermented beverages were abandoned for a while. Our purpose in this article is to understand the multiple meanings of the church feasts for the Ikólóéhj Gavião taking into account that in some ways they are like shamanic festivals and in another they are different.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lediane Fani Felzke, Instituto Federal de Rondônia (IFRO)

Doutorado em Antropologia Social pelo PPGAS/DAN/UnB

Docente IFRO, campus Ji-Paraná

References

ABREU, Stela Azevedo. Aleluia: o banco de luz. UNICAMP, 1995.

ALMEIDA, Ronaldo de. “Traduções do fundamentalismo evangélico”. In: WRIGHT, Robin (org.). Transformando os deuses: Igrejas evangélicas, pentecostais e neopentecostais entre os povos indígenas no Brasil. Vol. 2. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 2004.

BUTT COLSON, Audrey. “Hallelujah among the Patamona Indians”. Antropologica. N.28, 1971.

_______. “Routes of knowledge: an aspect of regional integration in the circum-Roraima area of the Guiana Highlands”. Antropologica. N.63-63, 1985. (p.103-149)

CAPIBERIBE, Artionka. “Sob o manto do cristianismo: o processo de conversões Palikur”. In: In: MONTERO, Paula (org.). Deus na aldeia: missionários, índios e mediação cultural. São Paulo: Globo, 2006.

CAPIBERIBE, Artionka.Batismo de fogo: os Palikur e o cristianismo. São Paulo: Annablume, 2007.

CLOUTIER, Sophie. Une nouvelle éthique em rupture avec la tradition: la conversions des Indiens Zoró Ã l’évangelisme de la Mission Nouvelles Tribus. Département d’anthropologie. Faculté des arts et de sciences. Université de Montréal, 1988.

DIAS JUNIOR, Carlos Machado.Entrelinhas de uma rede:Entre linhas Waiwai, 2006. (Tese de doutorado).

GALLOIS, Dominique Tilkin; GRUPIONI, Luis D. “O índio na Missão Novas Tribos”. In: WRIGHT, Robin (org.). Trasformando os deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 1999.

HOWARD, Catherine. “A domesticação das mercadorias: estratégias Waiwai”. In: ALBERT, Bruce; RAMOS, Alcida R. Pacificando o branco: cosmologias do contato no Norte-Amazônico. São Paulo: UNESP,: Imprensa Oficial do Estado, 2002.

HUGH-JONES, Stephen. “Shamans, prophets, priests and pastors”. Shamanism, history, and the state. p. 32-75, 1996.

LÉVI-STRAUSS, Claude. História de lince. São Paulo: Companhia da Letras, 1993[1991].

LIMA, Tânia Stolze. Um peixe olhou pra mim: o povo Yudjá e a perspectiva. São Paulo: Editora UNESP: ISA; Rio de Janeiro: NuTi, 2005.

MEYER, Julien & MOORE, Denny. “Arte verbal e música na língua Gavião de Rondônia: metodologia para estudar e documentar a fala tocada com instrumentos musicais”. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. v. 8, n. 1. Jan-Abr. Belém, 2013. p.113-128.

MORGADO, Paula. “O sentido das missões entre os Wayana e Aparai do Paru”. In: WRIGHT, Robin (org.). Transformando os deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 1999.

QUEIROZ, Ruben Caixeta de. “A saga de Ewká: epidemias e evangelização entre os Waiwai”. In: WRIGHT, Robin (org.). Transformando os deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 1999.

SÁEZ, Óscar Calavia; ARISI, Barbara. “La extraña visita: por una teoría de los rituales amazónicos”/The Strange Visitor: Towards a Theory on Amazonian Rituals. Revista Española de Antropología Americana. v. 43, n. 1, p. 205, 2013.

SEEGER, Anthony. Os Ãndios e nós: estudos sobre sociedades tribais brasileiras. Rio de Janeiro: Campus, 1980.

STRATHERN, Marilyn. “O conceito de sociedade está teoricamente obsoleto?” In: O efeito etnográfico. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

VILAÇA, Aparecida. “Cristãos sem fé: alguns aspectos da conversão dos Wari (Pakaa Nova)”. In: WRIGHT, Robin (org.). Transformando os deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 1999.

_______. “Indivíduos celestes ”“ cristianismo e parentesco em um grupo nativo da Amazônia”. Religião e Sociedade. n. 27(1): 11-23, Rio de Janeiro, 2007.

_______. “Conversão, predação e perspectiva”. Mana. Vol.14, n.1, 2008.

_______. Praying and Preying. Oakland, USA: University of California Press, 2016

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “Atualização e contra-efetuação do virtual na socialidade amazônica: o processo de parentesco”.Ilha Revista de Antropologia. v. 2, n. 1, p. 5-46, 2000.

_______.”O mármore e a murta: sobre a inconstância da alma selvagem”. In: A inconstância da alma selvagem ”“ e outros ensaios de antropologia.2.ed. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

WRIGHT, Robin. “O tempo de Sophie: história e cosmologia da conversão baniwa”. In: WRIGHT, Robin (org.). Transformando os deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 1999.

_______.” As tradições proféticas e cosmologias “cristãs” entre os Baniwa”. In: WRIGHT, Robin (org.). Transformando os deuses: Igrejas evangélicas, pentecostais e neopentecostais entre os povos indígenas no Brasil. Vol. 2. Campinas, SP: Ed. Unicamp, 2004.

XAVIER, Carlos C.L. Os Koripako do Alto Içana: etnografia de um grupo indígena evangélico. Museu Nacional, Rio de Janeiro, 2013. (Tese de Doutorado).

Published

2017-12-30

How to Cite

FELZKE, Lediane Fani. "É como festa dos Gojánéhj, só que é diferente": as danças na igreja dos Ikólóéhj Gavião de Rondônia. Interethnic@ - Interethnic Relations Studies Journal, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 109–128, 2017. DOI: 10.26512/interethnica.v20i2.10749. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/interethnica/article/view/10749. Acesso em: 19 oct. 2024.