GEOGRAPHY AND PHOTOGRAPHY: RELATIONSHIP BETWEEN LANDSCAPE, SPACE AND IMAGE
DOI:
https://doi.org/10.26512/2236-56562012e39956Keywords:
landscape, geographical space, photographyAbstract
This article intends to expose the relationship between landscape and geographical space concepts developed by Milton Santos and photography, from an exhibition about the emergence of the concept of landscape as art, a discussion of the birth of photography and, finally, a reflection about the ambiguities and possibilities of using photography as a historical source. We point to geographic content combined with photographic interpretation (and other documents) can reveal the movement of society, economy, politics, through the urban transformations, which are the visible features of the images, the landscape, it is possible to explain from them the geographic space that is not restricted to what we see. With this, we seek to contribute to a method that provides an appropriate approach in the analysis of geographic photographic documents.
Downloads
References
BARTHES, R. (1984). A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, p. 185.
BAUDELAIRE, C. (2006). Salon de 1859. Texte de la Revue française. Paris: Honoré Champion Éditeur, p. 9-13.
BERGER, J. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999, 165p.
CARVALHO, V.C.A. (2008) A representação da natureza na pintura e na fotografia brasileiras do século XIX. In: FABRIS, Annateresa (org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. 2 ed. 1. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, p. 199-231.
DUBOIS, P. (1994). O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas, SP: Papirus, 362p.
FABRIS, A. (2008). O circuito social da fotografia: estudo de caso – I. In: FABRIS, A. (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. 2 ed. 1. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, p. 39-57.
JANSON, H.W. & JANSON, A.F.(1996). Iniciação à História da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 475 p.
KOSSOY, B. (2001). Fotografia & História. 3ed. revista. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001. 176p.
KOSSOY, B. (2007). Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007, 176p.
KOSSOY, B. (2009). Realidades e ficções na trama fotográfica. 4ª ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009, 156p.
LIMA, S.F. (2008). O circuito social da fotografia: estudo de caso – II. In: FABRIS, A. (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. 2 ed. 1. reimpr. – São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008, p. 58-82.
LUCHIARI, M.T.D.P. (2001). A (re) significação da paisagem no período contemporâneo. In: Corrêa, Roberto Lobato/Rosendahl, Zeny. Paisagem, imaginário e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, p. 9-28.
MENDES, R. (2004). São Paulo e suas imagens. In: São Paulo: 450 anos. Cadernos de Fotografia Brasileira. Instituto Moreira Salles. 2 ed., 2004, p. 381-487.
ROUILLÉ, A.(2009). A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009, 483p.
SANTOS, M.P. (2006). O Espaço humanizado, a Paisagem humanizada e algumas reflexões sobre a paisagem em São Paulo na primeira metade do século XIX. Tese (doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Geografia, São Paulo, 2006, 234p.
SANTOS, M. (1988). Metamorfoses do espaço habitado, fundamentos teórico e metodológico da Geografia. São Paulo: Hucitec, 1988a, 28p.
SANTOS, M. (1988b). O espaço em questão. In: Terra Livre. São Paulo: Editora Marco Zero,
SANTOS, M. (2006). A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4ª ed. 2ª reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006, 392p.
SANTOS, M. (2009). Pensando o Espaço do Homem. 5.ed. 2.reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009, 96p.
SEVCENKO, N. (2004). De mameluca, mulata e gótica a moderna, cosmopolita e caótica: as metamorfoses de Piratininga. In: São Paulo: 450 anos. Cadernos de Fotografia Brasileira. Instituto Moreira Salles. 2 ed., 2004, p. 314-333.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.