Music composition and theatricality in Speaking Drums, by Péter Eötvös
DOI:
https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v1i2-3.8659Keywords:
composição musical, teatralidade, poesia sonora, percussão múltipla, EötvösAbstract
How does Péter Eötvös address the theatrical potential of musical performance in the composition of the percussion and orchestra concerto Speaking Drums? The answers presented here are based on contextual information about the composition of the piece and the study of its score, in dialogue with references that allow conceptualizing, contextualizing and discussing the question. Eötvös connects composition and theatricality of the musical performance by using the visuality and gesture that emerge from multiple percussion, investing in the expressive potential of the soloist to whom he entrusted the recording of the work and using sound poetry as a compositional material and symbolic link for the establishment of the talking drums magical narrative. The fundamental contribution of this reflection is to emphasize that such a theatricalisation in compositional approach is not restricted to predominantly scenic repertoires such as instrumental theater and musical theater, but allows the composer to appropriate a range of aesthetic possibilities related to the spatial, visual, gestural and representational aspects of the musical performance situation.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. 3ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BINGÖL, Ann-yi. Description. In: Speaking Drums. Mainz: Schott Music, 2013. Disponível em <https://en.schott-music.com/shop/speaking-drums.html>, acesso em setembro de 2016.
BOSSEUR, Dominique; BOSSEUR, Jean-Yves. Revoluções musicais: a música contemporânea depois de 1945. Lisboa: Editorial Caminho, 1990.
CHAVES, Celso Giannetti Loureiro. Transformações, admissibilidades, rupturas e continuidades: discurso sobre a evolução da música. Revista da UFMG, Belo Horizonte, v. 21, n. 1 e 2, 2014, p. 200-221. Disponível em <https://seer.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/1734/1242>, acesso em outubro de 2016.
_________________________________. Por uma pedagogia da composição musical. In: FREIRE, Vanda (Ed.). Horizontes da pesquisa em música. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010, pp. 82-95.
CLEMENTS, Andrew. Eötvös/DoReMi; Cello Concerto Grosso CD review ”“ unexpected ideas, brilliant effects. The Guardian [online], Londres, <https://www.theguardian.
com/music/2016/may/05/eotvos-doremi-cello-concerto-grosso-speaking-drums-cd-review>, 5 mai. 2016.
EÖTVÖS, Péter. Speaking Drums (2012-2013). [Vídeo] hr-Sinfonieorchester; Martin Grubinger, percussão; Vasily Petrenko, regente. Frankfurt: hr2 kultur, 2016. Disponível em <https://youtu.be/u8fqnipmUPA>, acesso em junho de 2016.
______________. DoReMi, Cello Concerto Grosso & Speaking Drums. [CD] Peter Eötvös (compositor e regente), Martin Grubinger (percussão), Midori (violino), Jean--Guihen Queyras (cello), Orchestre Philharmonique de Radio France. Paris: Alpha Classics / Outhere Music, 2014.
______________. Speaking Drums (2012-2013). [Partitura] Mainz: Schott Music, 2013.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FERNANDES, Sílvia. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório, Salvador, n. 16, 2011, pp. 11-23.
GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. Tradução: Aldomar Conrado. 4a edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.
GRUBINGER, Martin; EÖTVÖS, Péter. Martin Grubinger spielt “Speaking Drums” von Péter Eötvös. [Vídeo] Bayern: Bayerischer Rundfunk, 2014. Disponível em
youtu.be/9SNS_bsHSrI>, acesso em setembro de 2016.
KEEFE, Simon P. Mozart’s piano concertos: dramatic dialogue in the Age of Enlightenment. Rochester, NY: The Boydell Press, 2001.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
ROESNER, David. Introduction: Composed Theatre in context. In: REBSTOCK, Matthias; ROESNER, David (Ed.). Composed Theatre: aesthetics, practices, processes. Kindle Edition. Intellect: Bristol, UK / Chicago, USA, 2012.
SCHICK, Steven. On the bridge: the beginnings of contemporary percussion music. [Recital-palestra] San Diego: University of California Television, 2013. Disponível em <https://youtu.be/-lkAOZC1w3g>, acesso em setembro de 2016.
SERALE, Daniel Osvaldo. Performance no teatro instrumental: o repertório brasileiro para um percussionista. Dissertação (Mestrado em Música) ”“ Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.