LANDSCAPES EXPERIENCED IN THE TRAILS OF EDUCATION PHENOMENOLOGICAL
DOI:
https://doi.org/10.26512/2236-56562018e40130Keywords:
Landscapes, Experience, Trails, Education phenomenologicalAbstract
The act of Teaching Geography, in the perspective phenomenological, assumes an initial work of education of the senses by experience, in which vision, hearing, tact, smell and palate are stimulated through the sensations provided in the fi eld. This research proposes a refl ection on the pedagogical potential of conducting fi eld activities with school, through the trails in ecological parks located in the municipality of Londrina, for. No, where there are remnants of the Atlantic rainforest, second most threatened biome of the world. The intention of the trails is to develop a humanist environmental education by the pathways of perception, feelings and emotions of man during the experimentation landscapes preserved in urbanized environments. The experimentation contributed to the students better understanding the relationships between the content presented in the classroom and the actual application in life. Thus, it was possible to awaken the critical sense as an active subject and not as a spectator of the natural medium transformations occurring within the space that dwells.
Downloads
References
BESSE, Jean-Marc. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Trad. de Annie Cambe. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
BONDÍA, J.L. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
BRASIL. ATLÂNTICA, SOS Mata. Atlas dos remanescentes fl orestais da Mata Atlântica. Disponível em: http://mapas.sosma.org.br/. Acesso em: 02 nov. 2015.
CORRÊA, Paulo Alexandre. Croqui do Parque Arthur Thomas. In:______. O Parque Municipal Arthur Thomas para a prática do lazer. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Educação Física – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.p. 27.
DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfi ca. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
GRATÃO, Lúcia Helena Batista; MARANDOLA JR., Eduardo. Sabor da, na e para Geografi a. Geosul, v. 26, n. 51, p. 59-74, 2011. Disponível em: https://periodicos. ufsc.br/index.php/geosul/article/view/24658. Acesso em 10 abr. 2016
HOLZER, Werther. Uma discussão fenomenológica sobre os conceitos de paisagem e lugar, território e meio ambiente. Revista Território, v. II, n. 3, p. 77-85, 1997. Disponível em: http://www.revistaterritorio.com.br/pdf/03_6_holzer.pdf. Acesso em: 18 jul. 2015.
MAACK, R. Geografi a física do Estado do Paraná. Curitiba: IBPT, 1968.
MARANDOLA JR. E. Um sentido fenomenológico de paisagem: o sentir em mistura do ser-lançado-no-mundo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL QUESTÕES CONTEMPORÂNEAS SOBRE PAISAGEM, n., 2014, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. Texto base da conferência proferida, no prelo.
______. Sabor enquanto experiência geográfi ca: por uma geografi a hedonista/Flavor as a geographical experience: for hedonist geography. Geografi cidade, v. 2, n. 1, p. 42-52, 2012. Disponível em: http://www.uff .br/posarq/geografi cidade/revista/index. php/geografi cidade/article/view/4 Acesso em: 10 abr. 2016.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PASCHOAL, Wilson Aparecido. Localização das áreas de fragmento da Mata Atlântica, no município de Londrina/PR In:______. Paisagens Experienciadas nas Trilhas da Educação Fenomenológica. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Geografi a – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016. p. 31.
TUAN, Yi-fu. Topofi lia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Trad. Lívia de Oliveira. Londrina: EDUEL, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.