Against all fires, fire: revenge as resistance in Antonio Callado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-4018631

Keywords:

revenge, indigenous people, peasants, military regime

Abstract

This essay analyzes the report O esqueleto na lagoa verde (1953), and the novels Quarup (1967) and A expedição Montaigne (1982), by Antonio Callado, based on the theme of revenge as a possibility of resistance and construction of a future against the authoritarianism of the military regime and the colonial process. The indigenous peoples characters and the peasants represent the dispute for land allied to a discursive and knowledge dispute, therefore the incendiary gestures of revolt are understood as ways of questioning who has the right to violence in Brazil and who is interested in the discourse of peace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRIGUCCI JR., Davi (2010). O sumiço de Fawcett [posfácio]. In: CALLADO, Antonio. O esqueleto na lagoa verde: ensaio sobre a vida e o sumiço do coronel Fawcett. São Paulo: Companhia das Letras.

ASCENSO, Gabriel (2020). 119 A paz. Pandemia crítica. Disponível em https://www.n-1edicoes.org/textos/114 Acesso em: 15 set. 2021.

BASTOS, Alcmeno (2000). A história foi assim: o romance político brasileiro dos anos 70/80. Rio de Janeiro: Caetés.

BENJAMIN, Walter (1994). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense.

CALLADO, Antonio (1953/2010). O esqueleto na lagoa verde: ensaio sobre a vida e o sumiço do coronel Fawcett. São Paulo: Companhia das Letras.

CALLADO, Antonio (1965/1979). Tempos de Arraes: a revolução sem violência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

CALLADO, Antonio (1967/2014). Quarup. Rio de Janeiro: José Olympio.

CALLADO, Antonio (1972/2014). Bar Don Juan. Rio de Janeiro: José Olympio.

CALLADO, Antonio (1976/2014). Reflexos do Baile. Rio de Janeiro: José Olympio.

CALLADO, Antonio (1981/2014). Sempreviva. Rio de Janeiro: José Olympio.

CALLADO, Antonio (1982/2014). A Expedição Montaigne. Rio de Janeiro: José Olympio.

CASTRO, Eduardo Viveiros; CUNHA, Manoela Carneiro (1985). Vingança e temporalidade: os Tupinambás. Anuário Antropológico, v. 10, n. 1, p. 191-208. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/6354 Acesso em: 20 set. 2021.

CLASTRES, Pierre (2004). Arqueologia da violência: pesquisas de antropologia política. São Paulo: Cosac & Naify.

CHIAPPINI, Ligia. “Callado e a vocação empenhada do romance brasileiro”. In: CALLADO, Antonio. A expedição Montaigne. Rio de Janeiro: José Olympio, 2014.

DERRIDA, Jacques (2005) O perdão, a verdade, a reconciliação: qual gênero? In: NASCIMENTO, Evandro. Jacques Derrida: pensar a desconstrução. São Paulo: Estação Liberdade.

DIDI-HUBERMAN, Georges (2012). Quando as imagens tocam o real. Pós: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 206-219.

DINIZ, Clarissa (2020). Street fight, vingança e guerra: artistas indígenas para além do “produzir ou morrer”. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 68-88. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/view/102736/58302 Acesso em: 20 set. 2021.

ESBELL, Jaider (2021). Universos que se espelham nas artes. Teatro e os povos indígenas. Disponível em: https://www.n-1edicoes.org/universos-que-se-espelham-nas-artes? Acesso em: 30 set. 2021.

FIOROTTI, Devair Antonio (2020). Os macuxis riem com o jabuti ou da traquinagem ao questionamento pelo riso. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 22, n. 39. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rblc/a/FWjn5638h9xZmH8X55NknkC/?lang=pt Acesso em: 30 set. 2021.

GERMANO, Idilva (2005). Florestas, índios e sabiás: itinerários dos símbolos românticos da nacionalidade na ficção de Antonio Callado. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1-2, n. 27, p. 17-26. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/17422/1/2005_art_impgermano.pdf Acesso em: 20 set. 2021.

GROSSMAN, Jonathan (2000). Violência e silêncio: reescrevendo o futuro. História oral, Revista da Associação Brasileira de História Oral, v. 3, p. 7-24.

GUERRAS DO BRASIL. DOC. Direção: Luiz Bolognesi. Produção de Laís Bodanzky e Buriti Filmes. Brasil: Netflix, 2019.

KIENING, Christian (2014). O sujeito selvagem: pequena poética do Novo Mundo. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce (2015). A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras.

MOMBAÇA, Jota (2016). Rumo a uma redistribuição desobediente de gênero e anticolonial da violência. Oficina de Imaginação Política e 32ª Bienal de São Paulo. Disponível em: https://issuu.com/amilcarpacker/docs/rumo_a_uma_redistribuic__a__o_da_vi Acesso em: 20 set. 2021.

ROSA, Guimarães (1956/2001). Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

ROTHER, Larry (2019). Rondon, uma biografia. Rio de Janeiro: Objetiva.

SCOTT, James (2013). A dominação e a arte da resistência: discursos ocultos. Lisboa: Letra livre.

STENGERS, Isabelle (2011). Cosmopolitics. University of Minnesota Press.

STENGERS, Isabelle (2018). A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 69, p. 442-464. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/145663 Acesso em: 20 set. 2021.

SÜSSEKIND, Flora (1990). O Brasil não é longe daqui: o narrador, a viagem. São Paulo: Companhia das Letras.

TAYLOR, Diana (2013). O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Published

2021-06-14

How to Cite

Humberto Torres, J. . (2021). Against all fires, fire: revenge as resistance in Antonio Callado. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (63), 1–14. https://doi.org/10.1590/2316-4018631

Issue

Section

Free Theme Section