Compondo temporalidades: o colonial e a ditadura nas narrativas brasileiras do século XXI
Keywords:
Brazilian contemporary literature, military dictatorship, transitional justice, colonialityAbstract
Narrating a historical period is directly related to political, social, historical, cultural and temporal issues. In the case of the Brazilian military dictatorship “what was” (or what is) is still being produced, whether in historiography or literature. Many of these stories, however, have yet to be told and remain forgotten, excluded or ignored. In this text, we will observe the blind spots of this history, observing the relationship and composition of colonial and dictatorial temporalities and seeking to observe which stories of violence and resistance were told, and how they were written and mobilized, even years after the transitional justice and reparation processes, in the present and in literature, looking at the narratives Nem tudo é silêncio (2010), by Sonia Bischain, the so-called Trilogia infernal, composed by the books Aqui, no coração do inferno (2016), O peso do coração do homem (2017), O amor, esse obstáculo (2018), by Micheliny Verunschk, to a greater extent, and, to a lesser extent, the works Ainda estou aqui (2015), by Marcelo Rubens Paiva, and Antes do passado (2012), by Liniane Brum.
Downloads
References
AZEVEDO, Desirée de Lemos (2016). A única luta que se perde é aquela que se abandona: etnografia entre familiares de mortos e desaparecidos políticos no Brasil. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/305070. Acesso em: 6 ago. 2020.
BENJAMIN, Walter (1995). Obras escolhidas. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho; Jose Carlos Martins Barbosa. 5. ed. São Paulo: Brasiliense.
BEVERNAGE, Berber (2015). The past is evil/evil is past: on retrospective politics, philosophy of history, and temporal manichaeism. History and Theory, v. 54, n. 3, p. 333-352. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/hith.10763. Acesso em: 6 ago. 2020.
BISCHAIN, Sonia (2010). Nem tudo é silêncio. São Paulo: Sarau da Brasa.
BRUM, Liniane H. (2012). Antes do passado: o silêncio que vem do Araguaia. Porto Alegre: Arquipélago Editorial.
CÁMARA, Mario (2017). Restos épicos: la literatura y el arte en el cambio de época. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libraria.
CASANOVA, Pablo González (2006). Colonialismo interno (uma redefinição). In: BORON, Atilio A; AMADEO, Javier; GONZÁLEZ, Sabrina (org.). A teoria marxista hoje. Problemas e perspectivas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2006. p. 431-458. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/formacion-virtual/20100715073000/boron.pdf Acesso em: 18 fev. 2020.
CRUZ, Lua Gill da (2021). Pretéritos futuros: ditadura militar na literatura do século XXI. 2021. 322 f. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária) – Universidade Estadual de Campinas (Instituto de Estudos da Linguagem), Campinas. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1642099. Acesso em: 1º nov. 2021.
DALCASTAGNÈ, Regina (2012). Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Horizonte.
FANON, Frantz (1968). Os condenados da terra. Tradução de José Laurênio De Melo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
GALLAGHER, Jennifer D. L. (2017). De muitas verdades a uma: histórias enredadas, memórias tuteladas e a Comissão Nacional da Verdade (1979-2014). Dissertação (Mestrado em História Cultural) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://bit.ly/3A3oPns. Acesso em: 6 ago. 2020.
GORDON, Avery (1997). Ghostly matters: haunting and the sociological imagination. Minneapolis: University of Minnesota Press.
IANNI, Clara (2017). Formas de transição. Intervenção na linha do tempo do Memorial da Resistência, São Paulo, 32 impressões UV em placas OS. Disponível em: http://claraianni.com/ Acesso em: 6 ago. 2020.
JELIN, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI de España Editores; Social Science Research Council.
LÖWY, Michael (2005). Walter Benjamin: aviso de incêndio, uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. Tradução de Wanda Nogueira Caldeira Brant; Jeanne Marie Gagnebin; Marcos Lutz Müller. São Paulo: Boitempo.
LUDMER, Josefina (2013). Aqui América Latina: uma especulação. Tradução de Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Ed. UFMG.
MBEMBE, Achille (2018). Necropolítica. São Paulo: N-1 Edições.
PAIVA, Marcelo Rubens (2015). Ainda estou aqui. Rio de Janeiro: Alfaguara.
PARRY, Benita (2004). Postcolonial studies: a materialist critique. London; New York: Routledge.
PEDRETTI, Lucas (2020). Violência de Estado e racismo em dois momentos das lutas políticas de memória no Brasil. In: TELES, Edson; QUINALHA, Renan. Espectros da ditadura: da Comissão da Verdade ao bolsonarismo. São Paulo: Autonomia Literária. p. 311-339.
ROTHBERG, Michael (2009). Multidirectional memory: remembering the Holocaust in the age of decolonization. Stanford, California: Stanford University Press. [Cultural memory in the present].
SILVA, Denise Ferreira da (2018). O evento racial ou aquilo que acontece sem o tempo. In: PEDROSA, Adriano et al. (Org.). Histórias afro-atlânticas. Antologia. São Paulo: Instituo Tomie Ohtake; MASP. v. 2, p. 407-411.
SILVA, Denise Ferreira da (2019). A dívida impagável. Tradução de Pedro Daher e de Amilcar Packer. São Paulo: Oficina de Imaginação Política e Living Commons. Disponível em: https://casadopovo.org.br/wp-content/uploads/2020/01/a-divida-impagavel.pdf Acesso em: 18 fev. 2020.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty (2010). Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida; Marcos Pereira Feitosa; André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG.
VARGAS, Mariluci Cardoso de (2018). O testemunho e suas formas: historiografia, literatura, documentário (Brasil, 1964-2017). Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
VERUNSCHK, Micheliny (2016). Aqui, no coração do inferno. São Paulo: Patuá Editora.
VERUNSCHK, Micheliny (2017). O peso do coração do homem. São Paulo: Patuá Editora.
VERUNSCHK, Micheliny (2018). O amor, esse obstáculo. São Paulo: Patuá Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lua Gill da Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.