PROTECTED AREA, ENVIRONMENTAL SERVICES AND PAYMENT FOR ENVIRONMENTAL SERVICES: AN ANALYSIS FROM REBIO TINGUA

Authors

  • Sílvia Maria Varela de Souza Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Monika Richter Universidade Federal Fluminense - UFF Departamento de Geografi a e Políticas Públicas - UFF Instituto de Educação de Angra dos Reis - IEAR
  • Alexander Josef Sá Tobias da Costa Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

protected area, biological reserve, water resources, environmental services

Abstract

Due to the current consumption lifestyle and the lack of public infrastructure such as basic sanitation, natural resources are suff ering great negative impacts, especially water. One of the strategies for conserving water resources to maintain their quality and quantity is, in addition to the Forest Code and the Water Law, the creation of conservation units (UC), especially those that are fully protected, since they do not allow direct use resources. In this context, the objective of this study seeks to contextualize Rebio Tinguá, to highlight the relevance of the environmental water service promoted in the Baixada Fluminense region, as well as to analyze aspects related to the Payment for the Environmental Service (PSA) for water production as fi nancial compensation for the service provided. , which can become a signifi cant alternative source of funds considering the lack of investments that most UCs currently receive. This is an exploratory research, in which diff erent sources of consultation were used, including articles and scientifi c texts. Field research was also carried out on the water abstractions existing within the unit, aiming at recognition, photographic records, location and various notes. The results show that the history of the Serra do Tinguá is directly related to its waters. The region has been protected since 1880, the time of the Empire, due to its springs that have already supplied the nobility of the city of Rio de Janeiro. In 1941 it was declared the Union’s Protective Forest and in 1989 it became a Biological Reserve (REBIO). Currently, REBIO do Tinguá has 31 active water withdrawals managed by CEDAE within the unit, producing quality water, in quantity, which supplies a good part of the population of the Baixada Fluminense. It is concluded that even if this resource is for human supply, the capture and distribution must take place in accordance with the SNUC Law and the National Water Resources Policy, Law 9433/1997. The granting of the concession took place without the opinion and consent of the Unit, and there should be compensation for this environmental service promoted by the existing forest and protected as REBIO, as provided for in article 47 of the SNUC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, F. P. (2014) Histórico de Criação das Categorias de Unidades de Conservação no Brasil. 247 p. Dissertação (Mestrado Profi ssional em Conservação da Biodiversidade e Desenvolvimento sustentável) – Instituto de Pesquisas Ecológicas. Nazaré Paulista.

ARAUJO, M. A. R. (2002) Unidades de Conservação no Brasil: da República à Gestão de Classe Mundial. 272 p. Belo Horizonte : SEGRAC,

BRAGA, B.; PORTO, M.; TUCCI, C. (2002) Monitoramento de Quantidade e Qualidade das Águas. In: REBOUÇAS (Org.). Águas Doces no Brasil: Capital Ecológico, Usos e Conservação. p. 635-649. São Paulo: Editora Escrituras.

BRASIL. Agência Nacional de Águas (2017) Pagamento por Serviço Ambiental, 55 p.

BRASIL. Agência Nacional de Águas. (2010) Atlas Brasil - Abastecimento Urbano de Água, 5 p.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente (2011) Contribuição das Unidades de Conservação Brasileiras para a Economia Nacional, 121 p.

BRASIL. Política Nacional de Recursos Hídricos (1997). Lei N° 9.433, de 8 de janeiro de 1997, Brasília.

BRASIL. Sistema Nacional de Unidades de Conservação (2000) – SNUC. Lei N° 9.985, de 18 de julho de 2000, Brasília.

BRAUMAN, K. A.; DAILY, G. C.; DUARTE, T. K.; MOONEY, H. A. The nature and value of ecosystem services: an overview highlighting hydrologic services. Annual Review of Environment and Resources, v. 32, p. 67-98, 2007. Disponível em: <http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev. energy.>. Acesso em: 01 jun. 2017.

CASTRO JÚNIOR, E. COUTINHO, B. H. FREITAS, L. E. (2009) Gestão da Biodiversidade e Áreas Protegidas. In: GUERRA, A. J. T. & COELHO, M. C. N. Unidades de Conservação: abordagens e características geográfi cas. p. 25-65. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil.

CEDAE. Relatório Anual Tinguá – Informações aos Usuários. Disponível http:// www.cedae.com.br/div/RelatoriosQualidadeAgua/2016/Tingua.pdf 05/05/17.

GJORUP, A. F.; FIDALGO, E. C. C.; PRADO, R. B.; SCHULER, A. E. Análise de procedimentos para seleção de áreas prioritárias em programas de pagamento por serviços ambientais hídricos. Revista Ambiente e Água, v. 11, n. 1, p. 225-238, 2016. Disponível em; <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S19809&script=sci_ abstract&tlng=pt>. Acesso em: 01 jun. 2017.

INEA – INSTITUTO ESTADUAL DO AMBIENTE. (2015) Pagamento por Serviços Ambientais. Disponível em: http://www.inea.rj.gov.br/Portal/Agendas/ GESTAODEAGUAS/PagamentosproServiosAmbientais/ProjetosdePSA/Programa/. Acesso em: 01 de jun de 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE ANÁLISES SOCIAIS E ECONÔMICAS -IBASE. (2006) Projeto Água em Unidade de Conservação, 30 p.

MEA - Millennium Ecosystem Assessment. Ecosystems and human well-being: Synthesis. Washington, DC: Island Press, 2005.

MEDEIROS, R. 2006. Evolução das Tipologias e Categorias de Áreas Protegidas no Brasil. Revista Ambiente e Sociedade, v. IX, n. 1, jan./jun., p. 41-64.

MORSELLO, C. (2011) Áreas protegidas públicas e privadas: seleção e manejo. 344 p. São Paulo: Annablume: Fapesp.

PAZ, R. J. FREITAS, G. L. SOUZA, E. A. (2006) Unidades de Conservação no Brasil: História e Legislação. 243 p. João Pessoa. Ed. Universitária UFPB, 2006.

POSTEL, S.; VICKERS, A. (2004) Incrementando a produtividade hídrica. In: Worldwatch Iinstitute. Estado do mundo: estado do consumo e o consumo sustentável. Salvador: Uma.

RECH, A. U. (2011) O valor econômico e a natureza jurídica dos serviços ambientais. In: RECH, Adir Ubaldo (org.). Direito e economia verde: natureza jurídica e aplicações práticas do pagamento por serviços ambientais como instrumento de ocupações sustentáveis. Caxias do Sul: Educs, 2011. P. 49/70.

SCHULER, A. E.; FIDALGO, E. C. C.; PRADO, R. B.; TURETTA, A. P. D. Manual para pagamento por serviços ambientais hídricos : seleção de áreas e monitoramento. Editoras técnicas. Brasília, DF: Embrapa, 2017. 78 p.: il. color. ; 22 cm x 16 cm.

SMITH, M.; DE GROOT, D.; PERROT-MAÎTRE, D.; BERGKAMP, G. Pay: establishing payments for watershed services. Gland: IUCN, 2008. Disponível em: <https://portals.iucn.org/library/sites/library/fi les/documents/2006-054.pdf>. Acesso em: 6 dez. 2017.

SUPERTI E.; Aubertin C. (2015). Pagamentos por serviços ambientais na Amazônia : o desvio de um conceito - casos do Amapá e Acre. Desenvolvimento e Meio Ambiente, p.35, 209-224.

VEIGA, N.; F. C. DA. A construção dos mercados de pagamentos por serviços ambientais e suas implicações para o desenvolvimento sustentável no Brasil. 2008. Rio de Janeiro, Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade – CPDA, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ, 2008.

WUNDER, S.; BORNER, J.; TITO, M. R.; PEREIRA, L. Pagamentos por serviços ambientais: perspectivas para a Amazônia Legal. Brasília: MMA, 2008.

Published

2022-01-21

How to Cite

Varela de Souza, S. M., Richter, M. ., & Sá Tobias da Costa, A. J. . (2022). PROTECTED AREA, ENVIRONMENTAL SERVICES AND PAYMENT FOR ENVIRONMENTAL SERVICES: AN ANALYSIS FROM REBIO TINGUA. Space and Geography Journal, 22(1), 189–220. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/40161

Issue

Section

Paper