Ferréz:
além do documental
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40185018Abstract
Este artigo visa pensar o lugar central da produção do Ferréz entre as produções da literatura brasileira atual a partir da contemporaneidade de seus interrogantes. Sustentamos que os seus dois primeiros romances Capão pecado (2000) y Manual prático do ódio (2003) levam a cabo um processo de desestabilização e reatualização da distinção entre ficção e não ficção, por um lado, e uma proposta singular do estatuto do real, por outro.
Downloads
References
BAUDRILLARD, Jean (2012/1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
BEAL, Sophia (2013). Brazil under construction. Fiction and public works. New York: Palgrave Macmillan.
BINHO (1997). Postesia. Poesía nos postes. São Paulo: Ed. del autor.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (2011). La literatura más allá de la marginalidad. In: FERRÉZ. Manual práctico del odio. Buenos Aires: Corregidor.
BUZO, Alessandro (2000). O trem ”“ Contestando a versão oficial. São Paulo: ed. del autor.
DEBORD, Guy (1967/2008). La sociedad del espectáculo. Buenos Aires: La Marca.
FERRÉZ (2003). Manual prático do ódio. Rio de Janeiro: Objetiva.
FERRÉZ (2000). Capão pecado. São Paulo, Labor Texto Editorial.
JAGUARIBE, Beatriz (2007). O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco.
KLINGER, Diana (2007). Escritas de si, escritas do outro. O retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7Letras.
LEHEN, Leila (2013). Citizenship and crisis in contemporary Brazilian literature. New York: Palgrave Macmillan.
LINS, Paulo (2002). Cidade de Deus. Rio de Janeiro: Companhia da Letras.
MARTÃN-BARBERO, Jesús (1998/1987). De los medios a las mediaciones. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
MARTÃN-BARBERO, Jesús (2003). Los laberintos urbanos del miedo. Journal: Universitas Humanística, Bogotá, v. 56, n. 56, p. 69-79.
MORICONI, Ãtalo (2006). Circuitos contemporâneos do literário (indicações de pesquisa). Gragoatá, Niterói, v. 11, n. 20, p. 147-163.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do (2009). Vozes marginais na literatura. Rio de Janeiro: Aeroplano.
PIMENTEL, Ary (2014). Selfie da periferia: pensando a autorrepresentação através da Literatura Marginal e da fotografia de Bira Carvalho. Aletria, v. 24, n. 2, p. 49-62.
RANCIÈRE, Jacques (2008). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.
REYES, Alejandro (2013). Vozes dos porões. A literatura periférica/marginal do Brasil. Rio de Janeiro: Aeroplano.
SCHØLLHAMMER, Karl E. (2009). Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
SÜSSEKIND, Flora (2005). Desterritorialização e forma literária. Literatura brasileira contemporânea e experiência urbana. Literatura e Sociedade, São Paulo, n. 8, p. 60-81.
TENNINA, Lucía (2013). Voces desde el margen. Literatura y favela. Seis ensayos sobre Manual Práctico del Odio. Buenos Aires: Edefyl.
VAZ, Sérgio; MUCCIOLO, Adriane (1988). Subindo a ladeira mora a noite. São Paulo: ed. del autor.
VAZ, Sérgio (1991). A margen do vento. São Paulo: ed. del autor.
ZIZEK, Slavoj (2005 [2002]). Bienvenidos al desierto de lo real. Madrid: Akal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.