GEOGRAPHY IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Cristina Maria Costa Leite Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (MTC/FE/UnB).

Keywords:

geographical space, complexity, abilily, primary school, teaching geography, state

Abstract

“Knowing how to think the geographical space, to be organized and able to fight on it “ its a major saying of Yves Lacoste, showing the importance of thinking in geographical terms. However such task, viewed as a simple one, appears difficult due to its complexity. This article focus some of these points envolved in this subject. Is it really complex to understand and interpreted the geographical space where we live on? Isn‘t this difficult showing the fact that there was a lack in the development of such ability? The answers are affirmative. Thinking the geographical space is a complex task. It is an ability that should start being developed, since early ages, specially at the beginning of the teaching process. It is just the development of this skill that will mark the geographical teaching at primary school (1 st to 4 th levels). And such makes this step quite different from the subsequent ones. The above conclusion comes from an analyses of questions concerned to the: Problems of teaching geography at primary school level; Historical roots of these problems; Paradigmatic evolution of geography subject and the phisosophical foudantions of school praxis; Existing relations among geography subject / geography at primary shool / the role of the state; uniqueness of geographical teaching at first schools levels; the meaning of place as a concrete possibility for human actinos; the space where we live as na expression of the phenomenological approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Rosângela D. de ; PASSINI , Elza Y (1991). O Espaço Geográfico: Ensino e Representação. São Paulo: Ed. Contexto.

BECKER, Berta K. EGLER, Cláudio A . G. (1994). Brasil - Uma Potência Regional na Economia-Mundo. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

CALLAI, Helena Copetti. (2000). Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (org.). Ensino de Geografia: Práticas e Textualizações no Cotidiano. Porto Alegre: Ed. Mediação. p. 83-134.

CASTILLO, Jesús Domínguez. (1998). A solução de problemas em Estudos Sociais. In: POZO, Juan Ignacio (org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ARTMED. p. 103-137.

CAVALCANTI, Lana de Souza. (1998). Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. 2. ed. Campinas/SP: Ed. Papirus. CORRÊA, Roberto Lobato. (1998). Região e Organização Espacial. 6. ed. São Paulo: Ed. Ática.

CORRÊA, Roberto Lobato. (1995). Espaço: um conceito chave em Geografia. In: CASTRO, Iná E.; GOMES, P. C. da C.; CORREA, R. L. Geografia: Conceitos e Temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. p.15-44.

FERREIRA, (1986). Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio de Língua Portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira , 14ª impressão.

FUNDAÇÃO EDUCACIONAL DO DISTRITO FEDERAL. (1997). Atlas Histórico e Geográfico do Distrito Federal. Brasília: Fundação Educacional do Distrito Federal.

LEITE, Cristina Maria Costa. (2001). O Zoneamento Ecológico-Econômico: Impasses e Perspectivas de um Instrumento de Gestão Ambiental. Dissertação de Mestrado. Brasília: Universidade de Brasília, UnB/IH/GEA.

MACHADO, Mônica Sampaio. (2000). A Implantação da Geografia Universitária no Rio de Janeiro. In: SCRIPTA NOVA – Revista Electrónica de Geografia y Ciencias Sociales. Innovación, Desarrollo y Medio Local : Dimensiones Sociales y Espaciales de la Inovación. Barcelona: Universidad de Barcelona [ISSN 1138-9788], N.º 69(5).

MORAES, Antônio Carlos Robert (1983). Geografia: Pequena História Crítica. 2. ed. São Paulo: Hucitec.

OLIVEIRA, Ariovaldo U. de (org.). (1994). Para onde vai o ensino de Geografia. 4. ed. São Paulo: Contexto.

RESENDE, Márcia S. (1989). A Geografia do aluno trabalhador: Caminhos para uma Prática de Ensino. São Paulo: Edições Loyola.

SANTOS, Milton. (1996). A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec.

SANTOS, Theotonio dos. (1993).Economia mundial, Integração Regional e Desenvolvimento Sustentável: As Novas Tendências da economia Mundial e a Integração Latino Americana. 3. ed. Petrópolis: Ed. Vozes.

VLACK, Vânia. (1990). Geografia em Debate. Belo Horizonte:Editora Lê.

VLACK, Vânia. (1991). Geografia em Construção. Belo Horizonte:Editora Lê.

WALLERSTEIN, I. (1985), O Capitalismo Histórico. São Paulo: Brasiliense.

Published

2022-01-21

How to Cite

Costa Leite, C. M. (2022). GEOGRAPHY IN ELEMENTARY EDUCATION. Space and Geography Journal, 5(2), 245–280. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/39713

Issue

Section

Paper