The Liquidity of Modernity in the Narrative of Sérgio Sant’Anna: Representations of Desire and Violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40186215

Keywords:

liquid modernity, desire and violence, “O embrulho da carne”, Sérgio Sant’Anna

Abstract

The present work embarks on an ambivalent flight that transports representations of liquid modernity, a metaphor of fluidity of contemporary “existence,” developed by the sociologist Zygmunt Bauman (1925). In such a liquid scenario, human relationships are at the center of attention in the production of contemporary Brazilian art. The purpose of this paper is to highlight themes raised in the complexities of narratives of liquid modernity, such as desire, fear and violence. To this end, we present an interpretation based on the aesthetic-receptional vision of Hans Robert Jauß in the short story “O embrulho da carne”, from the work O voo da madrugada (2003), by the Brazilian writer Sérgio Sant’Anna.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO W. Theodor (1988). Teoria estética. Tradução de Artur Morão. São Paulo: Martins Fontes.

BAUMAN, Zygmunt (2001). Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentizien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

BAUMAN, Zygmunt (2004). Amor líquido. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

BAUMAN, Zygmunt (2005). Identidade. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

CURY, Maria Zilda Ferreira (2007). Novas geografias narrativa. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 7-17, dez.

DALCASTAGNÈ, Regina (2005). Violência, marginalidade e espaço na narrativa brasileira contemporânea. Diálogos latino-americanos, Aarhus, v. 11, p. 72-82.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda (2008). Miniaurélio: o minidicionário da língua portuguesa. 7. ed. Curitiba: Positivo.

GONGORA, Anderson Possani (2006). Ficção e violência: as narrativas de Sérgio Sant’Anna e leituras sufocantes. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABRALIC, 10.,. Anais [...] Rio de Janeiro: Abralic. p. 1-8.

JAUSS, Hans Robert (1969/1994). A história da literatura como provocação à teoria literária. Tradução de Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática.

MIRANDA, Mariana Lage, (2007), Objeto ambíguo: arte e estética na experiência contemporânea, segundo H. R. Jauss. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

PALLARES-BURKE, Maria Lúcia Garcia (2004). Entrevista com Zigmunt Bauman. Tempo social, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 301-325.

PELLEGRINI, Tânia (2004). No fio da navalha: literatura e violência no Brasil de hoje. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 24, p. 15-34, jul./dez.

SANT’ANNA, Sérgio (2003). O voo da madrugada. São Paulo: Companhia das Letras.

SANT’ANNA, Sérgio (2012). Sérgio Sant’Anna, o autor imprevisível. [Entrevista concedida a] Guilherme Pavarin. Revista Época, 19 out. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/cultura/noticia/2012/10/sergio-santanna-o-autor-imprevisivel.html. Acesso em: 1º jan. 2019.

SCHØLLHAMER, Karl Erik (2009). O realismo de novo. In: SCHØLLHAMER, Karl Erik Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. p. 53-104.

Published

2021-04-12

How to Cite

Collinge, M. D. da R. ., & Figueiredo, E. . (2021). The Liquidity of Modernity in the Narrative of Sérgio Sant’Anna: Representations of Desire and Violence . Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (62), 1–12. https://doi.org/10.1590/2316-40186215