Imagens precárias:
inscrições tênues de violência ditatorial no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.1590/S2316-40182014000100002Abstract
Este texto apresenta uma reflexão sobre a difícil inscrição na memória cultural dos fatos violentos ocorridos na ditadura civil-militar no Brasil (1964-1985). Ele desenvolve uma análise da precariedade dessas inscrições, que têm que enfrentar a ausência de ressonância na esfera pública. A privatização do trabalho da memória bloqueia a elaboração lutuosa e jurídica dos fatos terríveis ocorridos naquele período. O autor procura mostrar as estratégias de apresentação desse passado e a sua difícil inscrição a partir dos trabalhos de artistas como Rosângela Rennó, de fotógrafos e de escritores, como Renato Tapajós e Urariano Mota.
Downloads
References
ASSMANN, Aleida (1999). Erinnerungsräume: Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. München: C. H. Beck.
BARBALHO, Marcelo (2006). O fotojornalismo político no contexto da ditadura militar. In: ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÃDIA, 4., São Luís, 30 mai. a 2 jun. Disponível em: <http://goo.gl/2opkti>. Acesso em: 29 ago. 2008.
BENJAMIN, Walter (2012). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet, revisão técnica de Márcio Seligmann-Silva. 8. ed. rev. São Paulo: Brasiliense.
BRODSKY, Marcelo (2001). Nexo: Un ensayo fotográfico. Buenos Aires: La marca.
FERNANDES Junior, Rubens (2003). Labirinto e identidades: panorama da fotografia no Brasil (1946-98). São Paulo: Cosac Naify.
KUCINSKI, Bernardo (2011). K. São Paulo: Expressão Popular.
LEIVA QUIJADA, Gonzalo (2004). Luis Navarro: La Potencia de la Memoria. Santiago de Chile: Imprenta.
______ (2008). Multitudes en sombras, AFI. Santiago: Ocho Libros.
MOTA, Urariano (2009). Soledad no Recife. São Paulo: Boitempo.
PLINY (1999). Natural History. Books 33-35. Tradução de H. Rackham. Cambridge, London: Harvard University Press.
QUE BOM te ver viva (1989). Direção: Lúcia Murat. Produção: Kátia Cop e Maria Helena Nascimento. Distribuidora: Casablanca. DVD (98 min.).
RENNÓ, Rosângela (2003). Rosângela Rennó: o arquivo universal e outros arquivos. São Paulo: Cosac Naify.
TAPAJÓS, Renato (1977). Em câmara lenta. 2. ed. São Paulo: Alfa-Omega.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.