What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-4018575

Keywords:

teaching literature, didactics, literature circles

Abstract

Reflecting on the question “what is taught when teaching literature?” this article elaborates on the complex relationship between the different actors responsible for the constitution of this object of teaching as well as the conflicting forces between the different fields in communication that make up this object, especially literary and didactic studies that end up producing cleavages in the models of literature teaching in force in Brazil today. From a synthesis of diagnostics on the subject, we identify in the proposals of reading circles among peers (Hébert, 2010) an approach to the literary in an educational context that seems to us to articulate the knowledge of the different constituent fields of a literary didactics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Márcia (2004). Cultura letrada, literatura e leitura. São Paulo: Unesp.

ALVES, José Helder Pinheiro (Org.) (2014). Memórias da Borborema 4: discutindo a literatura e seu ensino. Campina Grande: Abralic.

BAYARD, Pierre (2008). Comment parler des livres qu’on pas lus? Paris: Les Éditions de Minuit.

CHEVALLARD, Yves (1991). La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Paris: La Pensee Sauvage.

COSSON, Rildo (2014). Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto.

DALVI, Maria Amélia; DALLA-BONA, Maria Elisa (Orgs.) (2014). Apresentação. Dossiê Leitura e escrita literária na educação básica. O que tem a dizer a pesquisa contemporânea? Educar em Revista, Curitiba, v. 30, n. 52, p. 17-21, abr./jun.

DANIELS, Harvey (2002). Literature circles: voice and choices in Book Clubs and Reading Groups. Portland, Maine: Stenhouse Publishers.

DINIZ, Lígia Gonçalves (2016). O mundo nos textos literários: releituras da interpretação e possibilidades em sala de aula. Literatura e sociedade, São Paulo, v. 21, n. 23, p. 139-162.

FAILLA, Zoara (Org.) (2016). Retratos da leitura no Brasil. Rio de Janeiro: Sextante.

GIASSON, Jocelyne (2003). La lecture: théorie et pratique. Québec: Gaetan Morin.

GABATHULER, Chloé (2016). Apprécier la littérature. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

GONÇALVES, Luciana Sacramento Moreno (2014). Os jovens em círculos de leitura literária: uma proposta para espaços alternativos. Tese (Doutorado em Letras) ”“ Pontíficia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

HALTÉ, Jean François (1992). La didactique du français. Paris: Presses Universitaires de France.

HÉBERT, Manon (2006). Une démarche intégrée et explicite pour enseigner à "apprécier" les oeuvres littéraires. Québec Français, Montréal, n. 143, p. 74-76.

HÉBERT, Manon (2008). Le journal de lecture comme genre d’écrit réflexif. Québec Français, Montréal, n. 149, p. 65-66.

HÉBERT, Manon (2010). Co-élaboration du sens dans les cercles littéraires entre pairs. Paris: Editions Européennes.

JOVER-FALEIROS, Rita (2013). Sobre o prazer e o dever ler: figurações de leitores e modelos de ensino da literatura. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola. p. 113-133.

JOVER-FALEIROS, Rita (2018). Retratos da leitura, retratos do leitor: gestos, espaços e hábitos. Água viva, Brasília, v. 3, p. 10-27.

JOUVE, Vincent (2012). A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda. p. 55-67.

LAFONTAINE, Lizaine; HÉBERT, Manon (2015). Quelques effets de l’enseignement de l’oral en situation de cercles de lecture. Québec Français, Montréal, n. 174, p. 19-20.

LISPECTOR, Clarice (1981). Felicidade clandestina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

LONG, Elizabeth (1993). Textual interpretation as collective action. In: BOYARIN, Jonathan (Ed.). The ethnography of reading. Berkeley: University of California Press.

PEREIRA, Valéria Cristina Ribeiro (2015). Dados para o subsídio a práticas da leitura de literatura na escola: um círculo de leitura. Contexto, Vitória, v. 1, n. 27, p. 383-406.

MORTATTI, Maria do Rosário R. (2018). Entre a literatura e o ensino: a formação do leitor. São Paulo: Editora Unesp Digital.

NAKAGOME, Patrícia (2015). Literatura e/ou educação. Via Atlântica, São Paulo, n. 28, p. 89-103, dez.

REZENDE, Neide (2013). Apresentação ao leitor brasileiro. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide (Coords.). Leitura subjetiva e ensino da literatura. São Paulo: Alameda. p. 7-18.

REZENDE, Neide; DALVI, Maria Amélia (2011). Ensino de literatura: o que dizem as dissertações e teses recentes? DLCV, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 37-58, jul./dez.

REZENDE, Neide; OLIVEIRA, Gabriela (2015). Aula de literatura no ensino médio: escombros do texto ou leitura literária? Revista Todas as Letras, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 13-24.

ROUXEL, Annie (2012). Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 145, p. 272-283, jan./abr.

ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide (Orgs.) (2012). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda.

SIMARD, Claude; DUFAYS, Jean-Louis; DOLZ, Joaquim; GARCIA-DEBANC, Claudine (2016). Didactique du français langue première. Bruxelles: De Boeck.

SOUZA, Rodrigo Matos (2012). Leitores, leitura e círculos: uma perspectiva metodológica. Ponto de acesso, Salvador, v. 6, n. 1, p. 92-107.

YUNES, Eliana (1999). Círculos de leitura: teorizando a prática. Leitura: Teoria & Prática, Porto Alegre, n. 33, p. 17-21.

YUNES, Eliana (Org.) (2002). Pensar a leitura: complexidade. Rio de Janeiro: Editora PUC Rio; Loyola.

ROSENBLATT, Louise (1994). The reader, the text, the poem: the transactional theory of the literary work. Carbondale: Southern Illinois University Press.

TARDIF, Jacques (1992). Pour un enseignement stratégique. Montréal: Les Éditions Logiques.

VYGOSTKI, Lev (1997). Pensée et langage. Paris: La Dispute.

Published

2019-07-08

How to Cite

Jover-Faleiros, R. (2019). What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (57), 1–10. https://doi.org/10.1590/2316-4018575