O musical na cena brasileira contemporânea: aspectos intermidiais e possibilidades de estudo

Authors

  • Diógenes A. Vieira Maciel Universidade Estadual da Paraíba
  • Filipe Moura Galdino Universidade Estadual da Paraíba
  • Sanny Mielly Almeida de Moraes Barros Universidade Estadual da Paraíba

Keywords:

Intermidiality. Musical dramaturgy. Contemporary theater

Abstract

This is a proposal of analysis-interpretation focused on the Brazilian musical forms, in historical perspective and inserted in the theoretical field of intermidiality studies to defining their generic model in the contemporaneity. The corpus consists of two texts, namely: 7 - The Musical (2011), by Charles Möeller and Claudio Botelho (music
by Ed Motta), and Revenge (2014) by Anna Toledo (inspired by the work of Lupicínio Rodrigues). This attention, given such specificity of dramaturgy texts, is therefore composed of modes of reading (under construction) to understand its verbal aspects (the libreto) and audiovisual dimension. It seeks, then, to expand the forms of musical dramaturgy as a media combination process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diógenes A. Vieira Maciel, Universidade Estadual da Paraíba

Professor do Departamento de Letras e Artes, , atuando no Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade.

Filipe Moura Galdino, Universidade Estadual da Paraíba

Graduando em Letras-Português. Bolsista PIBIC/CNPq/UEPB.

Sanny Mielly Almeida de Moraes Barros, Universidade Estadual da Paraíba

Graduanda em Letras-Português. Bolsista PIBIC/CNPq/UEPB.

References

FOLEGATTI, Myrtes Maria da Silva. O musical modelo Broadway nos palcos brasileiros. Tese (Doutorado). PUC ”“ Rio de Janeiro. 2011.

FREIRE, Vanda Bellard. Rio de Janeiro, século XIX: cidade da ópera. Rio de Janeiro: Garamond, 2013.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução de André Cechinel. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011.

MACHADO, Álvaro Manuel; PAGEAUX, Daniel-Henri. Morfologia literária. In:__. Da literatura comparada à teoria da literatura. 2. ed., revista e atualizada. Lisboa: Editorial Presença, 2001. p. 113-133.

MACIEL, Diógenes André Vieira. As relações intermidiáticas e as formas dramático-musicais. In: FLORY, Alexandre; PASCOLATI, Sonia (Orgs.). Teatro e Intermidialidade. Maringá: EdUEM, 2015. p. 79-94.

MÖELLER, Charles; BOTELHO, Claudio. 7 ”“ O musical. Encarte Revista de Teatro, SBAT, Rio de Janeiro, n. 526, julho/agosto de 2011.

MOTA, Marcus. A realização de óperas como campo interartístico: dramaturgia, performance e interpretação de ficções audiovisuais. Música em contexto, n. III, 2009, p. 53-60.

MOTA, Marcus. Dramaturgia musical: problemas e perspectivas de um campo interartístico. III Seminário Nacional de Pesquisa em Música da UFG, Goiânia, Brasil. Anais do... Goiânia, 2003.

PAVIS, Patrice. O teatro no cruzamento de culturas. Tradução de Nanci Fernandes. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PRADO, Décio de Almeida. História concisa do teatro brasileiro: 1570-1908. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999.

RABETTI, Maria de Lourdes (Beti). Teatro e comicidades 2: modos de produção do teatro ligeiro carioca. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.

RABETTI, Maria de Lourdes; MACIEL, Paulo M. C. Itinerário da opereta: do mapeamento de acervos a uma antologia das fontes selecionadas. In: PARANHOS, Kátia R. (Org.). História, teatro e política. São Paulo: Boitempo, 2012. p. 59-80.

RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e remediação: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 15-45.

SHAKESPEARE, William. Sonho de uma noite de verão. São Paulo: Escala Educacional, 2005.

SILVA, Marcel Vieira Barreto. Adaptação intercultural: em busca de um modelo analítico. Significação, São Paulo, ano 39, n. 38, 2012.

SILVA, Marcel Vieira Barreto. Adaptação intercultural: o caso de Shakespeare no cinema brasileiro. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2013.

TOLEDO, Anna. Vingança. São Paulo: É Realizações, 2014.

VENEZIANO, Neide. É brasileiro, já passou de americano. Revista Poiésis, n. 16, p. 52-61, dez. 2010.

Published

2016-12-28

How to Cite

Maciel, D. A. V., Galdino, F. M., & Barros, S. M. A. de M. (2016). O musical na cena brasileira contemporânea: aspectos intermidiais e possibilidades de estudo. Dramaturgies, 1(2-3). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/8747