Espiridião, Carnival and a Modern Aesthetic in Salim Miguel’s Florianópolis
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40186216Keywords:
Salim Miguel, Florianópolis, Modernism, modernityAbstract
In this paper, we analyze some special topics in the short story “Carnaval: casos de Espiridião,” a part of Salim Miguel’s debut book, Velhice e outros contos, in order to construct both an image of the Florianópolis fused in the narrative and of the modernist experience in which the text inserts itself. Thus, we discuss some aspects of the city in its modernizing process, and how such elements appear, first, on a discursive level, which points to a series of contradictions, then we pay attention to literary form. In this analysis, we point out how the story mimics the dual structure of the city's elites and, at the same time, imposes, through editing, the presence of modernism as a possibility of differentiation.
Downloads
References
ARAUJO, Hermetes Reis de (1989). A invenção do litoral: reformas urbanas e reajustamento social em Florianópolis na primeira república. 1989. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.
BENJAMIN, Walter (2016). Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica.
BENJAMIN, Walter (2017a). Rua de mão única: infância berlinense: 1900. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica.
BENJAMIN, Walter (2017b). Sobre alguns motivos na obra de Baudelaire. In: BENJAMIN, Walter. Baudelaire e a modernidade. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
BENJAMIN, Walter (2019). Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica.
CABRAL, Oswaldo Rodrigues (1979). Nossa Senhora do Desterro: memórias. Florianópolis: Lunardelli.
CANDIDO, Antonio (1975). Os parceiros do Rio Bonito. São Paulo: Livraria Duas Cidades.
CARDOSO, Fernando Henrique (2000). Negros em Florianópolis: relações sociais e econômicas. Florianópolis: Insular.
CASCAES, Franklin (2008). Crônicas de Cascaes. Florianópolis: Fundação Franklin Cascaes. v. 1.
CASCAES, Franklin (2012). O fantástico na Ilha de Santa Catarina. Florianópolis: EdUFSC.
D’EÇA, Othon Gama (2008). Homens e algas. 5. ed. Florianópolis: EdUFSC.
DIDI-HUBERMAN, George (2012). Quando as imagens tocam o real. Tradução de Patícia Carmello e Vera Casa Nova. PÓS, v. 2, n. 4, p. 206-219.
DIDI-HUBERMAN, George (2017). Povos expostos, povos figurantes. Tradução de Maria da Luz Correia. Vista, n. 1, p. 16-31.
FLORES, Maria Bernardete Ramos (1997). A Farra do Boi: palavras, sentidos, ficções. Florianópolis: EdUFSC.
MIGUEL, Salim (1981). Velhice e outros contos. Florianópolis: FCC.
MIGUEL, Salim (1994). Primeiro de abril: narrativas da cadeia. Rio de Janeiro: José Olympio.
MIGUEL, Salim (2000). Nur na escuridão. Rio de Janeiro: Topbooks.
MOTTA, Flávia de Mattos (2015). Sonoro silêncio: história e etnografia do aborto. Ponta Grossa: Todapalavra.
PEREIRA, Ivonete (2004). As decaídas: prostituição em Florianópolis (1900-1940). Florianópolis: EdUFSC.
RAMOS, Átila (1997). Carnaval da ilha. Florianópolis: Papa Livro.
RAMOS, Sebastião (1999). No tempo do Miramar. Florianópolis: Editora Papa-Livro.
REBELO, Marques (2003). O simples coronel Madureira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
REBELO, Marques (2010). Florianópolis. In: REBELO, Marques. Cenas da vida brasileira. Rio de Janeiro: José Olympio.
SARLO, Beatriz (2004). La imaginación técnica: sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
SARLO, Beatriz (2013). Sete ensaios sobre Walter Benjamin e um lampejo. Tradução de Joana Angélica d’Avila Melo. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.
SCHWARZ, Roberto (2014). O sentido histórico da crueldade em Machado de Assis. In: SCHWARZ, Roberto. As ideias fora do lugar: ensaios selecionados. São Paulo: Penguin-Companhia.
SIMMEL, Georg (2005). As grandes cidades e a vida do espírito. Tradução de Leopoldo Waizbort. Mana, v. 11, n. 2, p. 577-591.
SONTAG, Susan (1993). O amante do vulcão. Tradução de Isa Mara Lando. São Paulo: Companhia das Letras.
STODIECK, Beto (1999). Na Praça XV, o carrossel da boneca viva. In: PORTO, Bea; LAGO, Fernanda (Org.). É tudo mentira: a história segundo Beto Stodieck. Florianópolis: Verde Água Produções Culturais.
TRAMONTE, Cristiana (1995). A pedagogia das escolas de samba de Florianópolis: a construção da hegemonia cultural através da organização do carnaval. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
VIEIRA, Alexandre Sardá (2010). Sessão das moças: história, cinema, educação (Florianópolis: 1943-1962). Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Natan Schmitz Kremer, Alexandre Fernandez Vaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.